Volvo V40 D4 R-Design (2014) #3

autoreview

Volvo V40 D4 R-Design (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 R-Design
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst273.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maanden met de Volvo V40 D4

  • 198.000 km

Deze review had ik al eerder geplaatst, maar helaas heb ik deze per ongeluk verwijderd op Autoweek. Vandaar dat ik nogmaals de review plaats.

Aan begin van aanschaf was er achterstallig onderhoud aan de Volvo V40 D4 die opgelost moest worden:
- rubbers van het raam in rechter voorportier losgekomen waardoor raammechanisme defect raakte
- gecupte banden en uitlijning rondom

Bovenstaande punten heb ik meteen laten oplossen, en daarna reed en functioneerde de Volvo precies zoals ik voor ogen had. Zuinig, comfortabel maar ook vlot op de momenten wanneer het nodig is.

Toch was ik heel benieuwd wat tuning eventueel zou doen met het vermogen en koppel. Vervolgens een afspraak gemaakt bij Obbetuning in Elst voor een remap van de ECU naar 470NM/235PK. Bij Obbetuning hebben ze de ECU aangepast, en daarnaast het inlaattraject geïnspecteerd op mogelijke vervuiling. Beide ging zonder problemen en sindsdien heb ik dagelijks plezier van een geleidelijkere vermogensopbouw maar ook minder hoeven te schakelen.

De Volvo V40 D4 R-Design rijdt volledig naar wens, en heeft me iedere werkdag probleemloos naar werk gebracht. Verder ben ik naar Frankrijk, Ardennen (2x), en Duitsland geweest en is het nog steeds dagelijks een genot om erin te rijden.

Kilometers blijven doorlopen

  • 240.000 km

Ondanks een half jaar in het buitenland gewoond te hebben, en het wisselen van baan, heb ik toch besloten om de Volvo te blijven houden.

Naast het reguliere onderhoud, laat ik iedere 15000km de olie verversen en gooi ik om de 5000-10000km een brandstof additief in de Volvo voor het schoon houden van het brandstof systeem.

De Volvo rijdt nog steeds heerlijk, verbruikt geen olie, en heeft naast het reguliere onderhoud nauwelijks andere reparaties nodig (alleen 2x ABS sensor).

Met het huidige woon-werk verkeer en privé ritten met de Volvo kom ik jaarlijks op 30000km. Met de huidige ervaringen met de Volvo heb ik daardoor geen reden om hem weg te doen, met uitzondering van mogelijke gezinsuitbreiding in de toekomst..

Door deze laatste reden kijk ik rond naar d-segment auto's, alleen besef ik dat ik geen auto ga vinden die financieel aantrekkelijk zijn door zo weinig kosten (met afschrijving meegenomen) en hoeveelheid vermogen als van de Volvo V40.

Een aantal reparaties nodig

  • 273.000 km

De Volvo V40 D4 rijdt nog steeds erg prettig en heeft nu een gemiddeld verbruik van 1L/19.3KM (voornamelijk snelweg kilometers).

Er zijn wel een aantal reparaties nodig geweest, namelijk:

Kleppendekselpakking: Er begon olie te lekken tussen de kleppendeksel en de cilinderkop naar beneden wat een zooitje opleverde. Gezien op de kleppendeksel sensoren zitten die niet gedemonteerd kunnen worden moesten deze worden afgebroken en een nieuwe kleppendeksel worden gemonteerd. Er lekt nu gelukkig geen olie meer. Een veelvoorkomende reparatie bij V40's met deze kilometerstand en leeftijd.

Koppeling en dubbelmassa vliegwiel: na 273000km is dit een te verwachten reparatie. De koppeling begon de laatste tijd steeds meer lichtjes te slippen bij weinig toeren. Bij het vervangen van de koppeling is meteen het advies om ook het dubbelmassa vliegwiel te vervangen. Gezien het orginele dubbelmassa vliegwiel niet op voorraad is bij Volvo Nederland zal deze uit Zweden moeten komen. Deze reparatie zal volgende week worden gedaan, en die is redelijk kostbaar.

Ondanks een toekomstige baby op komst, hebben we besloten om de Volvo te houden voor mijn woon-werkverkeer. Daarnaast halen we een stationwagon om te ritten te overbruggen waar we kofferbakruimte te kort komen.

Ik verwacht naast de reguliere kosten aan onderhoudsbeurten, banden, remmen etc. Niet veel meer kosten kwijt te zijn.

De Volvo krijgt iedere 15dKM een onderhoudsbeurt, wordt altijd goed warm gereden (via olie temp. Check via de OBD). Verder zit er een chip op met 235pk/480nm.

Het olieverbruik is nu 1 liter op 14dKM, en is in de afgelopen 50dKM niet meer toegenomen.

Kortom, ik ben nog steeds tevreden met de Volvo en hoop de komende 4 jaar nog voorruit te kunnen om de 400000km aan te kunnen tikken en hopelijk bij klokje rond te kunnen aanmelden.

Groeten!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.