Volvo V40 T3 R-Design (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 T3 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 49.850 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Eerste review
- 109.000 km
In april 2018 liep ik met mijn vader bij de plaatselijke Volvo garage naar binnen. Ik ben aangestoken met het Volvo virus door mijn vader. Misschien op dit moment een ongelukkige woordkeus maar toch. Je zag de verkoper al kijken, is dat vader en dochter of is dat een oude snoeperd? De verkoper snel uit de stress gehaald door te zeggen; pap, wat vind jij?
In het weekend had ik een afspraak gemaakt met de Kia- en de Hyundai garage voor een proefrit te maken in de Stonic en de Kona. Om een vergelijk te hebben stelde mijn vader voor om ook in een Volvo proef te rijden aangezien ik helemaal weg ben van de V40.
Ik moest het woord doen. Toen de verkoper vroeg waar ik naar op zoek was zei ik, ik ben op zoek naar een Volvo V40 met weinig km's, niet te oud voor een redelijke prijs. De verkoper moest lachen en zei "en dan kom je naar Volvo?"
Enfin we liepen door de showroom en daar stond die te "shinen". Een V40 T3 R-design in de kleur Rebel Blue. De rally kleur van Volvo. Aan mijn vader had ik op dat moment helemaal niets meer. Die stond nog net niet te kwijlen en als kers op de taart maakte hij de opmerking; Je bent gek als je de auto niet koopt. Poef, daar ging mijn onderhandelingspositie.
Die dag geen proefrit gemaakt in de auto maar wel in een vergelijkbare V40. Op zaterdagmorgen eerst een proefrit gemaakt in de Kia. In de Kia vond ik het stuur niet lekker in de hand liggen en kreeg ik al snel zweethanden. Verder voelde ik oneffenheden van het wegdek direct terug in het stuur. Wat ook niet helpend was dat op het einde van de proefrit elk alarmlampje op het dashboard aan het branden was.
Na de proefrit toch weer ff naar de Volvo garage naar binnen gelopen en kon een proefrit gemaakt in die V40. Wat een verschil met de Kia. Veel stiller, ik reed op enig moment op de autoweg 120km p/uur in de vierde versnelling, zonder dat ik het in de gaten had. Pap maakte toen een opmerking dat de motor toch wel een klein beetje aanwezig was, bleek ik dus in de vier te rijden. De oneffenheden werden beter weggewerkt dan bij de Kia. De zit was beter.
's Middags een proefrit gemaakt in de Hyundai. Voordat we 3 km onderweg waren was ik al 3 keer gestopt vanwege het niet comfortabel zitten van de stoel. Terug bij de garage stapten pap en ik als twee 80 jarigen uit de auto. Dat kan niet de bedoeling zijn voor een twintiger en een vijftiger (sorry pap). Motorisch liep de auto als een tractor. De verkoper herkende het verhaal en vertelde dat dit kwam door het nieuwe rijden. Ik had moeten schakelen als de motor iets hoger in de toeren kwam en dan zou de motor soepeler hebben gelopen. Tsja een beetje te laat want de keuze was wel gemaakt. De V40 won met vlag en wimpel. Mijn vader vond het een oneerlijke vergelijking. Aan de andere kant de Kia en Hyundai waren beide nieuwe auto’s met de nieuwste techniek etc.
Toen we 's middags terug gingen naar de Volvo garage stond een verkoper bij de auto te praten. Er waren kapers op de kust. De verkoper vroeg nog of ik niet hoefde te wachten op de 10e van de maand (trekking van de staatsloterij), dit hoefde niet al zou ik het niet vervelend vinden om een geldprijs te winnen. Moest ik dan een lening afsluiten? Nop, van pap had ik geleerd dat je geen geld leent voor een auto. Als ik nu de beslissing nam zou de auto voor mij zijn, maar dat durfde ik niet. Ik wilde er eerst een nachtje over slapen. De verkoper zou mij bellen als de kapers waren geweest en mij laten weten als de auto niet verkocht was. Om 18:00 uur niets meer gehoord. Ondertussen was mij duidelijk geworden dat ik de auto wilde hebben. Toen werd het peentjes zweten, was de auto nu verkocht of niet?
