Xpeng G6 AWD Performance (2024) #3

autoreview

Xpeng G6
Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6

Signalement

UitvoeringG6 AWD Performance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst2.706 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

XPeng G6: de eerste indrukken

  • 2.706 km

Inmiddels ruim 32 jaar in het bezit van mijn rijbewijs. In al die jaren heb ik al veel auto’s mogen rijden. Van de eerste Fiat Uno (900 cc, extra versterker om de muziek boven de motor uit te laten stijgen) langs Ford, Suzuki, Volkswagen, Mazda, Peugeot, Volvo, Kia, BMW, Citroën, Opel en Tesla. Sommige voor het werk, de andere privé. Persoonlijk hoogtepunt was toch wel de MX-5 RF.

Inmiddels rijden we alweer enkele jaren elektrisch. Eerst alleen op verzoek van de werkgever, maar inmiddels ook privé. Met dank aan de Vlaamse subsidie en de panelen op het dak. De eerste elektrische ervaring was een EV6 in de GT-line uitvoering. Als eerste kennismaking met zaken als laden, plannen, ruimte en stilte heeft deze auto veel vertrouwen gegeven. Ook wij hebben de eerste vakantie naar Oostenrijk 6 laadpasjes besteld, ABRP geïnstalleerd, ons uitvoerig ingelezen,….om er tijdens de terugrit al achter te komen dat het allemaal niet zo spannend is.

De EV6 werd opgevolgd door een model Y (long range, 2 motoren). Niet per-sé beter, maar wel anders. In ieder geval iets zuiniger in verbruik en handiger met software en trunk/frunk. Op de oprit staat inmiddels privé een model Y met LFP batterij. De voorloopwagen was een ID4 uit de 1st serie. Om maar te zeggen, ervaring genoeg met stekkeren.

Vorig jaar overgestapt naar een ander werkgever, waardoor het hele circus van zoeken, rijden, lezen, etc. weer helemaal overnieuw begint. En nee, dat is zeker geen straf. De 1 op 1 vervanging door hetzelfde model was geen optie, dus op zoek naar iets anders. Op advies van onze fleetmanager ook bij (voor ons) nieuwe merken wezen proefrijden: BYD Sealion 7 en XPeng G6. De EV6 complementeerde de shortlist, nadat Hyundai zichzelf vakkundig uit de wedstrijd had gespeeld. We wachten nog steeds op de uitnodiging van Van Mossel om te komen proefrijden.

De Sealion 7 maakte indruk met zijn ruimte en afwerking. Waarschijnlijk hadden we die gekozen als hij niet zo zwaar was geweest. De extra 500 kg ten opzichte van andere modellen (waarschijnlijk door de erg grote LFP batterij), maakte van deze kolos een flinke verbruiker van stroom. De EV6 was oké op veel vlakken, maar blonk nergens echt in uit. Uiteindelijk viel de keuze op de XPeng G6 in de performance uitvoering. Na enkele jaren Tesla te hebben gereden voelde die auto het meest vertrouwd op gebied van bediening en rijden.

Besteld in december bij XPeng in Antwerpen (bedankt voor de uitstekende service Mike!). Zoals gezegd een performance (4wd), in de kleur Silver Frost. Of gewoon zilver grijs metallic, zoals bij de eerste Uno. Aflevering in maart, netjes op de bestelde 4 seizoenen banden. Mooi gepoetst en een degelijke uitleg over de functies in de auto. Dat stukje deed me denken aan het voorstellen aan al je nieuwe collega’s op je eerste werkdag. De intentie is leuk, maar ik vraag het later nog wel een keer. Laten we gewoon van start gaan!
De eerste kilometers zijn voornamelijk woon/werk tussen de Belgische Kempen en Antwerpen. Veel snelweg met gelukkig de dagelijkse file om aan alle instellingen te kunnen prutsen. De ritten naar familie in Amsterdam geven daarnaast wat meer inzicht in het verbruik en comfort op de langere afstand.

