AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
15

Jagen met de camera

Achter de schermen: Zo werkt een spionagefotograaf

Spionage Andreas Conradt Spionage Andreas Conradt Spionage Andreas Conradt Spionage Andreas Conradt Spionage Andreas Conradt
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Achtergrond
24 maart 2020 om 12:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Vrijwel dagelijks duiken er foto's op van toekomstige auto's die door autofabrikanten alvast aan een praktijktest worden onderworpen. Meestal zijn die nog flink ingepakt in camouflagemateriaal, maar toch is vaak goed zichtbaar wat we straks mogen verwachten. Die foto's komen bij een 'spionagefotograaf' vandaan, die graag eens verduidelijkt hoe zijn werkdagen eruitzien.

Als liefhebbers van alles wat er nieuw onder de zon is, zijn we als nieuwsredactie maar wat blij met de foto's die we dankzij fotograaf Andreas Conradt met jullie kunnen delen. Conradt en zijn collega's weten precies waar ze moeten zijn om de interessantste nieuwe prototypes te spotten en vast te leggen. Op dit moment wordt er vooral veel getest in het Finse Lapland, waar onder andere de Volkswagen Groep een testfaciliteit heeft. Recentelijk doken daar onder andere de Audi RS3, de Volkswagen ID.4 en de facelift van de Seat Ateca op. De fotograaf was er als de kippen bij om ze vast te leggen.

Conradt legt uit dat hij soms uren in de wildernis zit te wachten in zijn vierwielaangedreven Skoda Yeti, voordat er zich een kans voordoet: "Mijn twee grootste wapens zijn mijn geduld en mijn slim gekozen schuilplaats, achter een enorme sneeuwheuvel. Ik kan vanaf daar niet fotograferen, maar wel de weg in de gaten houden zonder gezien te worden", zo vertelt hij. "Ik spring op het juiste moment de auto uit om de auto te pakken te krijgen, als die het waard is om mijn plek prijs te geven aan de testchauffeurs." Conradt moet in een mum van tijd dan snel foto's schieten en weet dat de testrijders daarna weer een andere route zullen kiezen. "De meesten trappen direct het gas in als ze mij zien."

Het is voor Conradt een kwestie van snelheid en nauwkeurigheid, want eerst moet hij op grote afstand met zijn verrekijker spotten of het werkelijk een auto is die interessant is voor de foto. Als hij dat heeft weten vast te stellen, moet hij ervoor zorgen dat hij op het juiste moment tevoorschijn komt. "Dan vliegt de deur open en spring ik over de sneeuwheuvel. Het pakken van de camera, inzoomen en beginnen met foto's schieten, gebeurt ondertussen in één soepele beweging. Als een machinegeweer gaat mijn camera los; tien foto's per seconde." Daarna is de kans verkeken. Die foto's moeten goed zijn, want waarschijnlijk blijft het - in ieder geval op die plek - bij die enkele spot voor de hele dag. Vanuit de Yeti worden de geschoten foto's snel doorgestuurd en zo komen ze nog dezelfde dag bij de redactie van AutoWeek terecht.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Vlak voor zijn tachtigste verjaardag kocht Wiel (what’s in a name?) Willems een fonkelnieuwe...

Lees meer
Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

5

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Achtergrond
    Een tocht langs historische tankstations - Reportage

    Een tocht langs historische tankstations...

    25
    • 11 april 2021
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest -...

    47
    • 7 april 2021
  • Achtergrond
    Chiptekorten: waarom je nieuwe auto later komt

    Chiptekorten: waarom je nieuwe auto later...

    13
    • 4 april 2021
  • Achtergrond
    Telefoneren in de auto in 1991 - Uit de Oude Doos

    Telefoneren in de auto in 1991 - Uit de...

    37
    • 31 maart 2021
  • Achtergrond
    Hoe de eerste Nederlandse autosnelwegen ontstonden

    Hoe de eerste Nederlandse autosnelwegen...

    36
    • 28 maart 2021
  • Achtergrond
    Kan stroom voor laadpalen opraken?

    Kan stroom voor laadpalen opraken?

    127
    • 27 maart 2021
  • Achtergrond
    De populairste occasions van 30 jaar geleden - Uit de Oude Doos

    De populairste occasions van 30 jaar geleden...

    39
    • 24 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep