Aan deze leuke coupé dankt de Alfa Romeo Junior zijn naam

Giulia Coupé 1300 GT Junior

Alfa Romeo 1300 GT Junior

Wanneer de naam van Alfa Romeo’s nieuwe cross-over niet zou zijn veranderd van Milano in Junior, hadden we hier aandacht kunnen besteden aan de Amerikaanse versie van de Alfa 75. Wat niet wil zeggen dat we met Junior een probleem hebben. Integendeel. We lichten de Giulia Coupé 1300 GT Junior van 1966 er graag even uit.

Junior is een begrip in Alfa-land. De naam verwijst naar een groot aantal sportieve modellen uit de jaren 60 en 70 die zich allemaal kenmerken door een klein hart met een enorme dadendrang. Het verhaal begint bij de beeldschone Giulia Coupé 1600 Sprint GT uit 1963, de eerste van de lange reeks coupés (gebouwd tot 1976) die in de volksmond ‘de Bertone’ wordt genoemd. Italiaanse fiscale regelgeving maakt het voordelig om de cilinderinhoud onder de 1.300 cc te houden, reden waarom Alfa dezelfde auto in september 1966 presenteert als Giulia Coupé 1300 GT Junior, met onder de kap een lichtmetalen dubbelnokker met ditmaal 1.290 cc. Terwijl een Kever destijds uit evenveel slagvolume met moeite 40 pk schraapt, en een Ford Cortina hoogstens 52 pk ophoest, stuwt de Junior dankzij twee dubbele carburateurs vrolijk 89 pk naar zijn achterwielen. Dat was niet eens veel minder dan de 103 pk van de 1600-versie, zodat je nog altijd fijn met 175 km/h over de autostrada’s kon razen, en dat met de prettige gedachte dat je bij aanschaf gezellig een half miljoen lires in je zak had gehouden (1,6 versus 2,1 miljoen).

Junior behoort tot meest succesvolle sportieve Alfa's

Geen wonder dus, dat de Junior tot de meest succesvolle sportieve modellen uit Alfa’s geschiedenis behoort. Dat smaakte in Milaan naar meer, wat blijkt uit de conceptie van de nog snellere 1300 GTA Junior. Alfa gaf dit model niet alleen een lichtere koets, maar maakte ook de viercilinder overvierkant (78 x 67,5 mm versus 74 x 75 mm) en paste bovendien dubbele ontsteking toe. Resultaat: het dertienhonderdje liet in handen van tuner Autodelta maar liefst 160 trappelende paardjes los. Bij de modelwijziging van 1972 maakt de Junior-familie opvallend genoeg een zijstap met een (wat eenvoudiger uitgeruste) 1600-versie, terwijl Ercole Spada in 1969 de eigenzinnige Junior Zagato tekent. Intussen is ook de Spider aangesloten bij het Junior-succes, want vanaf 1968 is de open tweezitter beschikbaar als 1300 Junior. Het hoogtepunt moet dan nog komen: de GTA 1300 Junior Corsa maakt in 1974 de toerwagenracerij onveilig met een 16-klepper die bij 9.300 toeren (!) een ontzagwekkende 180 pk levert. Jazeker, uit diezelfde 1.290 cc.

Nog een leuk feitje: de eerste kilometers die we maakten met de nieuwe Alfa Romeo Junior waren op Balocco. Dat was in 1966 met de 1300 ook zo!

Technische gegevens

Alfa Romeo 1300 GT Junior

Motor 1,3-liter 4-cil. in lijn

Max. vermogen 65 kW/89 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel 120 Nm bij 3.000 tpm

Topsnelheid 175 km/h

0-100 km/h 13,0 s

Prijs fl.13.980/€6.344 (1966)

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.