AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Citroën DS4 is tweede in DS-reeks
95
Met de nieuwe DS4 krijgt de DS3 eindelijk een grote broer erbij. Maar wat is de nieuwe Citroën eigenlijk precies voor auto?
Om u een idee te geven: de DS4 is 4,27 meter lang, 1,81 meter breed en 1,51 meter hoog. Ter vergelijk: de volgende generatie C4 is 4,33 meter lang, 1,79 meter breed en 1,49 meter hoog. Cross-overs als de Qashqai en de 3008 zijn beduidend hoger dan de DS4. Een lastig verhaal dus, om de nieuweling in een bepaald hokje te schuiven.
Op de achterklep vinden we prominent het DS-logo. Led-dagrijverlichting behoort tot de standaarduitrusting. De wielkasten bieden ruimte aan wielen met een diameter van maximaal 19 inch. De grotere spoorbreedte en een dakspoiler geven de DS4 een sportievere achterzijde dan de C4.
Voor het sportieve gevoel binnenin richt het dashboard zich naar de bestuurder toe. Door de panoramische voorruit hebben bestuurder en voorpassagier zicht naar boven in een hoek van 45 graden. De DS4 kan achterin drie passagiers herbergen. De toegang tot de achterbank gaat via deuren met 'verborgen handgreep', zoals we dat kennen van onder meer de Alfa Romeo 156 en 147. De kofferruimte heeft een inhoud van 370 liter.
Feest van leder
DS-modellen onderscheiden zich van gewone Citroëns door de mate van personalisering en de DS4 is hierop geen uitzondering. Er is keuze uit vijf ledercombinaties, waaronder tweekleurige. In de duurste versies zijn dashboard, deurpanelen en stoelen bekleed met leder in 'Bracelet-stijl'. Dat doet denken aan chique horlogebandjes. Ook chroomafwerking op het instrumentarium en de middenconsole, sfeerverlichting, aluminium pedalen en met leder beklede deurgrepen dragen bij aan de feestvreugde.
Qua luxe richting we verder nog de spotlight op de audio-installatie met 3D Sound, masserende voorstoelen met elektrisch verstelbare lendensteun en diverse persoonlijke instellingen. Zo kan de bestuurder kiezen voor diverse soorten geluidssignalen (Classic, Chrystal Symphony, Jungle Fantasy en Urban Rythmik), zijn er drie voorkeursstanden voor de airco en is er een reeks kleuren voor het instrumentenpaneel beschikbaar. Tot slot zijn er een dodehoeksysteem en mistlampen met statische bochtverlichting beschikbaar.
Sportiviteit
Wie denkt dat Citroën de DS4 puur als een luxepaleis op wielen heeft ontworpen, heeft het mis. Volgens het Franse merk is het onderstel ontwikkeld met het oog op mensen die sportief willen rijden. De duurdere versies hebben standaard grotere remschijven en een remassistent.
Bij de introductie zijn er twee diesels: een 1.6 e-HDi met 110 pk en start-/stopsysteem en de 2.0 HDiF met 160 pk. Er zijn drie benzinemotoren: een 1.6 VTi met 120 pk, een 1.6 THP met 156 pk en als topversie een 1.6 THP met 200 pk. Die laatste versie heeft een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer. Net als in de DS3 monteert Citroën ook weer extra isolatie om resonanties en motorgeluid te dempen.
Citroën onthult de DS4 op de Autosalon van Parijs. In de eerste helft van 2011 komt de nieuweling bij ons op de markt.