Aftellen naar de Alfa Romeo Giulia deel 7: 159
Niet de beste uit het rijtje
Aan het begin van deze eeuw wachtte Alfa Romeo de loodzware taak om een opvolger voor de fraaie 156 te ontwikkelen.
Destijds was er een samenwerking met General Motors en dus gebruikte het Italiaanse merk het GM/Fiat Premium platform. Bizar genoeg zijn alleen Alfa Romeo's op deze basis gebouwd (naast de 159 ook de Brera en de laatste Spider), terwijl het Amerikaanse concern wel degelijk had bijgedragen aan de ontwikkeling.
De 159 was een voorwielaangedreven auto, die ook met vierwielaandrijving te krijgen was. Het fraaie ontwerp kwam van de hand van Giugiaro, in samenwerking met het eigen designcentrum van Alfa Romeo.
Helaas werd de samenwerking met General Motors doorgetrokken tot onder de motorkap. Het motorenpalet bestond dus deels uit motoren die ook in de Opel Vectra te vinden waren. Het ging om de 1,8- en 2,2-liter viercilinders en ook de 3,2-liter V6 kwam uit de rekken van de Amerikaanse gigant.
Vooral dat laatste was de liefhebbers een doorn in het oog, omdat de 3,2-liter V6 van Alfa Romeo zelf veel meer karakter had. Opvallend genoeg was die motor wél in de Alfa Romeo GT te krijgen.
De 1.9 JTS en de dieselmotoren waren wel van Alfa Romeo, net als de later geïntroduceerde 1.75 TBi benzinemotor.
Er werden ook prototypes van (schijnbaar) een 159 GTA gesignaleerd, maar zo'n versie heeft nooit het levenslicht gezien.
De 159 had het probleem dat-ie aan de zware kant was. In combinatie met de wat minder pittige motoren zorgde dat ervoor dat het echte Alfa Romeo-gevoel enigszins ontbrak.
Alfa Romeo koos ervoor om de persintroductie van de 159 in München plaats te laten vinden, onmiskenbaar een statement: deze auto moest het de BMW 3-series van deze wereld akelig lastig gaan maken.
Qua uiterlijk had de 159 zijn zaakjes goed voor elkaar, helaas was de auto onderhuids niet goed genoeg om de concurrentie bij te benen. In 2011 stopte Alfa Romeo met de productie.
In Nederland zijn 8.741 159's verkocht, terwijl de importeur maar liefst 25.831 156's wist te verkopen. Ook de consument was dus duidelijk minder verknocht aan de laatste D-segmenter van Alfa Romeo.
De laatste Alfa-middenklasser was dus helaas niet de beste uit de geschiedenis. Aan de Giulia de schone taak om weer te pieken en een volwaardig alternatief voor de Jaguars, Lexussen, BMW's, Audi's en Mercedessen van deze wereld te zijn.