25 procent meer ‘elektrische’ auto’s verkocht, China goed voor meer dan de helft

PHEV en EV samen goed voor 20 procent

Skoda Enyaq Kia EV6 dubbeltest EV's

Elektrische auto’s minde populair? In Europa lijkt dat soms zo, maar wereldwijd zijn er ook over heel 2024 weer flink meer auto’s met een stekkeraansluiting verkocht. 25 procent meer, om precies te zijn.

Dat groeipercentage komt uit de Global EV Outlook 2025, een rapport van de International Energy Agency (IEA). Dat deed onderzoek naar de wereldwijde gang van zaken rondom elektrische mobiliteit, en trekt een aantal interessante conclusies. Zo stelt de IEA dat er in 2024 25 procent méér elektrische auto’s zijn verkocht dan in 2023, voor een totaal van 17 miljoen. Daar hoort wel flinke een kanttekening bij, want net als China (en misschien juist daarom) veegt dit onderzoek puur elektrische auto’s en plug-inhybrides op één hoop. Het gaat dus om alle oplaadbare auto’s samen, niettemin mag het groeicijfer mag er zijn. In absolute aantallen zijn er 3,5 miljoen meer van zulke stekkerauto’s verkocht en alleen dat verschil is al meer dan de totale verkopen van dit soort auto’s in het jaar 2020.

Wereldwijde EV-verkopen 2024 IEA

China

Nu China toch is genoemd: dat land is goed voor maar liefst twee derde van de stekkerauto’s wereldwijd in 2024, auto’s die in China zelf als ‘New Energy Vehicles’ (NEV) worden aangeduid. Het aandeel van China op deze wereldmarkt is bovendien rap stijgende, want in 2021 was China nog 'maar' goed voor de helft van alle oplaadbare auto's. In China steeg de verkoop van deze categorie dan ook met 40 procent, zodat stekkerauto’s nu goed zijn voor bijna de helft van alle verkochte auto’s in China. Wel stelt het onderzoek dat het aandeel van plug-in hybrides in de Chinese NEV-verkopen flink is gegroeid. PHEV’s weren in 2024 goed voor 30 procent van het totaal aan stekkerauto’s, tegen 15 procent in 2020. Het aandeel van pure EV's (BEV's) daalde tussen 2020 en 2024 van 80 naar minder dan 60 procent, maar in dezelfde periode zijn de absolute verkoopcijfers van de puur elektrische categorie evengoed verzevenvoudigd.

Europa

In Europa gaat het allemaal wat minder hard. Een op de vijf nieuw verkochte auto’s in ons werelddeel was ‘elektrisch’ in 2024, of dus in ieder geval oplaadbaar. Dat aandeel is vergelijkbaar met het jaar ervoor, meldt het rapport. Wel waren er grote verschillen per land: in 14 van de 27 EU-lidstaten steeg het aandeel van volledig of deels elektrische auto’s, in de rest was juist een daling te zien.

Verenigde Staten

In de VS zit de groei er veel beter in dan in de EU, al is het aandeel van stekkerauto’s daar nog wel een stuk kleiner. Het komt neer op een dikke 10 procent en dat is meer dan in 2023, maar de groei neemt wel af. In 2023 was er nog sprake van een groei van meer dan 40 procent ten opzichte van 2022, terwijl (PH)EV’s het in 2024 maar 10 procent beter deden dan in 2023 in de VS. 2024 was dan ook het eerste jaar waarin Tesla genoegen moest nemen met mindere verkoopcijfers.

In alle drie de grote automarkten is het effect van ingevoerde of juist beëindigde subsidies overigens groot.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.