Eerste Rijtest: Mini Cooper (2014)

Dolle pret deel III

Mini 2014
Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014Mini 2014
AutoWeek 7 2014
AutoWeek 7 2014

Je leest het in AutoWeek 7 2014

De vele fans van Mini kunnen gerust zijn, want de nieuwe generatie biedt minstens even veel rijplezier als de vorige. Daarbij is hij stiller, handiger in het gebruik en mooier afgewerkt. Bovendien presenteren de nieuwe, zuinige motoren verrassend goed.Tekst Niek Schenk, foto's Mini

De Mini is de meest geslaagde retro-auto van de afgelopen decennia. Sinds 2001 zijn er bijna 2,7 miljoen verkocht. Logisch dat moederbedrijf BMW heel voorzichtig is met verandering van het design. Aan de ene kant is dat misschien teleurstellend, aan de andere kant blijkt de nieuwe generatie meer dan genoeg veranderd om de koper het gevoel te geven dat hij echt in een compleet nieuwe auto rijdt.

Aan de buitenkant moet je nog twee keer kijken om de nieuwe generatie te herkennen, maar binnenin is in één oogopslag te zien dat zich hier een revolutie heeft voltrokken. De grote, ronde klok midden in het dashboard, die de oer-Mini uit 1959 ook al had, is nu geen snelheidsmeter meer. In de cirkelvormige behuizing prijkt nu een breedbeeldscherm voor het infotainment. Het scherm, dat in de duurste versie een diameter van maar liefst 22,4 centimeter heeft, zit boordevol apps en multimediale toepassingen. Het systeem laat zich vlot bedienen met een centrale bedieningsknop tussen de voorstoelen. Die heeft nu – net als bij BMW en Audi – een touchpad, waarop je gewoon met je vinger letters en cijfers kunt 'schrijven'.

Wurlitzer-jukebox

Rond de markante behuizing van het beeldscherm trekt een ring van led-licht de aandacht. De lampjes (standaard in de Cooper S) lichten op in zeven verschillende kleuren en bewegen, zodat de auto voortdurend met zijn bestuurder communiceert. Een Wurlitzer-jukebox is er niets bij. Wie pittig rijdt, ziet de ring rood kleuren, bij een zuinige rijstijl kleurt hij groen. Als je de klimaatregeling warmer of kouder zet, wordt de ring rood of blauw. Word je gebeld, dan is hij blauw. En als je achteruitrijdt, laten de parkeersensoren de ring groen, geel of rood kleuren, om te laten zien hoeveel ruimte je nog hebt. Het kleurenspel draagt bij aan de totale Mini-beleving en die is intenser dan ooit. Zelfs de muziek kan zich aan de rijstijl aanpassen.

De Mini bood altijd al veel kwaliteit voor een auto van zijn formaat, maar met de nieuwe generatie overtreft hij zichzelf. Zodra je het portier opent, wordt meteen duidelijk dat deze auto één brok degelijkheid is. Bij NedCar in Born mogen ze er trots op zijn dat ze deze auto vanaf komend najaar gaan produceren. Het interieur blijkt met succes opgewaardeerd naar de top in deze klasse. Werd er bij de vorige generatie nog wel eens geklaagd over een te goedkope afwerking, nu is er nadrukkelijk gekozen voor mooie, prettig aanvoelende materialen. Tegelijkertijd is het karakter behouden; de eigenzinnige tuimelschakelaars in de middenconsole en in het plafond zijn er nog steeds en zien er wederom gelikt uit. Eén van de schakelaars in de middenconsole is nu vuurrood en fungeert als startknop. Voor het eerst is (voor € 495) een head-updisplay verkrijgbaar en de snelheidsmeter zit nu in het instrumentarium achter het stuur en dat is wel zo handig. Ook de knoppen voor de elektrische raambediening zitten nu gewoon in de portieren en niet meer in de middenconsole.

De nieuwe Mini is 9,8 cm langer dan zijn voorganger. Daarvan neemt de motorkap het leeuwendeel voor zijn rekening. Bij een aanrijding met een voetganger komt de kap nu deels omhoog om een buffer boven het motorblok te creëren. Op die manier wordt een te harde landing van het slachtoffer voorkomen. Hierdoor zou de Mini in crashtests op het onderdeel 'voetgangersveiligheid' de hoogste score behalen.

De wielbasis is met slechts 2,8 cm toegenomen, waardoor het interieur in beperkte mate profiteert van de groei. Wel hebben volwassenen nu voor het eerst ook op de achterbank (net) voldoende ruimte. De kofferbak is met 51 liter gegroeid. Niet dat de Mini door dit alles een volwaardige gezinsauto is geworden, maar enkele handicaps uit het vorige model zijn met succes weggenomen. Rest eigenlijk alleen nog het ongemak van een driedeurs, maar ook daaraan wordt gewerkt. Binnen een jaar zal van de (gewone) Mini voor het eerst een vijfdeursversie verschijnen.

