BMW 740Le xDrive

Stekkeren in luxe

BMW 740Le xDrive
BMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDriveBMW 740Le xDrive
AutoWeek 40 2016

Je leest het in AutoWeek 40 2016

Het aantal plug-in limousines neemt snel toe. Porsche, Tesla en Mercedes hadden al een directieauto met stekker, en BMW voegt de 7-serie iPerformance nu aan dit rijtje toe.

Het Duitse merk is natuurlijk niet echt een nieuwkomer als het gaat om stekkerauto's. De BMW i3 en i8 rijden al jaren rond en er zijn plug-in versies van de 3-serie, de 2-serie Active Tourer en de X5. Bovendien zal het niet al te lang duren voordat er ook vanuit het Mini-concern de eerste plug-ins komen. Waar BMW tussen de hardcore M-auto's en zijn voertuigen voor dagelijks gebruik het relatief nieuwe M-performance label heeft, heeft het de plug-ins tussen de straatauto's en de i-modellen ingezet en dat iPerformance gedoopt. De nieuwste deelnemer van dat programma is de nieuwe 7-serie, die onder de naam 740e door het leven gaat als stekkerauto.

Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder met turbo, goed voor 258 pk. Daaraan is een elektromotor gekoppeld met 95 pk voor een totaal gecombineerd vermogen van 326 pk en een gecombineerd koppel van 500 Nm. En dat is best lekker. Op stroom alleen kom je maximaal 48 kilometer ver, maar zoals vaker bij plug-in hybrides is het niet de bedoeling dat je ze rijdt als een BMW i3 REX of Opel Ampera, waarvan je de accu leegrijdt en dan op benzine verder gaat: het is juist het idee dat je de stroom gebruikt op de momenten dat dat het meeste loont, bijvoorbeeld in druk stadsverkeer of in de file. De auto kiest hier zelf het beste moment voor uit. Als je de adaptieve rijstand kiest, die in de gewone 7-serie al erg goed is zonder dat je steeds zelf van Sport naar Comfort hoeft te switchen, maakt de aandrijflijn nog extremere keuzes. Op leuke buitenwegen levert hij alle power die je wilt en staan de dempers op scherp, en zodra je een dorp binnenrijdt, verandert de 740e in een vliegend tapijt dat puur elektrisch rijdt. Ideaal. Is de accu leeg, dan rijdt de 740 verder als een hybride, die zelf de accu bijlaadt. Eventueel kun je dit actief sturen, zodat je met een vollere accu een bewoond gebied binnenrijdt.

KOFFERBAK

Omdat de accu zich voor de achteras bevindt, is er in de kofferbak niet zo'n offer gebracht als we wel eens zien bij concurrenten, waar je ineens diepte mist. Wel is de bodem hoger dan normaal om ruimte te maken voor de extra techniek. Hierdoor mis je 100 liter ten opzichte van andere 7-series. In Nederland nemen de fiscale voordelen voor plug-ins rap af. BMW Nederland verwacht dit jaar nog wat exemplaren van de 740e op kenteken te zetten, waardoor je 15 procent bijtelling mag rekenen, maar volgend jaar is dat over. Voor een bedrijf dat zich groen wil profileren, is dit natuurlijk een geweldige directieauto.

BLIJF CONNECTED

De 740e is precies op tijd om kennis te maken met de nieuwe connectedapp van BMW. Deze koppelt je auto aan je telefoon op een nog veel bredere manier dan voorheen. Niet alleen kun je van een afstand zaken checken als de locatie van je auto, of hij op slot is of niet en – bij stekkerauto's – wat de accustatus is, maar de app combineert nu ook je agenda met actuele verkeersinformatie, zodat je op je telefoon al kunt zien hoe laat je moet vertrekken om op tijd bij je afspraak te zijn. Niet alleen de files van die ochtend, maar ook de loopafstand van de parkeerplaats tot het einddoel worden inzichtelijk gemaakt. Zo trekt BMW mobiliteit door van het rijden naar de momenten voor en na het sturen. De afspraak op je telefoon wordt automatisch doorgezet naar het navigatiesysteem in de auto. De nieuwe app voor iPhone is vanaf augustus 2017 verkrijgbaar en kan worden gebruikt met elke nieuwe BMW waarin de optie connected drive series is geactiveerd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Fijn veel koppel
  • +Switcht zelf goed tussen stroom en benzine
  • -Alleen dit jaar nog bijtellingvoordeel
  • -Minder kofferbakruimte

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum