Accupakket gebruikte elektrische auto niet getest? Niet kopen!

State of Health belangrijk maar je moet er zelf achteraan

nissan leaf accudegradatie

Bij een gebruikte elektrische auto is er één ding wat je écht moet weten: hoe is het gesteld met de conditie van de batterij? Er zijn vreemd genoeg nog maar heel weinig autobedrijven die daarover uit eigen beweging duidelijkheid verschaffen. Wanneer gaat dat een keer gebeuren?

Er wordt gewerkt aan een wet die voorschrijft dat de verkopende partij objectief inzicht moet geven over de gezondheid van de batterij, maar wanneer deze wet van kracht wordt, is een vraag waarop nog niemand een antwoord heeft.

Toch gloort er hoop. Zo zit in Duitsland bijvoorbeeld al bij elke, door de officiële dealerorganisatie aangeboden tweedehands Hyundai een conditierapport, dat is opgesteld op basis van een flashtest met de ook in Nederland bekende Aviloo-testapparatuur. Bij onze oosterburen kunnen op online verkoopplatform Mobile.de gebruikte EV’s worden geselecteerd mét zo’n ‘SoH’-certificaat (State of Health). In België en Luxemburg heeft de importeur van Mercedes-Benz onlangs een soortgelijk initiatief opgestart.

Dealerbedrijven worden erop aangestuurd batterijtests uit te voeren

En in Nederland? Er gebeurt gelukkig wel iets. Bas van Iersel van Elgersma Automotive Support uit Vianen bevestigt dit. “Wij distribueren testapparatuur naar bijvoorbeeld alle dealerbedrijven die onder de Emil Frey Group vallen. Bij deze bedrijven, die gezamenlijk 28 verschillende automerken vertegenwoordigen, wordt erop aangestuurd dat gebruikte EV’s een batterijtest ondergaan en de klant een testrapport kan inzien.”
Onlangs heeft de Bovag in samenwerking met Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzocht welke batterijtests het beste zijn. Daarbij kwamen de Aviloo Flashtest en de Moba-test als winnaars uit de bus.

Bovag: aan de consument zelf

De Bovag benadrukt het belang van een grondige en betrouwbare batterijtest. “Alleen dan weet je als koper van een gebruikte EV waar je echt aan toe bent”, zegt een woordvoerder van de Bond. “Het is echter geheel aan de consument zelf om een batterijconditietest uit te laten uitvoeren.” Of aan het garagebedrijf, als dat de service van transparante consumenteninformatie wil bieden. Geen testrapport? Geen deal!

70 procent is niet genoeg

Nu zijn er ook apparaatjes te koop waarmee je via de computer van de accu (het Battery Management System of BMS) de opgeslagen SoH-waarde uit de auto kunt uitlezen, maar die hebben volgens Marcel van Renselaar van Aviloo een enorme foutmarge. “Als zo’n dongel bijvoorbeeld zegt dat de batterij een resterende capaciteit van 80 procent heeft, moet je er eigenlijk van uitgaan dat het ergens tussen de 70 en 90 procent is. En een EV met 70 procent resterende batterijcapaciteit wil je eigenlijk helemaal niet meer hebben.”

Lezersreacties (130)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.