Acura RD-X concept car
Acura, de luxe divisie van Honda kwam in Detroit met een hybride 'crossover' concept car met aardige details als openslaande achterdeuren en een nieuw soort wegklapbare koplampen.
't Is geen schande als je het automerk Acura (spreek uit: èkjoera) niet precies kunt plaatsen. Maar in Amerika weet iedereen die in auto's geïnteresseerd is, dat dit de luxe divisie van Honda is. Onder de naam Acura wordt bij voorbeeld ook 'onze' Honda NSX uitgebracht. Maar er zijn vooral gewone personenwagenmodellen, waarmee het merk 't aan de overkant van de grote plas goed doet. Niet onterecht, want de Honda-techniek en -kwaliteit wordt bij deze divisie gecombineerd met veel luxe. Vorig jaar kwam Acura met de MDX sport-ute, die meteen goed scoorde.
Niet zo vreemd dus, dat Acura om Detroit een crossover concept ten tonele voerde: de RD-X. Hij is een combinatie van de vierwielaangedreven MDX en van Acura's sportcoupé de RSX. Zo heeft hij met 250 pk lekker veel vermogen en met 4WD kan ie lastige omstandigheden de baas.
Voor het vermogen zorgt een opgevoerde 2,4-liter 16-kleps i-VTEC viercilinder die samenwerkt met een handgeschakelde, koppelingloze zesbak, die de voorwielen aandrijft. Schakelen met knoppen op het stuur dus. Het geavanceerde IMA-systeem (Integrated Motor Assist),dat met twee elektromotoren werkt,drijft de achterwielen aan. Honda zit dus niet stil te zitten als het om hybride-aandrijving gaat. Men begon met de Insight en in de in L.A. gepresenteerde Civic Hybrid komt de tweede generatie van zijn hybride motor binnenkort op de markt. Die in de RD-X is weer een verdere doorontwikkeling.
De RD-X heeft een opvallend interieur, maar ook zijn exterieur mag er zijn. Dat is vooral agressief gelijnd en heeft unieke deuren opzij en van achteren. Aangezien er geen B-stijl is, is de instap 'wijd-open'. In plaats van een omhoog scharnierende achterklep heeft de RD-X twee elektrische bediende openslaande deuren. Ze schuiven langs de achterkant naar opzij, zodat in nauwe plaatsen je geen extra ruimte nodig hebt om de klep te openen. Daarnaast gaat het achterste gedeelte van het glazen dak omhoog voor nóg meer laadgemak.
Een andere leuke vondst is dat de koplampen, als ze niet gebruikt worden, langs het oplopende deel van de motorkap worden weggeklapt.