Afgestoft: Ferrari 456 Venice

Alles kan, als je maar betaalt

Ferrari 456 Venice
Ferrari 456 VeniceFerrari 456 VeniceFerrari 456 VeniceFerrari 456 VeniceFerrari 456 VeniceFerrari 456 Venice
Praktischer dan de FF of diens doorontwikkeling GTC4Lusso is een Ferrari nooit geworden. Als je betaalt, is echter alles mogelijk. Dat bewees prins Jefri Bolkiah van Brunei onomstotelijk toen hij in de jaren 90 zeven (!) stationwagenversies van de Ferrari 456 bestelde.

De auto's kregen de naam 'Venice' en werden door Pininfarina getekend. Als gevolg daarvan is ook de vijfdeurs versie van de 456 optisch keurig in balans. De voordeuren zijn ingekort, de achterste portieren hebben een sierlijk stukje plaatstaal ter hoogte van de C-stijl en het derde zijruitje loopt op fraaie wijze over in het dak. De geïntegreerde dakspoiler en achterruitenwisser, maakt de meest temperamentvolle stationwagen aller tijden compleet. Onderhuids verandert er zo min mogelijk, dus de heerlijke, 442 pk sterke V12 van de 456 is ook in de meer praktische versie present.

De bijzondere Wagon, waarvan de prins er overigens uiteindelijk 'maar' 6 kocht voor 1,5 miljoen dollar per stuk, is echter niet de enige bijzondere versie van de 456 met de naam 'Venice'. Pininfarina bouwde, eveneens in opdracht, tevens een open Spyder-versie met een wel heel bijzondere achterkant. Ook werd er een sedan gebouwd, die qua lengte en belijning veel overeenkomsten vertoont met de stationwagen. De vierdeurs 456 is echter nóg exclusiever dan z'n vijfdeurs evenknie: de totale oplage bestaat uit niet meer dan twee exemplaren …

Video

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.