Maandag 09:00 uur direct gebeld. Yes, niet verkocht, direct naar de garage, nog een beetje gehandeld. Zo kreeg ik een setje originele velgen met nieuwe winterbanden voor €250, een reservewiel in plaats van een reparatieset, een tweede vloer in de achterbak en twee nieuwe voorbanden erbij. Verder kreeg de auto voor nieuwe remblokken en remschijven. Eén jaar garantie en Volvo pechhulp. Deze meid was helemaal happy.
Zoals gezegd is het type V40 R-design als extra’s heb ik erop zitten:
- city safety systeem, was schijnbaar toen een optie
- cruise control
- automatische airco
- leren bekleding met alcantara, R-design logo in de stoelen
- lichtmetalen 17 inch velgen
- privacy glas achter
- inklapbare buitenspiegels
- trekhaak
- een of ander binnen verlichtingspakket, kan kiezen uit verschillende kleuren binnenverlichting
Het eerste jaar heb ik bijna probleemloos gereden. Net voor het verstrijken van de garantietermijn hoorde ik een geluid en voelde de koppeling anders aan. De eerste twee garage bezoeken hoorde de monteur niets. Bij de derde keer reed de monteur er zelf in en hoorde en voelde hij het ook. De versnellingsbak moest worden vervangen. Gelukkig viel dat onder de garantie. Happy me! De onderhoudsbeurt leverde verder geen dure verrassingen op, nieuwe ruitenwissers en een binnen lampje.
Het tweede jaar heb ik probleemloos gereden. Heb bij het verwisselen van de winterbanden naar de zomerbanden twee nieuwe zomerbanden erop laten leggen. Medio februari had ik een kapot dimlicht. Het duurde ff voordat pap in de gaten had dat je de hele unit er uit moest halen (met dank aan You Tube) maar toen was het snel gefikst. In mei aanstaande gaat de auto weer voor de onderhoudsbeurt naar de garage.
Ik heb de auto nu bijna 2 jaar en ben tot op de dag van vandaag heel tevreden. Geen spijt van deze aankoop. Ik rij nog elke dag met een big smile in deze auto. Voor mijn werk zit ik veel op de weg. De auto heeft een zeer prettige zit en rijdt heerlijk. Hij schakelt soepel, is erg stil en heeft een erg goede wegligging. Door het verlaagde onderstel is hij wel stugger, maar dat vind ik juist prettig. Ik vind het design van de binnenkant erg mooi en praktisch. Alles wat ik nodig heb zit op deze auto.
Van pap moest ik ook nog iets zeggen over het verbruik, overall ligt mijn verbruik op 6,4 l op 100km.
Volvotune
- 110.000 km
Tijdje geleden bij mijn ouders thuis het woordje “ tunen” laten vallen. Ik ken mijn vader en weet dat die dan direct internet gaat afstruinen. Lekker gemakkelijk. Nadeel is dat ik er nu niet meer vanaf kom. Mijn vader is er uit. Nu tunen via Volvo Polestar niet kan, werd mij vorig jaar gezegd door de garage, is Volvotune in Elst een hele goeie. Ik heb inmiddels contact gehad met Obbe. Hij kan de auto 40 pk en 100 nm meer geven. Voordat ik dat doe moet de auto eerst een beurt hebben. De afspraak staat voor half mei gepland. Daarna neem ik contact op met Obbe. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 2.0 T2 Momentum | Navigatie | Parkeerhulp | Climate control | Bluetooth | Cruise control
- 2016
- 163.052 km

Volvo V40 T2 120PK Kinetic | Park Assist Achter | Cruise Control | Zomer+Winter Banden | Bluetooth | 16''
- 2015
- 110.073 km

Volvo V40 T4 Aut. Momentum | Navi
- 2015
- 210.549 km