Volvo V40 T3 R-Design (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V40 T3 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Mijn eerste onderhoudsbeurt
- 27.000 km
Wat valt er te vertellen? Dat het een fantastische auto is, vooral in de uitvoering waarin ik hem rijd.
Ik heb eind 2012 een BMW 1-serie, Mercedes A en een Audi A3 Sportback proef gereden en ben uiteindelijk na twee proefritten in de Volvo overstag gegaan. Reden: rijgedrag was vergelijkbaar aan de BMW (dat was de best rijdende van de 4) en de Volvo was in de R-Design uitvoering net iets lekkerder geprijsd.
Nu een jaar later vind ik er eigenlijk nog steeds hetzelfde van als tijdens de proefirt: het zit lekker, ligt dankzij een sportonderstel (optie)strak op de weg, is met een intro line en multimediapakket en nog wat opties helemaal compleet en lekker luxe, rijdt ontzettend lekker en ik heb er nog nooit iets gek mee gehad. Hij doet altijd wat 'ie moet doen.
Eén puntje: de kofferruimte is niet optimaal, maar voor normaal gebruik met twee kleine kinderen prima. Ik zit er het grootste deel van de tijd alleen in en dan is het echt heel erg goed te doen. Op vakantie zou je wel een probleem kunnen hebben met de beperkte kofferruimte, maar ik heb via Volvo een mooie bijpassende dakkoffer gekocht en dan is dat probleem dus ook verleden tijd. Die dakkoffer zit er echt in 5 minuten op dus dat is een kleine moeite.
Het is echt een betrouwbare en fantastisch rijdende auto! Het zou zomaar kunnen dat mijn volgende auto weer een Volvo is.
Afscheid
- 149.000 km
Na 4 jaar in deze Volvo V40 gereden te hebben is het tijd voor een andere, vooral ruimere auto.
Als ik terugkijk op 4 jaar en 149.000 km in deze V40 met T3 motor is mijn belangrijkste conclusie dat het in 2013 een goede keuze was. Ik heb er 4 jaar lang met erg veel plezier in gereden. De wegligging en de rij-eigenschappen zijn gewoon erg goed, en de turbomotor is lekker fel. Dit is een auto die best uitnodigt om sportief te rijden en gewoon erg goed rijdt.
Daarnaast is de Volvo V40 met de T3 motor een auto die (als je het gaspedaal niet te diep intrapt (tot 120 km/u) enorm zuinig met brandstof om gaat. Niet zelden is het me gelukt om een actieradius te halen van 800 tot 900 km op een tank euroloodvrij van 45 liter.
Ook de afwerking van het interieur en de kwaliteit van de stoelen vond ik erg goed en de R-Design uitvoering vond en vind ik zowel van binnen als van buiten gewoon erg mooi.
Zijn er ook negatieve punten op te noemen? Zeker! Als eerste de binnenruimte en de kofferruimte. Met opgroeiende kinderen en klanten die af en toe meerijden (ook achterin) werd de beperkte binnenruimte en ook de beperkte kofferruimte wel steeds een groter probleem. Op autovakanties kun je eigenlijk niet zonder dakkoffer en wat langere of grotere volwassenen passen slecht achterin en ook voorin ervaren sommige mensen de ruimte als beperkt.
Qua onderhoud en problemen was er eigenlijk tot 110.000 km niet veel aan de hand. De auto heeft netjes op tijd zijn beurtjes gehad en op een klein beetje olieverbruik (en een erg gevoelig ingestelde oliepeilsensor na) eigenlijk nooit iets mee gehad.
Rond 100.000 km gaf het koppelen en ook het schakelen steeds meer bijgeluiden. (metaal-op-metaal) Uiteindelijk bleek dit een euvel wat vaker voorkomt bij dit type motor en dit is dan ook heel netjes (en deels onder garantie) gerepareerd bij Bluekens in Halsteren. Overigens een topgarage: ze hebben echt goed geanalyseerd wat het probleem was en er vervolgens voor gezorgd dat ik in de weken die ik mijn auto kwijt was kostenloos een vervangende V40 kon rijden.
De drukgroep is in zijn geheel vervangen wat het probleem opgelost heeft. 5.000 km later is de motorsoftware nog vervangen omdat de auto bij koude motor last had van stotteren en inhouden. En weer 10.000 km later zijn de portiersloten vervangen omdat die op de één of andere manier niet op slot bleken te gaan.
Bij de zoektocht naar een nieuwe auto was het uitgangspunt dat die wel echt groter moest zijn. Tegelijkertijd vind ik de rij-eigenschappen en de wegligging ook belangrijk. De keuze was daarom eerst gevallen op de SEAT Ateca, maar deze bleek na een aantal proefritten en een bezoek aan Pon in Leusden ruim een jaar lang (ivm het niet voldoen aan de door de EU gestelde emissie eisen) niet leverbaar met de motor die ik voor ogen had. Uiteindelijk is de keuze nu gevallen op een Mazda CX-5 GT-M line met een atmosferisch blok ipv een geblazen blok met turbo. Deze auto is veel groter en hoger dan de Volvo en rijdt totaal anders, maar rijdt en stuurt ook goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.