Volvo V40 T5 R-Design (2013)

autoreview

Volvo V40 T5 R-Design (2013)

Signalement

UitvoeringV40 T5 R-Design
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf80.600 km
KM-stand laatst119.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 8K verder

  • 89.000 km

De Volvo V40 was aangekocht met een KM-stand van 80.600. De Volvo was en is in nette conditie met lichte optische gebruikssporen zoals krasjes. Geen deuken. Ik had mijn Astra K 1.6T 2016 200PK voor deze Volvo ingeruild. Totaal geen spijt ondanks de meerprijs die ik ervoor betaald heb.

De V40 T5 uit Zweden heeft een radar. De Opel had een camera. Een groot verschil. Opel mankeerde vaak iets als de camera niet deed. Radar heeft last van niks. Active cruise control ook heerlijk bij de V40. Had de Astra niet. Nooit meer een Astra van dergelijke techniek meer!

De auto rijdt nog zoals altijd heerlijk. De vijfcilinder motor met sterke turbo laten goed van zich horen. Het vermogen is aanwezig, stuur geeft geen wenk.

Lekkere aandrijflijn, real cruiser! Elke dag dat ik in deze V40 T5 2.5 rijd tovert er een glimlach op mijn gezicht. Een waar genot!

Helaas een dure beurt een noodzakelijke reparatie gehad bij mijn lokale Volvo dealer:

September 2020

* grote beurt
* 2 nieuwe michelin pilot sport 4 banden voor.
* Reparatie pakkingen uitlaatsysteem en testen op problemen
* draadeind turbo vervangen - was afgebroken (apart?)
Totaalkosten: €1.670,- incl. btw.

Fors. Maar de auto rijd super! Het uitlaatsystem klinkt ook anders dan na aankoop, deze is meer aanwezig. Wellicht dat het mankement reeds aanwezig was maar niet opgemerkt werd bij aankoop.

Nadelen:

- Keyless entry premium rommel - zeer wankel en probleemgevend duur te repareren.
-Airco heibel bekend Volvo mankement. Duur en nodig! Niet leuk.
-Radio/bluetooth 2013 telefoon koppeling. Verouderd en zeker niet feilloos. Ontkoppel bluetooth na rit om radioproblemen te voorkomen.
-Verkeersbord herkenning verouderd. Heb zelf optie uitstaan want letterlijk als geen bord er staat blijft oude max.snelheid staan op display.
-Active cruise control is zeer gevoelig en grijpt 'te kordaat in'.

Bijna volgende jaarbeurt

  • 93.500 km

Weer een jaartje verder en weer paar garagebezoeken verder.
Vaak is dat niet te voorkomen, aangezien elke auto gebreken krijgt bij gebruik en onderhoud vergt. Auto's kosten immers geld. Zo ook deze :)

Als kersje op de roomtaart van mijn vorige probleem aangaande het uitlaatsysteem en alle pakkingen, is zo ook de einddemper dit jaar aangepakt.
Er drong op een gegeven moment sinds jan-2021 een steeds hardere lekkend uitlaatgeluid het interieur binnen en in juli 2021 ging het zelfs tegen de hitteschild aan te tikken. Zeer vervelend.

Een volledig nieuwe R-design einddemper met chrome sierstukken is vervangen begin augustus 2021 (zit er niet standaard bij en de oude konden niet overgezet worden = jammer). Nu rijdt de V40 T5 als vanouds en ik ben daar zeer content over.
----------------------------------------------------------------------------------------
Verder zaken zelf aangepakt:

* Panelen binnenzijde bij portieren beter vastgezet.

Bij nemen van drempels hoorde ik mijn interieur kraken, dit was ook afhankelijk van warm/koud. Soms hoor ik nog een rateltje als ik op oneffenheden rijd, met kouder weer en als auto stil heeft gestaan. Denk aan ventilatierooster.
--------------------------------------------------------------------------------------

Mijn volgende beurt is aanstaande in oktober 2021. Er zal regulier onderhoud plaatsvinden bij mijn Volvo-dealer. Een kleine beurt dit keer weer incl. oliewissel + filter uiteraard.

Verder nog aanpakken van keyless entry werkgebied rechts achterdeur. Na het wassen van de auto wil die vaak een tijdje niet meer doen. Ook als het regent. Vochtprobleem vermoed ik zo.

De auto rijdt verder als een zonnetje. Ben er super tevreden mee, als ik de keuze had om weer een van de laatste generaties T5 met 2.5 liter te kopen had ik het weer gedaan, ook al had ik langere afstanden gereden. Met de NL-tempo is het verbruik wel net onder 8.0/100, tot wel 7,0/100 te houden op de buitenwegen! In de stad zal dit eerder 10,5/100 zijn, maar dat is niet meer dan logisch!!!

En de grote pret op de autobaan begint ook weer als er weer op vakantie gegaan wordt XD

Anno 2024 - weinig bijzonderheden

  • 119.000 km

Nu in totaal ruim 119.000 op de teller en de auto voldoet nog steeds prima. De afgelopen jaren de nodige onderhoud laten plegen. Eind '22 was de distri-riem gedaan met toebehoren. 4 nieuwe banden. Gekozen voor de Conti Sport Contact 7. Wel te spreken over de banden, doch lijk ik iets meer verbruik op te merken.

Al om al toch prijzige onderhoud dus met ruim over de 1.5K euro aan kosten.

Verbruik stad/buitenweg blijft zo 10,1/100 gemiddeld. Geen schande, ik tank altijd minimaal 98. Ik rijd tamelijk rustig soms de sportstand aan om lekker in te voegen of sprintje te trekken, zodra de auto warm gereden is.

In 2023 had ik ook op de V40 de Rica Turing laten doen. Op papier zou de mapping moeten resulteren in een totaalvermogen van 285pk/477nm koppel waarbij de automaat uiteraard ook aangepast is qua opschakelen en toeren vasthouden in optimaal bereik.

Punt van aandacht zijn wel de 'stock' Volvo remmen. Daarbij gaat de aandacht naar de blokken en schijven.

Maart 2024 ingreep moeten doen op de autobaan om van 240 naar ca. 150 af te remmen op de linkerbaan, ik merkte dat de remmen een tijdje op waren...

Volvo in de buurt gaf aan dat ze geen geperforeerde remschijven van Brembo/brembo blokken plaatsen. Dus ik denk toch met de V40 eens bij andere garage te gaan als de remmen eraan toe zijn.

Dit vormt duidelijk een aandachtspunt.
Verder ben ik zeer tevreden over de Volvo. Ik plan met de auto sowieso tot 2030 te blijven rijden. Mij krijg je er niet uit.

Op naar de volgende review. Ik streef er naar deze te plaatsen rond 125.000km bij volgende beurt/apk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.