Alpina B3 GT en B4 GT: nóg specialer en op niveau van de top-M's
Voor wie de B3 en B4 niet bijzonder genoeg vindt
Alpina is voortaan een merk van de BMW Group, maar aan de bekende Alpina-receptuur verandert schijnbaar helemaal niets. Dat is goed nieuws. Ook deze Alpina B3 GT en B4 GT zijn namelijk even bijzonder als beresterk en dankzij hun GT-toevoeging nog net even specialer.
Wie droomt van een BMW 3-serie Sedan of Touring óf 4-serie Gran Coupé die zo vlug is als water, kan bij BMW natuurlijk uit heel wat versies kiezen. De 3-serie Sedan is er als 480 pk en 550 Nm sterke M3, als 510 pk en 650 Nm krachtige Competition Sedan én als 530 pk en 650 Nm sterke Competition xDrive met vierwielaandrijving. De Touring is er wat M's betreft enkel in die meest krachtige vorm. En de 4-serie Gran Coupé? Die heeft nooit een volwaardige M-versie gehad, maar is er wel als 374 pk sterke M440i. Wie de M3's te opzichtig vindt – of voor wie simpelweg een potentere 4-serie Gran Coupé wil – kan aankloppen bij Alpina. Dat leverde de 3-serie Sedan en Touring als B3 en de 4-serie Gran Coupé al als B4. Met 495 pk en 730 Nm had je daarmee al meer koppel dan de M-versies. Alpina komt nu met de overtreffende trap van de B3 en B4: de B3 GT en B4 GT.
De Alpina B3 GT Sedan en Touring.
De vierwielaangedreven Alpina B3 GT en B4 GT borduren natuurlijk voort op de B3 en B4 en hebben dus dezelfde 3.0-zes-in-lijn onder de kap. In deze nieuwe versies met GT-toevoeging stampen die zespitters er 34 pk extra uit. Het resultaat: 529 pk en 730 Nm. Daarmee zitten ze – als we dat ene pk'tje over het hoofd zien – op het niveau van de vierwielaangedreven M3's Competition. Wat koppel betreft waren de B3's en B4's al ruimer bedeeld. De GT-versies zijn niet alleen sterker dan de reguliere Alpina's B3 en B4, maar zijn ook bedeeld met aerodynamische extraatjes én een dankzij extra verstevigingen nog stijver chassis. Zo heeft de B3 GT sedan een dikkere stabilisatorstang achter, hebben de GT-versies verstevigingen tussen de veerpoten en het front en profiteert de B4 GT Gran Coupé ook nog eens van een herziene ophanging. Typische Alpina-wielen kunnen niet ontbreken en dus vind je die in de maat 20 inch onder de B3 GT en B4 GT.
Extra verstevigingen, extra stijf.
Het resultaat? De Alpina B3 GT Sedan beukt vanuit stilstand in 3,4 tellen naar een snelheid van 100 km/h en heeft al in 11,6 seconden de 200 km/h op de teller staan. Zijn topsnelheid: 308 km/h. De B3 GT Touring heeft 0,1 seconde langer nodig voor de 0-100-sprint en neemt voor de sprint naar de 200 km/h 0,4 seconde langer de tijd. Zijn top: 305 km/h. De Alpina B4 GT Gran Coupé is op de 0-100-sprint net zo rap als de B3 GT Touring. Wel heb je daarmee 0,1 seconde eerder een snelheid van 200 km/h op de klok staan. Vergeleken met de GT-loze B3 en B4 zijn de GT-versies op de 0-100-sprint 0,2 seconde rapper. Ook op de sprint vanuit stilstand naar de 200 km/h zijn de B3 GT Sedan (-0,6 s), GT Touring (-0,7 s) en B4 GT Gran Coupé (-1,0 s) net een tikkie sneller.
BMW 3-serie
De Alpina B3 GT Sedan kost in Duitsland €101.700 en voor de B3 GT Touring tik je €102.900 af. De Alpina B4 GT Gran Coupé wisselt er vanaf €105.100 van eigenaar. Let wel: dit zijn Duitse prijzen, waar het Nederlandse bpm-monster zijn klauwen nog niet in heeft geslagen.