Volvo V40 D4 R-Design (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D4 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 192.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Eerste maanden met de Volvo V40 D4
- 198.000 km
Deze review had ik al eerder geplaatst, maar helaas heb ik deze per ongeluk verwijderd op Autoweek. Vandaar dat ik nogmaals de review plaats.
Aan begin van aanschaf was er achterstallig onderhoud aan de Volvo V40 D4 die opgelost moest worden:
- rubbers van het raam in rechter voorportier losgekomen waardoor raammechanisme defect raakte
- gecupte banden en uitlijning rondom
Bovenstaande punten heb ik meteen laten oplossen, en daarna reed en functioneerde de Volvo precies zoals ik voor ogen had. Zuinig, comfortabel maar ook vlot op de momenten wanneer het nodig is.
Toch was ik heel benieuwd wat tuning eventueel zou doen met het vermogen en koppel. Vervolgens een afspraak gemaakt bij Obbetuning in Elst voor een remap van de ECU naar 470NM/235PK. Bij Obbetuning hebben ze de ECU aangepast, en daarnaast het inlaattraject geïnspecteerd op mogelijke vervuiling. Beide ging zonder problemen en sindsdien heb ik dagelijks plezier van een geleidelijkere vermogensopbouw maar ook minder hoeven te schakelen.
De Volvo V40 D4 R-Design rijdt volledig naar wens, en heeft me iedere werkdag probleemloos naar werk gebracht. Verder ben ik naar Frankrijk, Ardennen (2x), en Duitsland geweest en is het nog steeds dagelijks een genot om erin te rijden.
Kilometers blijven doorlopen
- 240.000 km
Ondanks een half jaar in het buitenland gewoond te hebben, en het wisselen van baan, heb ik toch besloten om de Volvo te blijven houden.
Naast het reguliere onderhoud, laat ik iedere 15000km de olie verversen en gooi ik om de 5000-10000km een brandstof additief in de Volvo voor het schoon houden van het brandstof systeem.
De Volvo rijdt nog steeds heerlijk, verbruikt geen olie, en heeft naast het reguliere onderhoud nauwelijks andere reparaties nodig (alleen 2x ABS sensor).
Met het huidige woon-werk verkeer en privé ritten met de Volvo kom ik jaarlijks op 30000km. Met de huidige ervaringen met de Volvo heb ik daardoor geen reden om hem weg te doen, met uitzondering van mogelijke gezinsuitbreiding in de toekomst..
Door deze laatste reden kijk ik rond naar d-segment auto's, alleen besef ik dat ik geen auto ga vinden die financieel aantrekkelijk zijn door zo weinig kosten (met afschrijving meegenomen) en hoeveelheid vermogen als van de Volvo V40.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren