Gereden: Cadillac CTS-V Coupé

Cadillac CTS-V Coupé
Puur vuurwerk uit het land van de rednecks. Detroit is back en dat zullen we weten.
Een k.o. geslagen bokser komt terug in de ring, sterker dan ooit. De Cadillac CTS-V Coupé is bedoeld als de allesverpetterende vuist die moet laten ziet dat General Motors back to stay is. We reden vandaag in Luxemburg met diverse modellen van het wederopgestane Cadillac, waaronder zelfs een hybride Escalade, maar verreweg de meeste indruk maakte de CTS-V Coupé.
De 6,2-liter V8 is voorzien van een mechanische compressor en dat levert een maximaal vermogen op van 564 pk. Genoeg om van deze vlijmscherp gesneden coupé een imponerende, soms zelfs intimiderende auto te maken. De motor klinkt als een Ork met keelpijn, terwijl de supercharger er snijderig doorheen raspt. Zelfs helemaal onderin heb je bakken kracht. De auto is in te stellen in sport of comfort, waardoor hij ook voor dagelijks werk prima in te zetten is. We reden met de zestraps automaat. Hij past uitstekend bij de auto en is bovendien via flippers aan het stuur met de hand te bedienen. Opschakelen heeft daarbij net wat vertraging. Is even wennen, in het begint knal je daardoor bruut de toerenbegrenzer in. De machine brengt zo veel geweld op de achterwielen dat je zelfs bij schakelen op hogere snelheden wielspin kunt krijgen. De besturing is erg scherp, zeker voor Amerikaanse begrippen.
De volledige rij-impressie van de Cadillac CTS-V Coupé staat in AutoWeek 43, die op 27 oktober verschijnt.

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.