Alpine A390 β wordt de gezinsauto uit Dieppe

Een nieuw tijdperk

58 reacties

Video

Amper is de Alpine A290 onthuld of de A390 wordt het podium op gerold. Dat wil zeggen, met de β, van studiemodel. Maar dan wel een dat op zeker komt en dat is geen loze belofte, want de afgeplakte prototypes rijden al volop rond.

Highlights Alpine A390 β

  • De eerste Alpine in het C-segment
  • 4WD met active torque vectoring
  • Steelt de show in Parijs
  • Volgend jaar al op de weg

In bijgaande video pakken we het wat anders aan dan gebruikelijk. De reden is eenvoudig: toen we een half uurtje tijd kregen om de Alpine A390 β in een Parijse studio te filmen, wisten we nog vrijwel niets van de auto. De informatie die we normaal vooraf mogen inzien, kregen we pas later die dag, toen de concept-car al op transport was naar de beursvloer van Parijs.

Aan de andere kant: toen we wel werden ingewijd, bleken we die ochtend weinig te hebben gemist. Nog steeds zijn de meeste feiten met betrekking tot de productieversie in nevelen gehuld. Wat we wel al weten, lees je hieronder.

Het Franse Lotus

Alpine, het kleine sportwagenmerk uit het Franse Dieppe, staat aan het begin van een grote omwenteling. Terwijl oprichter Jean Rédélé ooit lichte sportwagens bouwde met ongeveer dezelfde filosofie als Colin Chapman van Lotus (weinig gewicht), staat er nu een aardig gamma aan grote, zware EV’s in de planning. Daarmee wordt het huidige model, de op een illustere voorganger gestoelde A110, de laatste van zijn soort. Onlangs onthulde Alpine al de A290, een sportieve versie van de Renault R5 E-Tech. Dat model komt nog dit jaar de showroom in, maar zal al volgend jaar gezelschap krijgen van de A390, een vierdeurs coupé in het C-segment waarvan Alpine in Parijs een studie toont. Dat het een studiemodel is, verduidelijkt Alpine met de toevoeging β, maar echt nodig is dat niet: de auto is ruimteschip genoeg om elke twijfel de kop in te drukken.

Toch, zo belooft Alpine, zal 85 procent van het exterieur zo blijven. De wielen worden een inch minder, de camera’s worden spiegels, de suicidedoors worden normaal openslaande types, wat een B-stijl vereist, de wilde driehoekjes in de neus worden een grille en de woeste achterkant, waarvan diffusor en lichtpartij kunnen uitschuiven voor meer drag, zal ook een stuk geciviliseerder uit de verf komen. Het science fiction-interieur gaat uiteraard nog veel meer op de schop.

Trekjes A110

Maar wie genoeg inbeeldingsvermogen heeft om dat alles in zijn hoofd te projecteren, zal nog steeds een mooie, sportieve sedan (Alpine spreekt van een ‘sport fastback’) zien met veel trekjes van de A110, zowel de huidige als de klassieke.

Minder nog weten we van de techniek. Eerder vermoedden we (en dat zeggen we dan ook in de video) dat het nieuwe, volledig eigen APP Alpine Performance Platform in de A390 zou debuteren, maar de ingenieurs die we spreken, hebben het over een zwaar gemodificeerd AmpR Medium onderstel, zoals dat onder de Renault Mégane en Scenic zit. Wel willen de specialisten al kwijt dat de A390 permanente vierwielaandrijving krijgt, dankzij twee motoren op de achteras en een op de vooras. De nog onbekende krachten worden middels ‘active torque vectoring’ variabel over de wielen verdeeld, zodat de A390 straks (we citeren) rijdt als een A110.

Zeven modellen

Hoe ze dat nu al kunnen weten? We hebben inmiddels al prototypes gespot, dus de echte A390 rijdt al. Dat moet ook wel, want volgend jaar komt hij al op de markt. En daarmee is het voorlopig nog niet moorbij met de nieuwe Alpines, want eveneens in de planning staat onder meer de A310, een vierzits sportwagen die, anders dan de huidige A110, niet per se knipoogt naar zijn roemruchte voorganger. Dat geldt wél voor de volgende A110, die er als coupé en als roadster komt. Verder mogen we rekenen op een model in het D-segment en nog een in het E-segment. Alles overigens volledig elektrisch en in 2030 moet de familie met zeven modellen compleet zijn. Jean Rédélé moest eens weten.

Alpine A390 Beta
Alpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 BetaAlpine A390 Beta

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.