AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nog een keer: Gallardo LP550-2
29
Gisteren konden we al summier iets vertellen over de Lamborghini Gallardo LP550-2. Nu geeft Lamborghini alle informatie vrij over de achterwielaangedreven Gallardo die is genoemd naar testrijder Valentino Balboni.
Van de Lamborghini Gallardo zijn in de loop van de jaren al 9.000 stuks gebouwd. De nieuwste telg aan de familie is de LP 550-2 Valentino Balboni. Van deze achterwielaangedreven variant worden slechts 250 stuks geproduceerd. Valentino Balboni verdiende de afgelopen decennia zijn sporen als testrijder bij Lamborghini.
Hij werd in 1967, het tijdperk van de Miura, door de oude Ferruccio zelf aangenomen. Sinds 1973 heeft hij achter het stuur gezeten van alle prototypes die door het merk zijn gebouwd en zelfs de meeste productieauto's zijn door zijn handen gegaan voordat ze aan klanten werden afgeleverd. Na veertig jaar is Balboni met pensioen. Hij reist als ambassadeur van het merk over de wereld.
Voor de ombouw naar achterwielaandrijving is veel gewijzigd voor de rij-dynamiek van de auto. Zo zijn de veren, dempers, stabilisatoren en zelfs de banden gewijzigd. Ook de aerodynamica is aangepast aan het nieuwe karakter. Ook aan het ESP-systeem is gesleuteld. Normaal is dat gericht op een zo hoog mogelijke stabiliteit, het aangepaste Corsa-systeem laat daarentegen wat meer speelruimte. Dat betekent dat er flink kan worden gedrift.
De LP550-2 is, zoals zijn naam al doet vermoeden voorzien van de bekende V10 met dit keer 550 pk. Daarmee sprint de 1,380 kilo wegende auto in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u terwijl de topsnelheid ligt op 320 km/u. De 560-4 is op die onderdelen 0,2 seconden en 5 km/u sneller. De vierwielaandrijver weegt 1.410 kilo.
De LP550-2 is altijd herkenbaar aan de wit-gouden streep over de carrosserie. Dat is een knipoog naar de modellen uit de jaren '70. Het interieur is voorzien van zwart lederen bekleding met een witte streep. In totaal zijn acht exterieurkleuren leverbaar. Afhankelijk daarvan zijn de remklauwen uitgevoerd in zwart, oranje of geel. Onder aan het linker zijruit zit een embleem met het productienummer van de auto en de handtekening van Balboni.
Tot slot is de speciale Gallardo voorzien van een doorzichtige kap over de motor, een achteruitrijcamera, een navigatiesysteem met Bluetooth en een liftsysteem waarbij de vooras kan worden opgetild in het geval van obstakels. Op de optielijst staat keramische remschijven en de e-gear versnellingsbak
Voor Europa geeft Lamborghini een prijs op van 162.000 euro zonder belastingen.
Had je deze auto's al gezien?

Lamborghini Gallardo 5.0 V10 Spyder e-gear Btw auto, Fiscale waarde € 22.000,- (€ 95.000,- Ex B.T.W) Dealer auto
- 2007
- 40.569 km
€ 114.950

Lamborghini Gallardo 5.0 V10 e-gear Btw auto, Fiscale waarde € 22.000,- (€ 82.603,31 Ex B.T.W) DEALER AUTO
- 2005
- 39.454 km
prijs op aanvraag

Lamborghini Gallardo SE 195 BWJ 2005 5.0 V10 520 PK / BTW AUTO! / AUTOMAAT / LEDER / STOELVERW. / CAMERA / NAVI / CLIMA / BI-XENON / SPECIALE CALLISTO VELGEN / TWO TONE
- 2005
- 65.901 km
€ 119.899