Eerste indruk
Inmiddels kunnen we een goed eerste oordeel geven over de auto. Om te beginnen de hardware: de auto lijkt degelijk in elkaar te zitten. Geen piepjes of kraakjes tijdens het rijden. Bijzonder fijn, want het is akelig stil daarbinnen. Voorin zijn de stoelen prima qua comfort. De zijdelingse steun is beperkt, maar meer dan voldoende. Met mijn 1,80 meter kan ik een prima zithouding vinden achter het stuur. Ook op de langere ritten stap ik fris uit. De ruimte op de achterbank is de overtreffende trap van riant. Wat een ruimte heb je daar. Geen grote trunk of een frunk, maar de extra sportassen kunnen ook daar nog wel staan.

Bij het rijden in de auto krijg ik het gevoel dat er vooral op comfort is ingezet. De software (ik zit inmiddels op versie 5.6) neemt veel zaken uit handen. 1x instellen en klaar. De opties om zelf XCombo’s te maken (een variant op het maken van macro’s zoals ik dat ooit in het MS Office pakket heb geleerd) is een leuke feature, waarmee je bepaalde handeling kan automatiseren. Zelf gebruik ik het voor de stoelverwarming (bij koude buiten) en de ventilatie van de stoelen (bij warmte). De rest moet ik nog verder uitdokteren.
De geluidsinstallatie is een aparte alinea waard. 10+ boxen en een subwoofer geven een prachtig geluid in de auto. Dolby Atmos gecertificeerd, maar nog geen app in de auto die die kwaliteit kan leveren. Blijkbaar is DAB+ in Azië niet heel populair, maar gaat alles via de 4g verbinding. Want radio-ontvangst is matig (FM en DAB+). Maar de standaard meegeleverde apps als Spotify en TuneIn maken dat eigenlijk overbodig. Er is een goede buffering van muziek, waardoor zelfs een grensovergang en de roaming geen probleem vormen.

Dan de hulpsystemen (of ADAS): XPeng maakt hier zelf veel reclame voor als unique selling point. Het systeem is, zeker na de laatste upgrade, oké. Er staat vergelijkingsmateriaal op de oprit, waardoor we dezelfde weg met beide auto’s kunnen rijden. Cruise control komt in de buurt van Tesla, maar remt net iets te enthousiast voor scherpe bochten in vergelijking tot de model Y. Stuurhulp (of LCC) is vooral bedoeld voor de snelweg. In tegenstelling tot in Azië heeft de Europese G6 geen Lidar. Sturen gaat op de camera’s en (volgens mij) traditionele radar. Op een nette snelweg met goede lijnen gaat het goed. Maar er is nog ruimte voor verbetering bij bochten en hellingen. Laat die over-the-air update maar komen!
Het verbruik komt de laatste weken uit op net iets onder de 18kWh op het woon/werk stuk. Dat is 90% snelweg met files en de rest binnendoor. Helemaal binnendoor zitten we onder de 16kWh. Netjes, iets minder zuinig dan de Model Y, maar zuiniger dan de EV6 of de ID4 behaalden. Dit sluit aan bij de cijfers die we van de dealer hebben gekregen. Over het snelladen (280kWh moet haalbaar zijn) kan ik nog niks zeggen. Daarvoor moeten we nog een vakantie verder weg boeken.

Conclusie
Wij zijn blij met de auto en dat is wat telt. De auto biedt erg veel comfort tijdens het rijden voor alle inzittenden. De benadering vanuit XPeng om veel (niet alles) via de software op te lossen, doen ze vaak goed. Daar waar het niet goed genoeg is, komen er wellicht updates in de toekomst. Via de diverse fora doen ze in ieder geval hun best om veel gebruikersinfo op te halen en zo hun product snel te verbeteren. Voorbeeld: de overstap naar navigatie op basis van TomTom is een heel grote stap vooruit geweest en wordt in hoog tempo doorontwikkeld. Wat moet er dan nog beter? De rijhulpsystemen ACC en zeker LCC. Wat mij betreft noodzakelijk om echt ontspannen op reis te kunnen gaan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Xpeng G6

Lease'm
Xpeng G6 RWD Standard Range
€ 659
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.