Afgestoft: BMW 8-serie
Gigantische coupé krijgt eindelijk vervolg
Echt 'vergeten' kunnen we de BMW 8-serie natuurlijk niet noemen, want menig autoliefhebber heeft de grootste coupé van BMW nog helder voor de geest. Doordat de auto tot nu toe geen directe opvolger kreeg en altijd vrij exclusief is gebleven, verdient-ie wat ons betreft toch opnieuw een plekje in de spotlights.
Net als eind jaren '80 volgt de toekomstige 8-serie indirect de 6-serie op. Ook het origineel luidde destijds het einde van een '6' in, maar zoals de naam al aangeeft bedient de 8-serie wel een ander deel van de markt.
Zoals de nieuwe 8-serie z'n techniek van de huidige 7-serie leent, klopte de forse coupé die in 1989 werd geïntroduceerd voor z'n krachtbronnen aan bij BMW's toplimousine van toen. Daarbij gaat het natuurlijk niet om de bescheiden zescilinders, maar om de grootste V8-en V12-versies. De sterkste daarvan, de 850CSi, was ondanks z'n potige 380 pk feitelijk een troostversie. Een M8 kwam er namelijk nooit. Ook een cabrioletversie bleef uit.
Desalniettemin is de 'oude' 8-serie nog altijd een indrukwekkende auto. De loodzware high-tech-coupé is natuurlijk een echte GT, maar oogt dankzij z'n langgerekte koetswerk, ontbrekende B-stijl én de klapkoplampen zeer sportief. Binnenin zorgt de hoge, erg vlak liggende middenconsole voor een nóg sterker cockpit-gevoel dan in andere BMW's van deze generatie.