85 procent nieuwe auto's in EU heeft gewoon verbrandingsmotor
Kwart nieuwe auto's is van Volkswagen Groep
Wie het autonieuws op de voet volgt, krijgt door de enorme aandacht die autofabrikanten in Europa op elektrische auto's vestigen mogelijk de indruk dat er enkel nog EV's worden verkocht. Niets is echter minder waar. Zo had zo'n 85 procent van alle nieuwe personenauto's die in 2023 in de Europese Unie op kenteken werden gezet gewoon nog een verbrandingsmotor. Dat en meer blijkt uit de cijfers over 2023 die brancheorganisatie ACEA heeft vrijgegeven.
In de Europese Unie zijn vorig jaar 10.547.716 nieuwe personenauto's geregistreerd, een duizelingwekkend aantal natuurlijk. Het waren er dan ook 13,9 procent meer dan de 9.263.509 nieuwe auto's die in 2022 in de EU op kenteken werden gezet. In elk EU-land – met uitzondering van Hongarije – zijn vorig jaar meer nieuwe auto's gekentekend dan in 2022.
In 2023 zijn in de Europese Unie ruim 1,5 miljoen nieuwe volledig elektrische auto's geregistreerd. Dat waren er een stevige 37 procent meer dan in 2022. Het marktaandeel van EV's nam vorig jaar ten opzichte van 2022 met 2,5 procentpunt toe tot 14,6 procent. Dat betekent dus ook dat 85,4 procent van alle in 2023 in de EU geregistreerde nieuwe personenauto's géén EV was. In Nederland had in 2023 zo'n 69 procent van alle nieuwe auto's een verbrandingsmotor.
Personenauto's met een al dan niet mild-hybride benzinemotor waren goed voor een marktaandeel van 35,3 procent. Dat aandeel slonk ten opzichte van 2022 met 1,2 procentpunt. Auto's met een volwaardige hybride aandrijflijnen schopten het tot een marktaandeel van 25,8 procent. Dat aandeel was 3,2 procentpunt groter dan in 2022. Het aandeel dat dieselauto's in de Europese registratietaart hadden, was in 2023 2,8 procentpunt kleiner dan in 2022. Ook zijn er minder dieselauto's dan EV's gekentekend in 2023. In Duitsland zijn echter juist dik 10 procent meer diesels geregistreerd dan in 2022. Interessant is dat ook het aandeel plug-ins in 2023 afnam. 7,7 procent van alle in 2023 geregistreerde nieuwe personenauto's was een plug-in hybride. Dat aandeel was in 2022 nog 1,7 procentpunt groter.
Type aandrijflijn | Aantal (2023) | Marktaandeel 2023 | Marktaandeel 2022 | Verschil in procentpunten |
Benzine | 3.724.646 | 35,3% | 36,5% | -1,2 |
Hybride | 2.716.953 | 25,8% | 22,6% | + 3,2 |
Elektrisch | 1.538.621 | 14,6% | 12,1% | + 2,5 |
Diesel | 1.433.368 | 13,6% | 16,4% | - 2,8 |
Plug-in hybride | 813.480 | 7,7% | 9,4% | - 1,7 |
Overig (lpg, cng, waterstof) | 320.638 | 3% | 3% | 0 |
Totaal | 10.547.716 |
Volkswagen Group de grootste
De Volkswagen Group was in 2023 de autobouwer waarvan in de EU de meeste nieuwe auto's op kenteken werden gezet. In totaal gaat het om ruim 2,75 miljoen auto's, 18 procent meer dan in 2022. Eén op de vier in de EU gekentekende nieuwe personenauto's was in 2023 een model van een van de Volkswagen-merken. Zo'n 1,15 miljoen stuks waren een Volkswagen. Skoda en Audi schopten het beide tot bijna 600.000 registraties. Seat volgt met net geen 210.000 gekentekende auto's. Cupra en Porsche kwamen tot achtereenvolgens 166.000 en bijna 70.000 stuks.
Stellantis was in 2023 na de Volkswagen Group de grootste autobouwer. Vorig jaar werden er 1,88 miljoen modellen van het concern op kenteken gezet, 3 procent meer dan in 2022. Peugeot was met bijna 570.000 registraties binnen Stellantis koploper, gevolgd door Fiat met een kleine 360.000 registraties. Opel schopte het tot ruim 350.000 gekentekende auto's, Citroën volgt het merk op de voet met 335.000 registraties. Jeep zette met ruim 120.000 registraties zo'n drie keer zoveel auto's op kenteken als Alfa Romeo (47.000 stuks). DS en Lancia zetten elk zo'n 45.000 auto's op naam.
De Renault Group staat in de ranglijst van concerns op de derde plek en registreerde 1.152.230 auto's. Daarvan waren er bijna 630.000 een Renault (+16 procent) en een kleine 520.000 stuks (+18 procent) een Dacia. Alpine speelt met net geen 3.600 auto's natuurlijk een rol in de marge. De Hyundai Group volgt op plek vier met ruim 885.000 gekentekende auto's (+4,2 procent). Kia en Hyundai zitten daarbij dicht op elkaar met achtereenvolgens 453.393 (+5,5 procent) en 432.233 (+3 procent) registraties.
Tesla wist in de EU 279.042 auto's te registreren, een riante 89 procent meer dan in 2022. Tesla staat daarmee onder Ford, maar boven Volvo in de ranglijst.