Volvo V40 T2 Kinetic (2015)

autoreview

Volvo V40 T2 Kinetic (2015)

Signalement

UitvoeringV40 T2 Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst48.900 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 T2 Your Kinetic

  • 2.600 km

Na een verhuizing naar de binnenlanden van Zweeds Lapland werd het toch wel tijd om een auto aan te schaffen. Mijn eerste auto wel te verstaan. De afgelopen jaren woonde ik in een stad hier in Zweden en was het openbaar vervoer zo goed dat een eigen auto niet nodig was. Was een auto nodig dat huurde ik die meestal.

De eisen voor een auto waren redelijk eenvoudig: betrouwbaar, stoelverwarming, motorverwarming en het liefst een Volvo. Via internet vond ik een witte V40 T2 Kinetic Your Edition met touring chassi. De Your Edition houdt in dat je een verwarmde achterbank en motorverwarming als opties hebt.De kleur wit vind ik erg mooi staan bij deze auto. Dat de auto dezelfde week nog geleverd kon worden was daarnaast erg mooi meegenomen. Na contact te hebben gehad met de dealer besloten om de auto op vrijdagmiddag op te halen. Klein detail was dat de dealer ongeveer 900km zuidelijker is wat betekende dat er meteen een goede proefrit gereden kon worden.

2600km
Na de eerste 900km naar het noorden heb ik de eerste anderhalve week nog 1700km gereden. Een goede proefrit dus. En tot nu toe bevalt de auto, zoals verwacht, prima. Doordat er spijkerbanden zijn gemonteerd is het geluid van de banden wel erg aanwezig. Maar goed, spijkerbanden zijn een absolute must hier in het noorden. Ook de motor heeft voldoende kracht. Ik twijfelde eerst of de 122pk voldoende was voor deze wagen, en dat is het zeker. Ik heb nooit het gevoel dat er onvoldoende kracht beschikbaar is, ook niet in de 6e versnelling.

Ik heb vaak commentaar gelezen dat de auto niet erg comfortabel is door het harde onderstel.Nu weet ik niet of het ligt aan het touring chassi, maar deze auto is erg comfortabel. Vooral met de sneeuw en ijs zijn de wegen hier niet erg vlak te noemen, maar de auto gedraagt zich onberispelijk.

Waar in Nederland ieder jaar een discussie is over de noodzaak van winterbanden. Hier is ieder jaar een discussie over het gebruik van winterbanden of spijkerbanden. De winterbanden die hier gebruikt worden hebben een andere samenstelling dan die in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland waardoor ze beter grip op ijs en sneeuw hebben. Vooral in het geval van ijs presteren spijkerbanden veel beter. De extra slijtage van het asfalt nemen we maar op de koop toe. Ik heb dan ook gekozen om de auto af te laten leveren met, zoals eerder genoemd, spijkerbanden. De banden zijn helaas wel wat instabiel, wat je vooral merkt bij hogere snelheden. De grip van de Michelins is echter wel erg goed op de sneeuw- en ijswegen en geven veel vertrouwen tijdens het rijden.

Zeker nu het kouder begint te worden is de motorverwarming en de stoelverwarming erg lekker. De auto is ijsvrij en warm als ik instap, toch wel lekker als het een graad of 15 onder nul is.. Het verbruik op dit moment is rond de 1 op 16. Iets wat ik zeker acceptabel vind gezien de spijkerbanden. Met zomerbanden en sneeuwvrije zal dit getal zeker in positieve zin veranderen.

Problemen heb ik op dit moment nog niet te melden. Het is natuurlijk hopen dat dat zo blijft. Als negatief punt kan ik opmerken dat ik de lichten van de auto aan de zwakke kant vind. Het is hier erg donker op de wegen en het komt vaak voor dat er wild op de weg staat, rendieren en elanden. Het liefst zou ik een aanvaring met zo´n beest toch vermijden. Waarschijnlijk laat ik binnenkort verstralers monteren om zo voldoende licht op de auto te hebben. Verder schokt de auto een klein beetje in de tweede versnelling bij een koude start. Zodra de auto op temperatuur is is dit probleem verholpen.

Binnenkort zal ik deze review zeker verder aanvullen met de komende ervaringen.

12200km

  • 12.200 km

Nu na 2,5 maanden leek het me een geschikt tijdstip om weer eens iets te schrijven over mijn V40. Om te beginnen kan ik zeggen dat ik nog steeds uitermate tevreden ben over deze auto. De afgelopen weken is het hier redelijk koud geweest met temperaturen tot -35 en geloof mij, dan is stoelverwarming en een standkachel iets waar je heel erg blij van wordt. Tijdens kerst ben ik naar Nederland gereden, vandaar het hoge aantal km dat ik gereden heb. Alhoewel de temperaturen in Nederland en Duitsland niet echt winters te noemen waren heb ik er toch voor gekozen om het stuk op spijkerbanden te rijden. En vooral op hoge snelheden en op asfalt valt wel op dat de banden instabiel zijn. Maar goed, daar zijn ze dan ook niet voor gemaakt.

