AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V40 T3 Momentum (2012) #2

autoreview

Volvo V40 T3 Momentum (2012)

Signalement

UitvoeringV40 T3 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf125.350 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 125.500 km

2 Weken geleden een mooie Volvo V40 uit eind 2012 weten te vinden en aangeschaft. Het is een T3 Momentum, in donkerblauw (Caspian Blue) met 17 inch Mannan Velgen. Prachtig blond lederen intereur en een mooi chromen randje om de ramen.

Eerste indrukken: het is een heerlijke auto!
- rijden is fijn, stabiel en als een blok op de weg
- de 150 pk versie is vlotjes zonder onbehouden te worden. Alles gaat in heerlijke rust en soepelheid
- hij lijkt behoorlijk zuinig. 125km/u op de CC resulteert in 1:16/17 en 105 op de CC gaat richting 1:20. Beter dan de 1.6 VTI in de 207
- de stoelen zijn heerlijk! (Zeker in vergelijking met de stoelen uit mijn 10 jaar oude peugeot 207). Zitten fijn en zijn goed verstelbaar.
- de twee kinderen (2 en 4) op de achterbank hebben alle ruimte. De kofferbak lijkt prima te voldoen. Voldoet deze niet, gaat er voor de vakantie een dakkoffer op.

Voor als nu een prima eerste indruk!

De eerste 1500km

  • 127.000 km

Zo, het is tijd voor een wat uitgebreidere indruk.

We blijven erg positief over de Volvo. Wat een heerlijke auto op lange afstanden is dit. Zelfs mijn dochter van 4 valt het op, de koptelefoon (met volumebeperking) met muziek die ze graag op heeft, hoeft veel minder hard, wist ze te vertellen. Alles gaat soepel en in alle rust, al moet ik zeggen dat ik nog wel moet wennen aan de koppeling: deze heeft naar mijn mening wat weinig gevoel waar door hij nogal bruusk aangrijpt af en toe. Subtiel je gas doseren is de truuk, die ik nog moet perfectioneren.

Ander vreemd dingetje blijf ik de centrale vergrendeling vinden. Als je (wanneer je rijdt) de deuren automatisch op slot laat gaan en daarna uitstapt door de bestuurdersdeur open te doen, blijven de andere deuren op slot. Ik was gewend dat dan alles unlockte, maar nee: heb al een paar keer aan een gelockte deur staan trekken, om de kinderen uit de auto te halen. Vind het maar vreemd, en heb de automatische lock tijdens het rijden er maar af gehaald.

Dan het vaak bekritiseerde infotainment systeem. Het zou traag en omslachtig zijn. Ik vind het allemaal wel meevallen. Het zit naar mijn mening logisch in elkaar, al heb je vaak wel een handeling extra nodig. Als je scherm in navigatie staat, en je wil radio zender wisselen doe je radio-knop -> favorietnummer-knop -> navigatie-knop. Je moet idd wat vaker wisselen tussen de hoofdmenu's. Traag (wat ik vaak lees) vind ik het overigens niet echt. Ook werkt veel via de spraakbediening. Die vind ik erg goed werken. Ideaal is het dat je zo de navigatie makkelijk kan instellen. Dus vaak is het thuis gelijk wegrijden, en als je onderweg bent (je weet toch vaak in welke richting je weg moet rijden) even via de spraak de navigatie instellen.

Ook op de drukke middenconsole is vaak kritiek. Ook daar heb ik weinig moeite mee. Ik zie het juist als een positief punt dat je zonder in menu's hoeft te duiken even snel de airco wat kouder kan zetten, of de fading van de radio (voor/achter) wat kan bijstellen.

Concluderend kan ik zeggen dat ik erg content ben met de auto en dat ik hoop dat ik dit positieve gevoel lang vast kan houden!

5000 km: retourtje Zweden

  • 130.000 km

Zo, de eerste 5000 km zijn onder de wielen doorgerold en de eerste grote afstand is ermee gereden. We zijn naar zijn "thuisland' Zweden gereden. Ja, eigenlijk gemaakt in België natuurlijk, maar toch ;-)

Eerste positief opvallende is toch wel het verbruik van de 1.6 T3 op lange afstanden. Op en neer naar Malmö resulteerde (met 120 - 160km/u in DLD) op een net gemiddelde van ca. 1:14. Gezien de bepakking van 2 volwassenen en 2 kinderen met bagage geen slechte score.

Tweede positieve aspect is het weggedrag. Of je nu 100 of 160 rijdt, het voelt zeker, stabiel en zeker niet "zoekerig'. De auto geeft je een goed en veilig gevoel en is voor ons ruim vlot genoeg om lekker met het verkeer mee te rijden. Ook flink remmen op de snelweg in file-verkeer is goed doseerbaar en vertrouwenswekkend.

Derde postieve aspect is het comfort. De stoelen zitten goed en we stapten na 800km reis behoorlijk fit uit. Motorgeluid blijft mooi achterwege en windgeruis blijft bij hogere snelheid goed te doen.

Mindere punten zijn dan toch wel de beperkte bagageruimte (hoewel deze voor een weekje nog goed voldeed). Dit los ik echter liever op met een dakkoffer dan het gehele jaar met een onnodig grote auto te rijden. Ook vind ik op dwarsrichels de vering vrij stug. Deze voel je best stevig in de auto. Ik ben blij dat ik geen verlaagd onderstel heb..

Al met al zijn we erg tevreden en blij met de auto. Een heerlijke en stille reiswagen, die ook in de stad prima te gebruiken is. We hopen op nog vele kilometers!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren