Accu elektrische auto kan veel meer aan dan we tot nu dachten

Niet te voorzichtig

IBIS-technologie Stellantis-accu

Accu’s van elektrische auto’s gaan nog veel langer mee dan gedacht, zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit in San Francisco. Nog een opvallende conclusie: vreemd genoeg vinden accu’s af en toe hard optrekken juist fijn.

Tot voor kort wezen alle studies naar het opladen en ontladen van elektrische auto’s uit dat als je voorzichtig doet met je accu deze het langst meegaat. Dus niet te vaak hard optrekken, zo weinig mogelijk aan de supercharger/snellader langs de snelweg en regelmatig en constant opladen en ontladen. Daar klopt niets van, zo blijkt nu.

De accu's van elektrische voertuigen die worden blootgesteld aan normaal gebruik door bestuurders in de echte wereld - zoals druk verkeer, lange ritten op de snelweg, korte stadsritten en voornamelijk geparkeerd staan ​​- zouden ongeveer een derde langer mee kunnen gaan dan onderzoekers over het algemeen hebben voorspeld. Dat lijkt althans uit een nieuwe studie van wetenschappers van het Stanford Battery Center.

‘Altijd verkeerd getest’

"We hebben EV-accu's nooit op de juiste manier getest", zegt Simona Onori, hoofdauteur en universitair hoofddocent energiewetenschappen en -techniek aan de Stanford Doerr School of Sustainability. Bijna altijd hebben accuwetenschappers en -ingenieurs de levensduur van nieuwe batterijontwerpen in laboratoria getest met behulp van een constante ontladingssnelheid gevolgd door opladen.

"Tot onze verrassing gaat de accu langer mee dan we hadden gedacht op basis van industriële standaardlaboratoriumtests. Dankzij echt rijden met frequente acceleratie, remmen om de accu een beetje op te laden, stoppen om een ​​winkel binnen te stappen en de accu urenlang te laten rusten, blijken ze een veel langere levensduur te hebben'', aldus Onori.

‘Acceleratiepieken juist goed’

Volgens de studie die op 9 december werd gepubliceerd in Nature Energy bleek dat hoe realistischer de profielen het werkelijke rijgedrag weerspiegelden, hoe hoger de levensverwachting van de EV werd. Nog opvallender: het onderzoek toonde een verband aan tussen scherpe, korte acceleraties en langzamere degradatie.

"Hard op het pedaal trappen met je voet versnelt het verouderingsproces dus niet, maar vertraagt ​​het juist", legde Alexis Geslin uit, een van de drie hoofdauteurs van de studie uit. Dit is in strijd met de lang gekoesterde aannames van batterijonderzoekers dat acceleratiepieken slecht zijn voor EV-batterijen.

Accudegradatietest

Omdat de 'state of health' van de accu in een elektrische auto een zeer belangrijke rol speelt bij een gebruikte EV heeft AutoWeek ruim twee jaar geleden de 'accudegradatietest' in het leven geroepen. Bij deze tests worden elektrische auto's met een flink aantal kilometers doorgemeten op accucapaciteit.

Lezersreacties (253)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.