C-X16: Jaguar gaat de toekomst in

Jaguar C-X16
Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16Jaguar C-X16

De Jaguar C-X16 is de voorbode van de compacte sportauto die we vanaf 2013 leren kennen onder de naam XE. Op de IAA in Frankfurt, wordt het publiek er al warm voor gemaakt.

Door de velespionagefoto's is het inmiddels een publiek geheim dat Jaguar werkt aan een sportauto die onder de XK in het programma komt. Vanaf 2013 komt de XE op de markt, en reken maar dat die als twee druppels water zal lijken op deze C-X16 concept car, die volgende week op de IAA in Frankfurt wordt getoond.

Naast zijn uiterlijk is ook de techniek van deze showauto helemaal nieuw. Er is een 3,0-liter V6 aan boord met een twinscroll supercharger die 380 pk levert en een maximale trekkracht van 450 Nm. Ter verhoging van de feestvreugde wordt die bijgestaan door een hybride-module, dat is geïnspireerd op de Kers-techniek uit de Formule 1. Middels een 'push to pass'-knop op het stuur kan een elektromotor gedurende tien seconden 95 pk extra leveren.

Met die techniek kan deze showauto in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 300 km/u. Verder merken de Engelsen nog eventjes apart op dat de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u in 2,1 seconden kan. Verder kan de auto tot maximaal 80 km/u elektrisch rijden. Uiteindelijk resulteert het in een gemiddeld verbruik van 6,9 liter op 100 km; ofwel 1:14,5 en een CO2-uitstoot van 165 gr/km. Jaguar spreekt wel van een experimenteel hybridesysteem. Verder helpt een start/stop-systeem mee aan een lager verbruik. 't Is voor het eerst dat die wordt toegepast op een supercharged-motor. De showauto weegt 1.600 kilo.

De concept car heeft een aluminium carrosserie en de gewichtsverhouding is precies 50:50. Daarvoor zijn de accu's achter de voorstoelen geplaatst. Aan de achterzijde doen de lampen herinneren aan die van de C-X75 concept; de accentueren de spoorbreedte. Verder staat de auto op 21 inch wielen en is het interieur uitgevoerd in Vermillion Red. Voor de vormgeving van het instrumentenpaneel is inspiratie opgedaan in de luchtvaartsector; zo is er bijvoorbeeld een joystick-achtige versnellingshandle. De tuimschakelaars zijn een knipoog naar de race-Jaguars uit het verleden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.