40 jaar Alfa Romeo Alfetta GT
Door de versnellingsbak en koppeling bij de aangedreven achteras te leggen, zorgde Alfa voor een zeer goede gewichtsverdeling. In combinatie met het gewicht van slechts 1.080 kg maakte dat de Alfetta in 1972 een van de best sturende sedans op de markt. Deze positionering van de bak werd daarom ook toegepast in de Giulietta, de 90, de 75, en nog later in de sportwagens SZ en RZ. Zelfs de laatste achterwielaangedreven Alfa, de 8C Competizione, maakte gebruik van dit systeem.
Coupéversie Alfetta GT kwam in 1974 op de markt. Bij deze sportieveling stond alles in het teken van het rijplezier. Zo was de wielophanging zeer gecompliceerd, met een double wishbone-ophanging voor en een de-Dion-achteras, en had de auto schijfremmen rondom. De basisversie van de fraai gelijnde coupé kreeg de naam Alfetta 1800, en was voorzien van een 115 pk leverende viercilinder. In die jaren was dat een zeer bovengemiddeld vermogen, maar het in 1981 geïntroduceerde topmodel GTV6 maakte het nog bonter: de V6 uit de Alfa 6 bezorgde de auto 160 pk. Deze uitvoering was daarmee de snelste uit de Alfetta-reeks.
De laatste vierdeurs Alfetta liep in 1984 van de band, maar de GTV hield het nog tot 1986 vol.