Volvo XC90 (2005)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 151.000 km |
XC90 V8
- 151.000 km
10-07-20
Auto laten detailen. Hele grondige inspectie laten uitvoeren. Auto, motor en automaat helemaal in orde. Alleen hemel bekleding laat wat los, na de grote vakantie maar een nieuwe erin.
Tav de reacties: Ja ik heb wel een reserve potje, maar heb vertrouwen dat ik die niet hoef aan te spreken voor onverwachte reparatie. V8 (Yamaha) is heel sterk, automaat laten flushen, schakelt heel soepel. We gaan het meemaken
Ik stond voor de keuze. Of een EV kopen of een youngtimer. Een EV kopen betekende a) veel investeren en b) een hele onzekere restwaarde over 5 jaar. Want EV (m.n. de batterijen) worden de aankomende jaren ongetwijfeld snel goedkoper nieuw, en daarmee zal de afschrijving navenant toenemen. Daarnaast (post corona) wilde ik niet direct zoveel geld investeren, als zelfstandige zijn het hele onzekere tijden. Wat dan wel?
Youngtimer, maar dan liefst (als laatste auto met verbrandingsmotor) nog een met een V8. Liefst een ruime wagen. Aardig wat bekeken, uiteindelijk een XC90 V8 gekocht, aankoopkeuring bij Volvo dealer kwam niets uit. Is per 1 juli een youngtimer geworden. Heb er direct bij Henk Boertien een Vialle onderbouw gasinstallatie in laten zetten met electronisch klepsmeersysteem. Omdat ik de auto van een particulier heb overgenomen direct een automaatflush laten uitvoeren en een hele grote beurt waarbij ik direct alle vloeistoffen heb laten vervangen (ook airco bij laten vullen) en preventief alle riemen + waterpomp heb laten vervangen (V8 heeft distributieketting, dus dat hoefde niet). Auto nu technisch 100%, nog laten detailen en dan is die ook optisch weer strak.
Hoe rijdt dat nou?
Op de snelweg (100 km per uur) rij ik altijd op LPG, Lekker hoog op de weg, je glijdt als het ware, heerlijk. In Duitsland kan je de XC wel flink op zijn staart trappen (als ik vermogen vraag altijd op benzine). Heerlijk geluid die de V8 produceert en ondanks zijn gewicht komt die goed van zijn plek, en inhalen gaat moeiteloos. Je voelt je echt king of de road. Een bochtenridder is het natuurlijk niet, maar daar heb k hem ook niet voor gekocht. De zetels zitten voortreffelijk, verder alle opties die ik mij wensen kan, met 4x climate control, parkeersensoren etc. Alleen nog eens een multimedia systeem met telefonie aanschaffen, de premium installatie die er nu in zit is wel heel goed qua audio, maar verder erg verouderd qua multi media. Bagage ruimte genoeg.
Kortom de eerste indrukken zijn heel goed, en ik verwacht de aankomende 5 jaar er probleemloos en met veel plezier 200.000 km mee te rijden. Van tijd tot tijd zal ik een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.