Aftellen naar Detroit - Deel 5 VW Concept 1

Volkswagen Concept 1
Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1
Het gaat hard! We zijn alweer beland bij de vijfde bijzondere conceptcar van eerdere edities van de North American International Auto Show. In deel vijf kijken we terug naar de Volkswagen Concept 1, het eerste levensteken van de New Beetle.

Knalgeel en onverwachts, dat was deze bijzondere concept-car die onmiddellijk deed denken aan de oude vertrouwde Kever. "Het door VW's Amerikaanse stylingstudio ontworpen autootje roept duidelijk herinneringen op aan het Kevertje," schreven we in 1993. "Natuurlijk is er veel veranderd, want de Concept 1 gedoopte nazaat is gebaseerd op een Golf (de IV) en heeft dus gewoon de motor voorin en aandrijving op de voorwielen."

Het publiek kon zich vergapen aan details die duidelijk knipoogden naar Volkswagens oude succesnummer. "Alle typische Kever-kenmerken - grote wielen en losse spatschermen, verbonden door een treeplank - zijn weer aanwezig. Het dashboard heeft heel simpel één grote klok," gingen we verder. Destijds dachten we gewoon met een beursgeintje te maken te hebben. "Als het vriendelijk smoelende autootje ooit in productie gaat leven we vast al aardig in de buurt van het jaar 2000." We bleken redelijk gelijk te krijgen. In 1998 was de reïncarnatie van de Kever rijdend te zien op de Nederlandse wegen. De New Beetle zette de deur open voor diverse retromodellen van andere merken. Zo konden we later de Citroën C3 concept verwelkomen, die wel iets weghad van de iconische 2CV. In 2001 presenteerde Mini zijn nieuwe kleintje die behoorlijk wist te verkopen en ook de Fiat 500 bleek een regelrecht schot in de roos.

De gele Concept 1 wist de handen van het publiek goed op elkaar te krijgen. Volkswagen besloot het project door te zetten en toonde later in 1994 op de Autosalon van Genève een rode Concept 1 waar het dak van af gezaagd was. Weer een jaar later, in 1995, stond op de Tokyo Motor Show een zwarte concept-car die verdacht veel op het definitieve productiemodel leek.

In 2001 verraste Volkswagen ons met een flink uitgebouwd exemplaar van de nieuwe Kever. Met zijn 224 pk VR6-blok werd de New Beetle omgetoverd van 'lief retro' naar achterlijk dik. Slechts 250 exemplaren van de RSI zijn op kenteken gezet. De zachtmoedige uitstraling van de standaard New Beetle leverde hem overigens twee keer de titel Gay Car of the Year op. Inmiddels is de tweede generatie van de New Beetle, ditmaal gewoon Beetle geheten, al lang en breed te koop. Net als zijn voorganger rolt hij in Mexico van de band.

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.