Amsterdam wil 8 parkeergarages bouwen
Dat zijn enkele van bijna vijftig maatregelen die wethouder Pieter Litjens (Verkeer) donderdag presenteerde om de doorstroming van het verkeer in de hoofdstad te verbeteren. Aan het hele pakket maatregelen hangt een prijskaartje van 350 tot 400 miljoen euro.
De toenemende drukte in Amsterdam zorgt voor steeds meer opstoppingen. Litjens: "De doorstroming van het autoverkeer laat te wensen over, het openbaar vervoer gaat niet harder dan 15 kilometer per uur en je ziet fietsfiles: grote groepen fietsers die in een colonne achter elkaar fietsen.''
Door het verplaatsen van parkeerplekken naar garages onder de grond en het autoluwer maken van straten komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers "ter grootte van twintig voetbalvelden''.
Als de proef in de Negen Straatjes slaagt, wil de gemeente ook in andere delen van de stad experimenteren met het weren van auto's. Er komt een onderzoek naar het doorgaand autoverkeer, om te kijken in hoeverre automobilisten écht in de stad moeten zijn. "Ik ben hier niet om allerlei heilige huisjes overeind te houden'', zei Litjens.
Er komen fietsvriendelijke kruispunten, waarbij fietsers de auto's niet in de weg zitten. Door de betere afstelling van verkeerslichten moet de doorstroming van het autoverkeer verbeteren. De gemeente voert gesprekken met onder meer brugwachters om de openingstijden van de bruggen aan te passen.