Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Ultra (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Ultra |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 175 km |
Facelift XC60 met kleine verbeteringen
- 175 km
Deze week mijn nieuwe XC60 opgehaald. De gefacelifte versie, een T6 Ultra bright Recharge AWD met wat opties.
Mijn vorige 2 auto's waren ook XC60's T6, dus ik heb behoorlijk wat vergelijkingsmateriaal.
Wat heb ik besteld?
Dit is een T6 Ultra Bright. Ik vind chroom mooier dan de black-edition. De volgende opties heb ik verder nog aangevinkt; deze bruine bekleding (ik vind het stiksel waanzinnig mooi!), donker glas achter, 21 inch velgen, luchtvering, sproeiertje voor de achtercamera en een trekhaak, achteraf gemonteerd. Het bijpassende hout in het interieur matcht prachtig!
NB: Besteld begin maart, productie gereed op 10 juni, geleverd bij de dealer de week erna, en afgeleverd eind juni. Mooi vlot, met dank aan Volvo Jacob Schaap in Lelystad. De 2e facelift die door hen afgeleverd werd.
De kleur is nieuw, en ik was erg benieuwd hoe deze zou uitvallen. Ik had al wel filmpjes op internet gezien in de black-edition in deze groene kleur, maar nooit in de bright-versie. Ik moet zeggen (en dat is natuurlijk persoonlijk) dat ik er blij mee ben. Ik vind het mooier uitkomen dan in de blacks, helemaal in combinatie met dit interieur. Vlak voor de levering waren we nog op vakantie, en ik heb overal gekeken of ik deze kleur zag, maar niet gespot. Ik ben er blij mee!
Doordat dit een Ultra is, is de auto al erg compleet. Het google systeem beviel me erg goed, waarbij ik merk dat dit nieuwe systeem een stuk sneller is. Het scherm is een stuk groter, dus de weergave is ook verbeterd. Het systeem is gebaseerd op het systeem dat ook in de EX 30, 90 en XC90 zit. Mijn vrouw rijdt in een EX30, dus de werking was al aardig bekend. Wat ik fijn vind is dat er een snelkoppeling zit voor de rijstanden. Dat scheelt me nu 2 keer klikken. Ik rijd veel in de Pure stand. De accu is net zo groot als in de vorige XC60 (ongeveer 18 kW) en daar rijd ik rond de 60-65 km op. Die kilometers worden in de praktijk ook echt gehaald. Wat mooi is, is dat je bij een rit zowel je bestemming als de terugreis invoert, de auto zelf uitrekent waar hij het stroom moet gebruiken zodat je optimaal alles gebruikt en precies op 0 km weer thuis bent. Daardoor is het verbruik superlaag. Mijn record is meer dan 2.000 km op 1 tank, doordat we thuis kunnen laden. De verplichte melding van het overschrijden van de snelheidslimiet is met een sneltoets op het stuur (linker pijltje helemaal links op het stuur) uit te zetten. Top!
De luchtvering is nieuw voor mij. Het bevalt me goed. Ik merk dat de auto minder naveert bij drempels. Kleiner hobbels worden beter gefilterd dan met de traditionele vering. Ik verwacht vooral met de caravan erachter een betere wegligging. Dat was al niet slecht, maar dit zou nog comfortabeler moeten zijn. De vering verlaagt de auto in de powerstand, en gaat omhoog in de off-road modus. Hij kan 'door de hoeven zakken' bij het uitstappen. Is aan- en uit te zetten.
Het dasboard voor mijn neus is iets anders weergegeven dan in de vorige versie, je ziet meer kaart. De vormgeving van de cijfers is ook wat anders. In power en AWD wordt de chargemeter een toerenteller. De headup-display is niet gewijzigd.
De geluidsisolatie lijkt verbeterd. Hij is stiller, ondanks dat de banden een maatje breder en groter zijn dan onder de vorige. De achterlichten zijn een fractie donkerder, maar dat zie je alleen als je m naast de vorige versie zet.
Voor nu verder geen grote veranderingen tov de vorige versie. In Pure is de auto vlot genoeg in het verkeer, in en rond de stad is dat heel prima om te gebruiken. Hij rijdt tot 141 km/u op stroom. Ook trekt de auto (de vorige iig) de caravan in Pure. Op campings en in de file is dat erg fijn. Ook onze 2 ton zware caravan gaat in Pure mooi mee.
Over enkele weken een paar korte ritjes met de caravan, in het najaar een langere vakantie. We gebruiken de auto zeker voor de helft met de caravan erachter, dus dat is meteen ook de reden dat ik niet voor vol-electrisch ben gegaan. We gaan veel en ver weg met de caravan (Portugal, Griekenland), en daar staan niet al te veel laadpalen. Of in landen als Sevië helemaal niet. Dat gaat dus niet op stroom... Daarom weer een hybride-versie. Gaan we zonder aanhanger maar met fietsen, dan pakken we veelal de EX30.
Verdere updates in het najaar met caravanervaring.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 T6 350pk Plug-in hybrid AWD Ultra Black Edition Panoramadak / Head-Up / 360 / ACC / Navi / High Audio / Carplay / Winter Pack
- 2025
- 4.392 km

Volvo XC60 T6 Automaat Plug-in hybrid AWD Plus Dark |Premium audio by Harman Kardon |360 Graden Camera | Trekhaak | Parkeersensoren | Verwarmbare Voor- En Achterstoelen | Apple Carplay/Android Auto | Navigatiesysteem | Panorama Dak | Electronic Climate Control | Draadloze Telefoonlader | Rijstrooksensor Met Correctie | Verwarmbaar Stuurwiel | Keyless Entry
- 2025
- 5.944 km

Volvo XC60 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Black Edition | Nieuw model! | Direct leverbaar | Adaptive cruise control | Google infotainment | luchtvering | Harman Kardon premium audio | 360° Parkeercamera | Parkeersensoren voor + achter | Stoel en stuurwiel verwarming | Electrische bedienbare voorstoelen
- 2025
- 2.500 km