Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

Ook LEVC en Next.e.Go. Mobile SE nieuw erbij

Aiways U5

De CO2-poule van Volkswagen heeft er een aantal nieuwe leden bij. Aan het eind van 2020 voegden Aiways, de London EV Company (LEVC) en de Duitse start-up Next.e.Go zich bij de poule. Het lijkt er vooralsnog namelijk op dat Volkswagen de CO2-norm voor 2020 nipt heeft gemist.

Uit documenten die onderzoeksbureau Schmidt Automotive Research heeft geanalyseerd blijkt dat Volkswagen zijn CO2-poule behoorlijk probeert te verstevigen. Eerder ging Volkswagen al in zee met SAIC Motor, het moederbedrijf van MG, om een CO2-buffer op te bouwen. Het concern uit Wolfsburg mag nu nog twee andere Chinese merken verbinden aan de poule. Aiways probeert in Europa voet aan de grond te krijgen met de elektrische U5 en LEVC, eigendom van Geely, bouwt Londense taxi's met een range extender. Next.e.Go is nog in de start-upfase, maar wil het MEB-platform van Volkswagen gaan gebruiken voor de ontwikkeling van een kleine EV.

Aangezien al deze merken geen of een lage gemiddelde CO2-uitstoot hebben, kan Volkswagen zijn gemiddelde uitstoot daarmee weer drukken. Volgens Schmidt Automotive Research blijkt uit prognoses van Volkswagen namelijk dat de CO2-norm voor 2020 'met minder dan 1 gram per kilometer' is overschreden. Kennelijk was de verdrievoudiging van de EV-verkopen nog niet voldoende. Vanaf dit jaar verwacht het concern echter te kunnen voldoen aan de CO2-norm. Omdat de Britten nu vanwege de Brexit een aparte CO2-doelstelling hebben, kan de toevoeging van LEVC, dat zijn taxi's in het Verenigd Koninkrijk bouwt, Volkswagen helpen om die aparte doelstelling te behalen.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.