Over het brandstofverbruik ben ik redelijk tevreden. Op de autobahn in Duitsland had ik een gemiddelde snelheid van rond de 145 met een verbruik van 1 op 14. Hier in Zweden op besneeuwde wegen rijd ik ongeveer 1 op 17, iets onder de 1 op 18,2 die de fabrikant opgeeft. Het verbruik gaat trouwens wel aanzienlijk omhoog als de temperaturen laag zijn. Bij een temperatuur van rond de -25 neemt hij al snel wat meer.

Wat mij opvalt is de snelheid waarmee de verwarming werkt. Zowel de standkachel, de normale verwarming als de stoelverwarming warmen de auto snel op. Voor mijn werk rijd ik een VW Passat Alltrack waarbij de gemiddelde mens eerstegraads bevriezingen heeft opgelopen voordat er temperatuur in de auto komt, terwijl je na dezelfde tijd in de V40 bijna eerstegraads brandwonden op hebt gelopen.. (Ja ja ja, ik overdrijf misschien een klein beetje).

Gelukkig heb ik tot op dit moment geen problemen met de auto gehad (even afkloppen..). Ik ben erg tevreden over de afwerking. Een punt van kritiek dat ik niet eerder had vernomen is dat het bovenste gedeelte van de voorruit beslaat. Hoe hard de blazer ook staat, het gaat niet weg.

Verder vind ik het raar dat er geen krik bij de auto wordt geleverd. Ik heb een reparatieset in de auto, maar een krik zou een aangename aanvulling zijn, vooral wanneer je toch eens je banden wilt verwisselen. Maar goed, heb er nu zelf een aangeschaft dus ook dat probleem is verholpen.

Kort gezegd, ik ben uitermate tevreden over de auto!

27.850 Twee maanden zonder auto

  • 27.850 km

In juli is de auto voor de eerste servicebeurt terug naar de dealer geweest. De monteur heeft geen enkel probleem gevonden en was erg tevreden over de staat van de auto. Ook ik ben dat nog steeds. Even afkloppen, maar ik heb nog geen enkel probleem ontdekt met de auto op een klein dingetje na. Tijdens een warme zomerdag bleef de klimaatbeheersing van de passagierszijde hangen op de hoogste temperatuur. Even opnieuw starten en het probleem was over. Het is nadien ook niet weer ontstaan.

Sinds begin mei ben ik overgestapt op zomerbanden en dit is positief voor het verbruik geweest. Een gemiddeld verbruik tussen de 1 op17 en 1 op 18 is relatief makkelijk te behalen. Daarnaast is de auto nogal wat stiller, tenminste het geluid van de banden is minder.

Helaas zijn de problemen wat groter geworden in het begin van oktober. Een plotseling overstekende eland kon ik helaas niet helemaal ontwijken en een aanzienlijke schade was het gevolg. Je kunt je voorstellen dat als je met 100km per uur op een eland klapt die ongeveer 300kg weegt een auto zich niet langer in de originele staat bevindt. Beide deuren aan de rechterzijde zijn verbogen, het dak enigzins en aan de voorzijde is de nodige schade. Daarnaast is het voorraam gebarsten. Maar goed, ik mag van geluk spreken dat ik er zonder problem vanaf ben gekomen.

Het heeft ongeveer 2 maanden geduurd voordat de auto geheel was gerepareerd. Schijnbaar was het een grensgeval waardoor de auto helaas niet ingeruild is. Komende woensdag ben ik hopelijk weer de gelukkige gebruiker van mijn Volvo. De winter is intussen vollop toegeslagen dus de spijkerbanden zullen weer gemonteerd worden.

Wanneer ik de auto terug heb zal ik weer een update posten.

Tijd voor de zomerbanden

  • 39.066 km

Nadat ik in oktober een aanvaring heb gehad met een eland is mijn auto twee maanden weg geweest voor reparatie. In december kreeg ik hem terug en in plaats van onderdelen te repareren is bijna alles vervangen met nieuwe onderdelen. Het is altijd een beetje afwachten of je een auto weer helemaal in orde terug krijgt na een grote reparatie, maar ik kan zeggen dat ik niets merk van de hele reparatie. Op een puntje na dan.. Tijdens de reparatie is de gordel aan de passagierszijde verkeerd gemonteerd. Een snelle reparatie, maar omdat de dichtstbijzijnde dealer 100km verderop zit, nam het toch de nodige tijd.

Toen ik de auto terugkreeg was het tijd voor de spijkerbanden en dat is iets wat je direct terugziet in de verbruikscijfers. Vooral wanneer het koud is schiet het verbruik omhoog en wordt het een uitdaging om zuiniger te rijden dan 1 op 14. Hier merk je duidelijk dat het verbruik extreem afhankelijk is van de externe omstandigheden.