Lichter onderstel

Bij deze eerste kennismaking staat de Cooper voor ons klaar. Al na de eerste kilometers wordt duidelijk hoeveel stiller hij is geworden. Bovendien valt op dat de Mini gelukkig nog altijd zeer uitdagend rijdt. Hij stuurt als vanouds aangenaam direct en stort zich gretig in de scherpste bochten. De auto heeft een volledig nieuw, lichter onderstel gekregen, dat tevens bij andere Mini- en BMW-modellen gaat dienstdoen. En naast een zeer uitgebreid stabiliteitssysteem heeft hij nu ook een elektronisch spedifferentieel (Electronic Differential Lock Control, EDLC) aan boord. En als het toch dreigt mis te gaan, laat de Mini zich zeer gemakkelijk corrigeren.

Heerlijk wendbaar

Hoewel hij een kleine 10 cm langer is geworden, blijkt de Mini nog altijd heerlijk wendbaar. De carrosserie is 4,4 cm breder dan voorheen, de spoorbreedte vóór is met 4,2 cm toegenomen en achter met 3,4 cm. Dat komt het sportieve weggedrag alleen maar ten goede. Ook de compacte en nu nog stijvere carrosserie levert een belangrijke bijdrage aan het speelse weggedrag. De bestuurder heeft nog steeds het gevoel in een kart te rijden, wat nog eens wordt onderstreept door de lage zit en het hoge dashboard.

Al vanaf de basisversies kun je met een draaiknop bij de versnellingspook het rijkarakter veranderen: Sport, Mid of Green. Dit systeem beïnvloedt het stuurkarakter, de respons van het gaspedaal en de schakelmomenten van de automaat. Mini meldt trots dat het nieuwe onderstel de auto ook comfortabeler maakt. 'Iets minder stug' zou een betere omschrijving zijn, want het gaat er nog steeds behoorlijk stevig aan toe. Voor het eerst laat ook het onderstel zich (tegen meerprijs) in rijkarakter variëren. Maar zelfs met dit Dynamic Damper Control (meerprijs € 508) op z'n allerzachtst wordt het nooit echt comfortabel. Het varieert van een beetje stug tot heel erg stug.

Geen PSA-motoren meer

Een nieuwe generatie motoren heeft de Mini tot wel 27 procent zuiniger gemaakt. De fabrikant zet definitief een punt achter de samenwerking met PSA. De Mini's krijgen voortaan alleen nog motoren die door BMW zelf zijn ontwikkeld en ook voor andere BMW-modellen zullen worden gebruikt.

De nieuwe 1,5 liter grote driecilinder benzinemotor (136 pk) in de Cooper pakt mooi op en je hebt echt niet het gevoel met een driecilinder onderweg te zijn. Hij maakt de Mini snel genoeg en werkt voorbeeldig samen met de handgeschakelde zesbak (standaard). Als we later overstappen in de Cooper S, laat de derde generatie van de Mini pas echt zijn tanden zien. De nieuwe 2,0-liter turbomotor (192 pk), die de 1,6-liter vervangt, maakt helemáál duidelijk dat je in de nieuwe Mini als vanouds dikke pret beleeft. In de door ons gereden versie is hij gekoppeld aan de prima werkende zestrapsautomaat en accelereert hij in slechts 6,7 tellen van 0 naar 100 km/h. Als je het gaspedaal diep intrapt, trakteert hij je op een opzwepend gegrom, alsof-ie je aanmoedigt nóg meer gas te geven.

Veel hulpsystemen

Uit de lange accessoirelijst blijkt overduidelijk dat Mini familie is van BMW. Veel hulpsystemen die we van BMW kennen, zijn nu ook in de Mini te vinden. Daarmee onderscheidt hij zich van veel concurrenten, want ledkoplampen zijn nog niet gebruikelijk in deze klasse. Ook heeft de Mini grootlichtassistent, verkeersbordherkenning en een automatisch remsysteem dat kop-staartbotsingen en aanrijdingen met voetgangers moet voorkomen. En niet alleen de veiligheid is helemaal van deze tijd. Harman Kardon heeft voor deze Mini een heerlijk audiosysteem ontwikkeld met 12 luidsprekers, inclusief 2 subwoofers onder de voorstoelen. Voor het eerst kan de Mini ook zelf een internetverbinding tot stand brengen, mits een simkaart in de auto is geïnstalleerd. Je hoeft dus niet per se via een smartphone te internetten. Bovendien kan de auto met het nieuwe systeem bij een aanrijding zelf 112 bellen.

Iets goedkoper

Hoogwaardige technologie en luxe hebben de retro-Mini altijd al gekenmerkt, maar helaas is hij ook altijd vrij duur geweest. De nieuwe generatie is echter iets goedkoper. Bij de Cooper (vanaf € 21.495) is de prijsverlaging het grootst: duizend euro. Met dank aan nieuwe, zuinige aandrijflijnen én het Nederlandse, op CO2-uitstoot gestoelde belastingstelsel.

De nieuwe Mini Cooper en Coopers S staan op 18 maart bij de Nederlandse dealers, de One volgt iets later in het voorjaar. Zeven versies van de nieuwe generatie zijn gezegend met 20 procent bijtelling. De prijslijst begint bij € 18.495 voor de Mini One met zijn nieuwe 1,2-liter driecilinder benzinemotor. In vergelijking met de voorganger steeg zijn vermogen van 98 naar 102 pk en het koppel van 153 naar 180 Nm. Tegelijkertijd daalde het verbruik van 1 op 18,5 naar 1 op 21,7. Efficient Dynamics, de succesformule van BMW om auto's zowel sneller als zuiniger te maken, werpt inmiddels ook zijn vruchten af bij Mini.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum