Acura RL vernieuwd
Nieuwe Honda Legend?
Acura, Honda's luxe divisie heeft de spiksplinternieuwe versie van de RL onthuld. Het is dezelfde auto die in Japan als Honda Legend door het leven gaat en misschien komt hij als Legend weer terug in Europa.
Acura, Honda's luxe divisie heeft de spiksplinternieuwe versie van de RL onthuld. Het is dezelfde auto die in Japan als Honda Legend door het leven gaat en misschien komt hij als Legend weer terug in Europa.
De Acura RL vormt een tweeling met de Honda Legend, die in 1995 werd geïntroduceerd en intussen van het Europese toneel is verdwenen. De tweede generatie van de RL kwam in 1999 en hoewel Honda over de verkopen niet te klagen had, werd de concurrentie steeds sterker met nieuwe modellen als de BMW 530i, Cadillac CTS and de Infiniti G35 (Infinity is Nissan's luxe divisie). Ook de Audi A4 en de Mercedes C-klasse spelen in het segment een rol.
De nieuwe Acura is uitgerust met een aluminium 3,2-liter VTEC V6. Hij heeft een betrekkelijk hoge compressieverhouding van 11:1 en een speciaal inlaat- en uitlaatspruitstuk. De motor heeft een vermogen van 270 pk en een maximum koppel van 323 Nm bij 5000 tpm. Hij voldoet bovendien aan de strenge LEV-2 ULEV emissie-eisen van de CARB, de Cailfornia Air Resouces Board. De motor werkt samen met een 5-traps Sequential SportShift automatische transmissie of een close ratio zesversnellingsbak.
In Los Angeles presenteerde Acura begin dit jaar overigens ook al een snelle versie van de RL, de A-Spec met een 300 pk sterke motor en in april stond de RL op de show in New York met een nieuwe vierwielaandrijving, SH-AWD, Super Handling All Wheel Drive. Daarmee wordt de productieversie inderdaad geleverd. Het systeem stuurt het vermogen naar de wielen die het 't meest nodig hebben voor een goede grip. Bovendien verdeelt het de aandrijfkracht niet alleen over vóór en achter, maar ook over de linker- en rechterwielen. Wanneer de auto in een bocht met de neus naar buiten wil (onderstuur), stuurt het systeem niet alleen de kracht naar de achterwielen, maar het regelt ook apart extra vermogen op het buitenste achterwiel.
De voorwielophanging met dubbele draagarmen is een doorontwikkeling van de vorige RL Type-S en is optimaal afgesteld voor een goede wegligging. Achter zijn er vijfvoudige draagarmen. Vehicle Satbility Assist (VSA) en elektronische remkrachtverdeling zijn standaard. Ondanks het gebruik van vierwielaandrijving, een luxueus ingerichte cockpit is het gewicht van de versie met automaat in relatieve termen nog beperkt gebleven tot 1622 kg. Het lichtgewicht aluminium subframe heeft daarin een aandeel. De RL staat op 235/45R17 Bridgestone Turanza all-season banden. Voor de handgeschakelde versie zijn Potenza high-performance banden beschikbaar.
De nieuwe auto heeft pas bij 170.000 km de eerste onderhoudsbeurt nodig, terwijl een speciaal systeem constant de conditie van de auto in de gaten houdt en bovendien een waarschuwing geeft als er onderhoud of een oliewissel nodig is.
In Amerika gingen er al geruchten dat de RL met SH-AWD volgend jaar als Honda Legend naar Europa komt, maar dat bericht is niet bevestigd.