Zoals eerder gezegd is de auto gemaakt voor dit klimaat. De verwarmbare stoelen werken snel, de kachel is erg goed (ook bij -40) en tot nu toe is de auto erg betrouwbaar gebleken. In december zijn drie verstralers op de auto gemonteerd en dat is een regelrecht genot. De verlichting is vele malen beter. Elanden en ander ongedierte zie je nu van ver en dat geeft toch een goed gevoel. Ik heb gekozen voor exemplaren met halogeenlampen maar, ondanks dat ik tevreden ben, zou ik de volgende keer toch voor xenon gaan. Ook al is het prijsverschil groot.

Op 2 mei heb ik de banden gewisseld voor zomerbanden. Wat een stilte na dat geratel van de spijkerbanden. Laatste ritje leverde een gemiddeld verbruik op van 1 op 17, nog een voordeel van de zomerbanden :)

Al met al kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met deze auto maar toch ben ik op zoek naar een vervangende auto. Waarom dan? Een aantal zaken mis ik op deze auto. Ik zou graag een automaat hebben. Daarnaast wordt de volgende auto een diesel. Ik rij ongeveer 35000 km per jaar en dan is een diesel toch iets voordeliger. Maar de grootste reden is wel vierwielaandrijving. Op ijzige gladde wegen merk ik dat de voorwielen vaak beginnen te spinnen en in de sneeuw kom je toch minder ver met alleen voorwielaandrijving. Het is een stukje extra comfort en veiligheid wat ik nu toch mis. Kijk stiekem naar een V60CC, zal de offerte er nog eens bijpakken...

Tijd voor afscheid

  • 48.900 km

Na bijna twee jaar te hebben gereden in mijn V40 is het tijd voor afscheid. Ik heb een nieuwe baan gekregen en krijg een leaseauto. Een zwaar afscheid want de auto heeft mij erg goed bevallen.

Een korte terugblik over de twee jaren:

In oktober 2015 werd ik de eigenaar van een witte Volvo V40 T2. Naar mijn eigen mening een mooie auto die prima voldoet aan mijn behoeften. De achterbank gebruik ik eigenlijk nooit en dat maakt ook dat ik geen last heb gehad van de beperkte lastruimte in de auto. De achterbank even plat en je hebt een flinke laadruimte. De witte kleur past prima bij de auto.

De eerste rit met de auto was direct een rit van ongeveer 900 km huiswaarts. De stoelen van de auto bleken direct prima. Geen moment het gevoel gehad dat je niet lekker kunt zitten in de auto. De stoelverwarming maakt het af, een snelwerkend systeem.

Her rijgedrag van de auto is prima. Ook de motor heeft over het algemeen voldoende kracht al moet je geregeld terugschakelen om voldoende vermogen te hebben tijdens het inhalen. Tijdens het winterseizoen was het toch aardig geweest om vierwielaandrijving te hebben. Je voelt vaak hoe de voorbanden tractie beginnen te verliezen in bochten. Nu kan dat ook liggen aan de spijkerbanden van Michelin. Absoluut geen aanrader.

Iets anders positief tijdens de winter is het verwarmingssysteem in de auto. Zowel de parkeerverwarming als de normale verwarming van de auto werken perfect. Ook bij -40 is de auto snel warm, iets wat heel anders was bij de Passat die ik ook reed tijdens deze omstandigheden.

Gemengde gevoelens had ik over de verlichting. Het grootlicht is prima, maar de normale verlichting was wat beperkt. Na nog geen jaar reed ik tegen en eland omdat de verlichting gewoon niet goed genoeg was om hem vroeg genoeg te zien. Nu rij ik echter in een Volkswagen Touran met ledverlichting en ik kan zeggen dat de verlichting van de V40 geniaal is in verglijking. Wat een drama is die vw verlichting...

Al met al heb ik geen problemen gehad met de auto de afgelopen twee jaren. Het verbruik over het hele jaar is ongeveer uitgekomen op 1/15. Prima naar mijn mening.

Voor een volgende auto zou ik aan een aantal andere dingen denken tijdens het bestellen, namelijk:

- Vierwielaandrijving, vooral tijdens de winter geeft dit wat meer zekerheid en kom je net wat verder hier op de wegen in het noorden.
- Verwarmbaar stuurwiel, het is echt geniaal om een warme auto te hebben op het moment dat je instapt. Maar soms vergeet je die aan te zetten voordat je weggaat.. En bij lage temperaturen wordt het stuurwiel heel erg koud en dan is zon optie wel fijn..
- Toch een grotere auto, al werkt het prima om de achterbank neer te klappen, toch zou een iets grotere kofferbak wel nice zijn.
- Diesel, vooral het laatste jaar ben ik veel gaan rijden. Diesel geeft dan wat meer voordelen.
- Geen winterbanden van Michelin meer.. Heb veel gereden in andere autos met andere banden en dan merk je dat die toch veel meer grip geven.

Nu mag ik eerst een paar maanden in een Volkswagen Touran rijden voordat ik mijn A4 Allroad krijg.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.