Aangeklede Mercedes-Benz V-klasse

Van V-klasse naar VIP-klasse

Mercedes-Benz V-klasse luxe hip voetballers
AutoWeek 19 2020
AutoWeek 19 2020

Je leest het in AutoWeek 19 2020

Een specialist uit het Duitse Duisburg maakt van een Mercedes V-klasse de meest luxueuze bestelbus ter wereld. De doelgroep: acteurs en profvoetballers.

Het is duidelijk, Kemal Demirkiran is apetrots op deze creatie. En terecht. Met een druk op de knop opent de 29-jarige Kemal het ‘zwarte gat’, waarachter zich een nieuw, onbekend sterrenstelsel uitstrekt. “We hebben 1.300 afzonderlijke ledjes in de hemelbekleding vastgezet”, vertelt Kemal als hij de schuifdeur van de zwarte V-klasse opent. Vroeger werkte Kemal bij een producent van luxeauto’s, vandaag de dag is hij bedrijfsleider bij Rovelver. De specialist uit Duisburg gaat verder op het punt waar Mercedes-Benz stopt. Circa 30 bekleders, houtbewerkers, technici en elektraspecialisten toveren Mercedes-busjes om tot extreem luxueuze limo’s. Vanbuiten ogen ze heel gewoontjes, maar het interieur is de hemel op aarde.

“Ga lekker zitten”, nodigt Kemal ons uit. De stoelen zijn bekleed met nappaleer, de instaplijsten gemaakt van mahonie en de wanden afgewerkt met chic alcantara. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de dakhemel met sterrenhemelfunctie. In 1995 werd Rovelver opgericht door de Turkse eigenaar. “In eerste instantie hebben we ons beziggehouden met het bekleden van interieurs met leer”, aldus Kemal. Op een gegeven moment wilden klanten meer. Tegenwoordig bekleden de medewerkers van het familiebedrijf tussen de 50 en 100 bussen per jaar. Daarbij hebben ze twee tot vier weken nodig om van een V-klasse een vip-klasse te maken. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in het Duitse Duisburg, de fabriek is gevestigd in Istanbul. “Na de ombouw gaat elke auto naar Duitsland voor de TÜV-keuring”, vertelt Kemal. Van daaruit gaan de busjes de hele wereld over. China, Rusland en de VS zijn bijvoorbeeld belangrijke afzetmarkten. “Onze belangrijkste markt is echter nog altijd West-Europa.”

€ 700.000

Zodoende heeft Rovelver naast de fabriek in Turkije eigen verkooppunten in Duisburg en Monaco. De klantenkring? “Dat zijn vips, profvoetballers en zakenmensen die de auto gebruiken als rijdend kantoor.” De busjes worden echter ook gekocht door gezinshoofden met een zeer goed gevulde portemonnee die de vip-klasse als dagelijks vervoermiddel gebruiken. Voor mensen die toch wat minder geld willen uitgeven, biedt Revolver ook de mogelijkheid om de Mercedes-Benz Vito als basis te gebruiken.

Als je meer ruimte nodig hebt, is de Sprinter ook een optie. “Ongeveer 60 procent van de auto’s die we ombouwen, is echter een V-klasse”, aldus Kemal. Daarbij gaat het niet om versies met de minst krachtige dieselmotor en stalen wielen. Uiterlijk vertoon is echter niet gewenst. Een AMGgrille kan nog wel, maar daar blijft het bij. “Over het algemeen kiezen onze klanten voor de kleur zwart. De buitenzijde van de auto moet zo onopvallend mogelijk zijn.”

De prijzen voor ombouw beginnen bij € 35.000, maar een auto zoals het door ons gefotografeerde exemplaar kan zomaar € 200.000 kosten. Het kan nog veel gekker, want voor de meest luxueuze bus die het bedrijf ooit bouwde, betaalde een klant een slordige € 700.000. Die was gebaseerd op de Sprinter en voorzien van alle opties die je maar kunt bedenken. De bus werd ook nog eens gepantserd, al doet Rovelver dat niet zelf.

NIET SLINGEREN

De specialist verkoopt zijn producten wereldwijd, over het algemeen via de lokale Mercedes-dealer. “Dit model gaat bijvoorbeeld naar Londen naar onze lokale verkooppartner, die veel Premier Leaguevoetballers als klant heeft”, aldus Kemal, die inmiddels heeft plaatsgenomen achter het stuur. Wij zitten op de massagestoelen achterin, waar we de scheidingswand naar beneden laten zakken om met de chauffeur te praten, wat normaliter bij hoge uitzondering zal gebeuren.

Om dat voor elkaar te krijgen, hoef je uiteraard geen raamslinger te gebruiken. In deze bus wordt alles centraal aangestuurd via een kleine iPad, die in een omlijsting van mahoniehout is opgenomen en tussen de beide first class-stoelen is geplaatst.

“De stoelen zijn afkomstig uit de G-klasse en zijn gecombineerd met de voetensteun van de S-klasse”, legt Kemal uit. Dan zetten we de stoelen in de ligstand en halen we de champagne uit de koelkast. Vervolgens is het alleen nog zaak om de surroundapparatuur tevoorschijn te toveren en klaar is de thuisof beter gezegd rijdende bioscoop. Voorin strijdt de bestuurder met andere verkeersdeelnemers om een plekje op de weg in het spitsverkeer, achterin vecht Luke Skywalker tegen Darth Vader.

Uiteraard hebben we de sterrenhemel ingeschakeld, maar daar hebben beide vechtersbazen geen oog voor. Waar we net nog oogcontact hadden met bestuurder Kemal kijken we nu weer tegen een wand aan in de vorm van een 32-inch tv.

Achterin is er ruimte voor vier personen. “We hebben echter ook wel eens bussen voorzien van een hondenbed in plaats van twee stoelen achterin”, vertelt Kemal. Dat bed was bekleed met nappaleer. Als een hond worden behandeld, kan dus heel goed uitpakken. En als het baasje dat wil, krijgt ‘We hebben voor een klant ook eens een hondenbed in een busje gemonteerd, dat natuurlijk bekleed was met nappaleer’ Kemal Demirkiran, verkoopleider het dier zelfs zijn eigen bed. Bij dit bedrijf kijken ze nergens van op. Voor mensen die na de aanschaf van een busje van Revolver nog geld over hebben, is er een kluis met vingerafdruksensor aan boord. Dan rest er nog één vraag: wat zijn de lastigste klanten? Arrogante acteurs? Verwende profvoetballers? “Nee, dat zijn gezinnen. Dan heeft iedereen zijn eigen ideeën”, zegt Kemal lachend.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.