40 jaar Alfa Romeo Alfetta GT

Alfa Romeo Alfetta GT
Alfa Romeo Alfetta GTAlfa Romeo Alfetta GTAlfa Romeo Alfetta GTAlfa Romeo Alfetta GTAlfa Romeo Alfetta GT
Het is dit jaar precies veertig jaar geleden dat Alfa Romeo de Alfetta GT introduceerde. Voor Alfa een heel bijzonder jubileum, want de 'gewone' Alfetta was de eerste Alfa met een transaxle-configuratie.

Door de versnellingsbak en koppeling bij de aangedreven achteras te leggen, zorgde Alfa voor een zeer goede gewichtsverdeling. In combinatie met het gewicht van slechts 1.080 kg maakte dat de Alfetta in 1972 een van de best sturende sedans op de markt. Deze positionering van de bak werd daarom ook toegepast in de Giulietta, de 90, de 75, en nog later in de sportwagens SZ en RZ. Zelfs de laatste achterwielaangedreven Alfa, de 8C Competizione, maakte gebruik van dit systeem.

Coupéversie Alfetta GT kwam in 1974 op de markt. Bij deze sportieveling stond alles in het teken van het rijplezier. Zo was de wielophanging zeer gecompliceerd, met een double wishbone-ophanging voor en een de-Dion-achteras, en had de auto schijfremmen rondom. De basisversie van de fraai gelijnde coupé kreeg de naam Alfetta 1800, en was voorzien van een 115 pk leverende viercilinder. In die jaren was dat een zeer bovengemiddeld vermogen, maar het in 1981 geïntroduceerde topmodel GTV6 maakte het nog bonter: de V6 uit de Alfa 6 bezorgde de auto 160 pk. Deze uitvoering was daarmee de snelste uit de Alfetta-reeks.

De laatste vierdeurs Alfetta liep in 1984 van de band, maar de GTV hield het nog tot 1986 vol.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.