Alfa Romeo Milano: Italiaans EX30-alternatief, óf op benzine
De eerste Alfa met ‘PSA’-basis
Na de Tonale is het tijd voor een nog compactere SUV van Alfa Romeo. De Alfa Romeo Milano bindt als EV de strijd aan met onder meer de Volvo EX30, maar je kunt hem ook gewoon met benzinemotor bestellen. Een Italiaans jasje is uiteraard standaard!
- Als EV met 156 of 240 pk
- Ook op benzine met 136 pk.
- Onderhuids vergelijkbaar met Avenger, 2008, Ypsilon
We hoeven niet te veinzen dat de Alfa Romeo Milano als een bliksemschicht bij heldere hemel op ons beeld verschijnt, want we hadden hem al meerdere keren in beeld en Alfa kondigde de Milano ook al uitgebreid aan. Dat is niet zo gek, want de Milano is om meerdere redenen groot nieuws. Om te beginnen geldt dat voor elke nieuwe Alfa Romeo, dat niet zo consequent is in het presenteren van opvolgers en andere nieuwkomers. Daarnaast is de Milano een compacte SUV (of cross-over, zo je wilt) in het B-segment, een razend populaire klasse in Europa. Bovendien is dit de eerste volledig elektrische Alfa Romeo, maar is hij er ook gewoon met een benzinemotor. Als we iets hebben geleerd van de Kia Niro en de Volvo XC40 (/EX40), dan is het wel dat die ‘power of choice’ tot veel succes kan leiden.
Aandrijflijnen
Wat we evenmin hoeven te veinzen, is dat deze Alfa Romeo van boven tot onder uniek is. Hij staat op het (e-)CMP-platform van het voormalige PSA, waarmee FCA-dochter Alfa onder Stellantis is samengevoegd. De in 2022 gepresenteerde Tonale is nog een echt FCA-product, dus de Milano is de eerste Alfa Romeo die techniek deelt met modellen van onder meer Peugeot en Opel. FCA-broeders Fiat 600e en Jeep Avenger gingen de Milano al voor op die weg, net als de nog wat compactere Lancia Ypsilon. Het is daarmee niet meer dan logisch dat we onderhuids bekende techniek tegenkomen. De elektrische Alfa Milano heeft net als de genoemde modellen een accupakket van 54 kWh, gekoppeld aan een voorin geplaatste elektromotor met 156 pk. Net als bij de Ypsilon komt er ook een tweede, krachtigere optie, die 240 elektrische pk’s biedt en bij Alfa ‘Veloce’ heet. De actieradius komt in het gunstigste geval op 410 kilometer, snelladen gaat met maximaal 100 kW. Dat is genoeg, zo zegt Alfa Romeo, om in minder dan een halfuur van 10 naar 80 procent op te laden. Een slimme routeplanner moet het bovendien eenvoudig maken om verre ritten te combineren met laadstops, zoals we dat steeds vaker in navigatiesystemen zien.
Benzineversies
Wie liever helemaal niet oplaadt, kan kiezen voor de ‘Milano Ibrida’. Spreek het hardop uit en je weet wat het betekent: deze Milano is een hybride. Hij gebruikt het vrij eenvoudige, tegen mild-hybrid aanhangende 48V-systeem dat we in steeds meer Stellantisproducten tegenkomen en combineert een 136 pk sterke 1,2-liter benzinemotor met een turbo met variabele geometrie, een zestraps automaat met dubbele koppeling en een daarin geïntegreerde, 21-kW elektromotor. De Milano met benzinemotor kun je niet alleen met voorwielaandrijving, maar later ook met vierwielaandrijving bestellen. Tellen we die variant als een aparte aandrijflijn, dan komt het totale aantal aandrijf-opties inclusief de twee elektrische modellen op vier.
Onderstel
Voordat je verder vraagt: een handgeschakelde versnellingsbak hoort er in geen van de gevallen bij. Het Alfa Romeo-karakter wordt tijdens het rijden volgens de makers in ere gehouden door een specifieke, in Italië ontwikkelde afstemming van onderstel en besturing, inclusief een mechanisch sperdifferentieel voor de elektrische Veloce met 240 pk. Hoe dat uitpakt? We proberen het graag!
Interieur
Het interieur van de Milano is de te verwachten mix van typische Alfa Romeo-elementen en pragmatisch toegepaste PSA/Stellantis-onderdelen. We herkennen verschillende knoppen, maar ook de basisstructuur van het scherm uit de modellen uit Franse hoek, terwijl de Tonale op deze plekken steevast FCA-materiaal gebruikt. Net als in de Tonale is de bestaande basis wel overgoten met een stevige Alfa Romeo-saus. Kijk bijvoorbeeld maar naar de ronde ventilatieroosters op de hoeken, maar eveneens naar de manier waarop het digitale instrumentarium ogenschijnlijk in twee traditionele kokers is ondergebracht. Het infotainmentscherm staat sterk naar de bestuurder toe gedraaid en symboliseert daarmee wat Alfa Romeo wil zijn: een liefhebbersmerk waarbij de bestuurder centraal staat.
Ruimte
Tegelijkertijd is er aan de overige inzittenden gedacht. De Milano heeft bijvoorbeeld een bagageruimte van 400 liter. Dat is flink meer dan de 350 liter die we normaal vinden in dit segment en ook meer dan de alternatieven uit eigen huis, zoals de Peugeots (e-)2008 en Opel Mokka. Bovendien heeft de Milano een frunk, of tenminste een plek in de neus om de laadkabel op te bergen. De Milano is 4,17 meter lang, 1,78 meter breed en 1,5 meter hoog. Daarmee is hij korter, (nipt) breder en lager dan een 2008, maar wel weer langer dan een Jeep Avenger.
Design
Design sppeelt altijd een belangrijke rol bij Alfa Romeo. Wat dat betreft heeft het merk het niet makkelijk, want de gedeelde basis brengt onvermijdelijk compromissen met zich mee die er ten tijde van de Giulia en Stelvio nog niet waren. Toch is de Milano aan de buitenkant helemaal uniek, unieker zelfs dan een Ypsilon ten opzichte van een Corsa. De in drie segmenten onderverdeelde, horizontale verlichtingsunits kennen we van andere Alfa’s, maar zijn hier wel op een nieuwe manier uitgevoerd en geïntegreerd. Dat geldt tevens voor de Scudetto-grille, waarvan de uitvoeringsafhankelijke invulling minstens zo opvallend is als de kenmerkende vorm. 'Leggenda' brengt een erg traditionele invulling met sierlijk Alfa Romeo-schrift, 'Progresso' toont een moderne interpretatie van het Alfa Romeo-logo als opvulling van de grille. Uniek voor een moderne Alfa is dat de kentekenplaat weer gewoon in het midden zit: de Italianen vonden er een plekje voor ónder de grille, helemaal onder in de bumper.
Alfa Romeo Milano
De Progresso-grille boven, 'Leggenda' onder.
Uitvoeringen
Voor de marktintroductie van de Milano trekt Alfa allereerst een volledig volgehangen introductieversie uit de kast, de Milano Speciale. Daarna zijn er drie uitvoeringen: de ogenschijnlijk al behoorlijk complete Techno, de op luxe gerichte Premium en de juist sportiever aangeklede Sport. Prijzen zijn er nog niet, maar die volgen ongetwijfeld binnenkort.
Update: nieuwe naam!
Verrassing: de Alfa Romeo Milano gaat toch geen Alfa Romeo Milano heten, maar Alfa Romeo Junior. Hier lees je er alles over.