AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Amerikaanse productie Prius in de ijskast
16
De Prius is een belangrijke pion in de toekomststrategie van Toyota. Toch ontkomt ook die auto niet aan de bezuinigingswoede van het concern. De plannen om een Amerikaanse fabriek speciaal voor de Prius in gebruik te nemen zijn namelijk in de ijskast gezet.
Dat meldt Automotive News. Toyota wilde 1,3 miljard dollar investeren in een fabriek in Tupelo, Mississippi. Door een flinke teruggang in de verkopen heeft het Japanse merk echter besloten de Prius voorlopig niet in de Verenigde Staten te produceren. Toyota wil de Prius in de toekomst alsnog in Tupelo gaan bouwen, maar vanaf wanneer dat is, is voorlopig nog onduidelijk.
In november liepen de Prius-verkopen in de Verenigde Staten flink terug. Toyota bracht vorige maand 8.660 exemplaren van de hybride aan de man, tegenover 16.737 Priussen in november 2007. Het concern verwacht voorlopig geen duidelijke verbetering, dus vandaar deze maatregel.
Toyota snijdt niet alleen in de Verenigde Staten in de activiteiten. In Japan wil het merk misschien tot wel 50 procent van de tijdelijke krachten wegsturen. Ook de ontwikkelingskosten moeten naar beneden. Zelfs de bouw van productiefaciliteiten in groeimarkten als China, India en Brazilië zijn op de lange baan geschoven. In tegenstelling tot Honda blijft Toyota wel actief in de Formule 1.
In november liepen de Prius-verkopen in de Verenigde Staten flink terug. Toyota bracht vorige maand 8.660 exemplaren van de hybride aan de man, tegenover 16.737 Priussen in november 2007. Het concern verwacht voorlopig geen duidelijke verbetering, dus vandaar deze maatregel.
Toyota snijdt niet alleen in de Verenigde Staten in de activiteiten. In Japan wil het merk misschien tot wel 50 procent van de tijdelijke krachten wegsturen. Ook de ontwikkelingskosten moeten naar beneden. Zelfs de bouw van productiefaciliteiten in groeimarkten als China, India en Brazilië zijn op de lange baan geschoven. In tegenstelling tot Honda blijft Toyota wel actief in de Formule 1.
PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Voor zo weinig koop je nu een vroege hybride: Prius voor 6.000, Volt voor €7.000
Duurtest
Toyota C-HR vs. Toyota Prius - Altijd een uitgesproken keuze
Nieuws
Wereldrecord: zo extreem zuinig reed deze Toyota Prius door Amerika
Praktijkervaring
Praktijkervaring Toyota Prius 4: Opvallend … goed?
Occasiontest