Al 10.000 reserveringen voor betaalbare elektrische Citroën
C3 is 2CV voorbij
Met de elektrische Citroën ë-C3 openen de Fransen de aanval op het bepaald niet dichtbevolkte hoekje van de relatief betaalbare elektrische auto. Wat blijkt? Al 10.000 Europeanen hebben bestelling geplaatst voor de EV.
De Citroën C3 die je nu nog bij de dealers vindt, staat daar in feite al sinds 2016. Volgend jaar wordt de C3 acht jaar oud, maar een achtjarige carrière krijgt het model niet. want er verschijnt in 2024 een volledig nieuwe generatie. Die is al als elektrische ë-C3 aan autoland voorgesteld, maar komt later hij ook met al dan niet mild-hybride benzinemotoren in de showroom. De elektrische Citroën ë-C3 is voorlopig in twee smaken te bestellen en kost in Nederland vooralsnog minstens €24.240, al moet er later een variant bijkomen die minder dan 20 mille gaat kosten. De Citroën ë-C3 blijkt de Europese consument wel te bevallen. In één maand zijn er al 10.000 stuks van gepreorderd.
De ruim 24 mille kostende en voorlopig als instapper functionerende Citroën ë-C3 You is goed voor ruim de helft van de orders. Volgens de fabrikant gaat het in 56 procent van de 10.000 bestellingen om de You. De resterende 44 procent is - je verwacht het niet - voor de rianter uitgeruste ë-C3 Max die in Nederland €28.790 gaat kosten.
De vierde generatie is gezien de leeftijd van het huidige model welkom, al boert Citroën nog altijd heel goed met het op leeftijd rakende model. De C3 blijkt sowieso een succesnummer. Sinds de introductie van de eerste generatie in 2002 zijn er wereldwijd meer dan 5,6 miljoen exemplaren verkocht. Verspreid over meerdere generaties dus. Om dat in perspectief te zetten: in de 41 jaar dat Citroën de 2CV verkocht, zijn er van 'het Eendje' 5,1 miljoen exemplaren verkocht. De eerste exemplaren van de elektrische ë-C3 levert Citroën medio volgend jaar.
PRIVATE LEASE Citroën C3
