AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi A7 waagt zich bij de poolcirkel
85
Audi wil z'n marktaandeel de komende jaren flink uitbouwen. Nieuwe modellen zijn daarvoor natuurlijk erg belangrijk. Een van de nieuwelingen is de A7, die door onze spionagefotograaf in de sneeuw gesnapt werd.
De A7 is een nieuweling in het Audi-gamma. De auto gaat –zoals de naam al doet vermoeden- tussen de A6 en de A8 opereren. Zie 'm als een auto voor mensen die de A6 te klein vinden en iets sportievers willen dan zo'n statige A8. Of, anders gezegd, een rechtstreekse concurrent voor de succesvolle Mercedes CLS.
Onder de kap komen de motoren te liggen die we al kennen uit de huidige line-up. We noemen de 3.0 TDI Clean Diesel met 240 pk. Maar ook de 3,0-liter TFSI met 333 pk en een supercharger is een zekerheidje. Bovenaan het gamma komt ook een RS7. Over de motorisering van die topversie tasten we nog even in het duister. De V10 TFSI uit de RS6 is met z'n 580 pk een goede optie, maar het is even de vraag of Audi bij de introductie van een RS7 (op z'n vroegst 2012) het nog aandurft om zo'n onzuinige motor voorin te plaatsen.
Audi toonde vorig jaar op de NAIAS in Detroit al de Sportback Concept (foto 10). Die geldt als voorbode voor de productieversie van de A7. De Sportback Concept is iets meer dan vijf meter lang, waardoor hij een dikke tien centimeter korter is dan een Audi A8. De A7 heeft een betere gewichtsverdeling dan een A6 en keramische remschijven komen op de optielijst te staan.
We verwachten de onthulling van de productie-A7 eind dit jaar. In de loop van 2011 gaat Audi's CLS-concurrent in productie.
Onder de kap komen de motoren te liggen die we al kennen uit de huidige line-up. We noemen de 3.0 TDI Clean Diesel met 240 pk. Maar ook de 3,0-liter TFSI met 333 pk en een supercharger is een zekerheidje. Bovenaan het gamma komt ook een RS7. Over de motorisering van die topversie tasten we nog even in het duister. De V10 TFSI uit de RS6 is met z'n 580 pk een goede optie, maar het is even de vraag of Audi bij de introductie van een RS7 (op z'n vroegst 2012) het nog aandurft om zo'n onzuinige motor voorin te plaatsen.
Audi toonde vorig jaar op de NAIAS in Detroit al de Sportback Concept (foto 10). Die geldt als voorbode voor de productieversie van de A7. De Sportback Concept is iets meer dan vijf meter lang, waardoor hij een dikke tien centimeter korter is dan een Audi A8. De A7 heeft een betere gewichtsverdeling dan een A6 en keramische remschijven komen op de optielijst te staan.
We verwachten de onthulling van de productie-A7 eind dit jaar. In de loop van 2011 gaat Audi's CLS-concurrent in productie.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A7 Sportback 45 TFSI,S-Line,Camera,Sfeer,All Black,Leder.Memory.
- 2019
- 96.982 km
€ 39.900

Audi A7 Sportback 50 TFSI e Quattro Competition 3x S line Panodak Acc 360camera Elektr stoelen Hud Softclose Keyless Sfeerver
- 2020
- 69.874 km
€ 49.950

Audi A7 Sportback 1.8 TFSi 190 Pk S-Line Automaat 5-Persoons | Full LED | Navigatie | Leder | 21 Inch | Open Dak | Privacy Glass
- 2017
- 138.632 km
€ 28.850
Lees ook
Achtergrond
Let op deze leuke auto’s in 2025: ze worden youngtimer!
Op Zoek Naar
Stijlvoller dan de ‘SUV Coupé’: deze dikke Duitse vierdeurs coupés koop je voor €30.000
Nieuws
Nieuwe Audi A7-familie komt buiten kijken
Nieuws
Gloednieuwe Audi A7 nu ook gespot als sedan
Praktijkervaring