Zebra-Range Rover schuimt de straten af
Vergis je niet: deze rijdende zebra is geen grondige facelift, maar een volledig nieuw model. De auto, die intern bekendstaat onder de codenaam 'L405', wordt aanzienlijk lichter dan de huidige mastodont. Insiders hebben het over een besparing van 20 procent, en dat zou ongeveer 400 kilogram(!) gewichtsverlies betekenen.
De reden van deze enorme reductie is de toepassing van een aluminium constructie, die Land Rover leent van Jaguar. Het zustermerk (ook eigendom van het Indiase Tata) gebruikt een dergelijke constructie voor de XK en XJ, die daardoor ook veel lichter dan de meeste concurrenten zijn.
Het lagere gewicht speelt een belangrijke rol bij het terugdringen van de toch wel hoge CO2-uitstoot van de Range Rover. Maar er is meer: in de nieuwe generatie debuteert een nieuwe, hybride aandrijflijn. Een Range Rover Sport met deze dieselhybride aandrijflijn stoot slechts 89 gram CO2/km uit, dus dat belooft veel goeds voor de toekomst.
Wie liever een conventionele aandrijflijn wil, kan terecht bij de V6 en V8 turbodiesels en de V8 benzinemotor met Supercharger. Land Rover onthult de nieuwe Range Rover in 2012. In 2013 volgt de nieuwe Range Rover Sport.