AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Acura TL A-Spec concept
Behalve GM heeft ook Acura, de luxe divisie van Honda op de Los Angeles Auto Show een wereldpremière, de Acura TL A-Spec Concept car een 300 pk sterke versie van de TL.
Behalve GM heeft ook Acura, de luxe divisie van Honda op de Los Angeles Auto Show een wereldpremière, de Acura TL A-Spec Concept car een 300 pk sterke versie van de TL.
Acura mag dan in Europa nauwelijks bekend zijn, in Amerika weten de meeste automobilisten wel dat het de luxe divisie is van Honda. Acuramodellen moeten 't vooral opnemen tegen concurrenten als BMW. Met de nieuwe TL, die sinds oktober op de markt is als 2004-model lijkt dat ook goed te lukken. De Amerikanen noemen de TL een luxury performance sedan. Op basis van dat model heeft Acura de TL A-Spec Concept ontwikkeld, waarmee het sportieve karakter op een nog hoger plan is gebracht en waarvan vanzelfsprekend ook de styling is aangepast. De productie-TL heeft al geen bekrompen spoorbreedte, maar van de A-Spec concept car is hij nog 42 mm vergroot om de auto een vetter aanzien te geven. Daarbij horen ook de 21-inch lichtmetalen wielen. Verder is de concept car uitgerust met het A-Spec sportonderstel met speciale schokdempers en veren en zijn er Brembo-remmen; gebruikt met remklauwen met acht zuigers.
Onder de kap van de Acura concept car staat geen getunede versie van de 2,3-liter V6 24-klepper VTEC die samenwerkt met een handgeschakelde close-ratio zesbak met limited-slip differentieel. De uitlaat heeft een grotere diameter voor een betere doorstroming.
De concept car is optisch getuned met bredere zijschermen, een nieuwe bumper met een grotere Acura-grille en lager geplaatste luchtinlaten, een nieuwe achterbumper en een spoiler op de nieuw vormgegeven kofferbakklep, terwijl de richtingaanwijzers in de koplampen en achterlichten voorzien zijn van helder glas. Een panoramisch glazen dak completeert het geheeld.
Binnenin heeft Acura 'Matador'-rood leer gebruikt voor de bekleding en is het dak uitgevoerd in Alcantara. Verder is het sportstuur van koolstofvezel en zijn van dit materiaal ook accenten geplaatst op de deurpanelen en de middenconsole. De TL A-Spec concept car heeft verder adaptieve cruise-controle en een achteruitkijkcamera, die een plaatje op het navigatiescherm projecteert als de auto in achteruit is geschakeld. Hoewel Acura zegt dat deze versie niet per definitie op de markt zal komen, zullen er zeker wel details van de concept car zijn die voor een snelle versie zullen worden gebruikt.
Acura mag dan in Europa nauwelijks bekend zijn, in Amerika weten de meeste automobilisten wel dat het de luxe divisie is van Honda. Acuramodellen moeten 't vooral opnemen tegen concurrenten als BMW. Met de nieuwe TL, die sinds oktober op de markt is als 2004-model lijkt dat ook goed te lukken. De Amerikanen noemen de TL een luxury performance sedan. Op basis van dat model heeft Acura de TL A-Spec Concept ontwikkeld, waarmee het sportieve karakter op een nog hoger plan is gebracht en waarvan vanzelfsprekend ook de styling is aangepast. De productie-TL heeft al geen bekrompen spoorbreedte, maar van de A-Spec concept car is hij nog 42 mm vergroot om de auto een vetter aanzien te geven. Daarbij horen ook de 21-inch lichtmetalen wielen. Verder is de concept car uitgerust met het A-Spec sportonderstel met speciale schokdempers en veren en zijn er Brembo-remmen; gebruikt met remklauwen met acht zuigers.
Onder de kap van de Acura concept car staat geen getunede versie van de 2,3-liter V6 24-klepper VTEC die samenwerkt met een handgeschakelde close-ratio zesbak met limited-slip differentieel. De uitlaat heeft een grotere diameter voor een betere doorstroming.
De concept car is optisch getuned met bredere zijschermen, een nieuwe bumper met een grotere Acura-grille en lager geplaatste luchtinlaten, een nieuwe achterbumper en een spoiler op de nieuw vormgegeven kofferbakklep, terwijl de richtingaanwijzers in de koplampen en achterlichten voorzien zijn van helder glas. Een panoramisch glazen dak completeert het geheeld.
Binnenin heeft Acura 'Matador'-rood leer gebruikt voor de bekleding en is het dak uitgevoerd in Alcantara. Verder is het sportstuur van koolstofvezel en zijn van dit materiaal ook accenten geplaatst op de deurpanelen en de middenconsole. De TL A-Spec concept car heeft verder adaptieve cruise-controle en een achteruitkijkcamera, die een plaatje op het navigatiescherm projecteert als de auto in achteruit is geschakeld. Hoewel Acura zegt dat deze versie niet per definitie op de markt zal komen, zullen er zeker wel details van de concept car zijn die voor een snelle versie zullen worden gebruikt.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Acura RSX: niet kijken als je de Ford Capri niet trekt
Nieuws
Acura ADX is duurder premiumbroertje van de Honda ZR-V
Vergelijkende test
Waarom deze Japanse sportauto’s kansloos zijn in Nederland: Acura Integra Type S vs. Nissan Z
Nieuws
Dit broertje van de Honda Civic Type-R is nu nóg sportiever
Nieuws