AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alles over de Audi R8 V10
28
De informatie over de nieuwe variant van de Audi R8 mag eindelijk worden vrijgegeven nadat gistermiddag al wat is uitgelekt. In het tweede kwartaal van het volgende jaar start de verkoop van de 525 pk sterke Audi.
De Audi R8 is voorzien van een 5,2-liter V10 met een vermogen van 525 pk. Daarmee kan de auto in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 316 km/u; niet eens zo veel sneller dan de 301 km/u die zijn broertje met acht cilinders haalt. De 200 km/u wordt vanuit stilstand in 8,1 seconden bereikt. Het maximale koppel van de tiencilinder is 530 Nm. De krachtbron is direct afgeleid van de R8 GT3-racer.
De R8 5,2 FSI, zoals de auto volgens zijn geboortecertificaat heet, torst 3,09 kilo per pk mee en de motor haalt 100,9 pk uit een liter cilinderinhoud. De krachtbron weegt 258 kilo; 31 méér dan de V8. De handgeschakelde versie van de R8 V10 weegt 1.620 kilo. Nog een leuk cijfer: de fabrieksopgave van het gemiddelde verbruik is 13,7 liter op 100 km ofwel 1:7,3.
De gewichtsverhouding van de vierwielaandrijver is 44 procent op de vooras en 56 procent op de achteras. Tijdens de acceleratie kunnen de krachten oplopen tot 1,2 g. De R8 staat op 19 inch wielen met een exclusief voor deze auto gemaakt tienspaaks design. Keramische remschijven staan op de optielijst. Audi claimt dat ze een levensduur hebben van 300.000 kilometer.
Uiterlijk onderscheidt de 5,2 FSI zich van de achtcilinder door onder meer anders vormgegeven luchtinlaten aan de voorzijde en het in glimmend zwart gespoten lip en voorspoiler. Het aantal lamellen in de luchtinlaten aan de voorzijde is voor de V10 verminderd naar twee. De volledig met LED-techniek uitgeruste koplampen zijn standaard op de V10. De luchtinlaten aan de zijkant zijn verder meer geaccentueerd en de carrosseriedelen aan de zijkant zijn wat breder aangezet.
Vanaf het tweede kwartaal van 2009 is de auto te koop in Duitsland. Daar kost hij 142.400 euro. Dat betekent dat de Nederlandse prijs rond de 200.000 euro zweeft. Een R8 4,2 FSI kost bij ons 159.065 euro.