Volvo V40 D4 R-Design (2014)

autoreview

Volvo V40 D4 R-Design (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 R-Design
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst123.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Preview en eerste indruk

  • 970 km

De preview
Na 7 jaar BMW te hebben gereden nu overgestapt naar Volvo. Op zich geen onbekende, want in de jeugdjaren hadden we altijd al Volvo’s (de ‘bakstenen’, dus de 240 stations).

Ik heb gekozen voor een V40 D4 Business R-Design. Behalve voldoende vermogen (190pk/400Nm) sprak ook aan dat deze auto in de 14% bijtelling valt. Tot nu altijd met 25% bijtelling want ik wil wel wat power hebben.

De bizarre Nederlandse belastingregels zorgen ervoor dat er ook weinig BPM moet worden afgedragen, zodat je voor veel minder geld toch meer in je auto kunt stoppen. Voorbeeld; de BMW had ruim € 10k aan BPM, de Volvo slechts € 1000. En je weet, voor BPM heb je niets extra’s, het is een ‘straf’.

De auto die we hebben samengesteld heeft dus de nodige opties:
- R-Design Plus Line (met o.a. elektrische verstelbare stoelen met geheugen, verwarmde stoelen en voorruit, en leren bekleding (in zwart))
- Business Pack Connect met Premium Audio ( met o.a. Sensus navigatie, Harman/Kardon audiosysteem en electronic climate control)
- Intellisafe Pro Line (met o.a. adaptieve cruise control, BLIS en allerlei andere veiligheidsfeatures)
- Luxury Line (met o.a. xenon verlichting, achteruitrijcamera, inparkeerhulp en panoramisch dak)
- Scandinavian Line (met parkeerverwarming en “Volvo On Call” met app en wifi hotspot (3G))
- Security Line (met alarminstallatie en keyless drive)
- Verlaagd sportchassis
- DAB+ radio
- Extra getint glas in de achterportieren
- Stuurbekrachtiging met 3 instellingen
- Heico Volution 18” velgen

Al met al dus behoorlijk rijk uitgevoerd en qua aanschafprijs en maandelijkse bijtelling redelijk ‘voordelig’, als je dat zo kan zeggen.

Eerste indrukken
Opgehaald op vrijdag de 27e juni 2014 en direct gaan uitproberen natuurlijk.
De vering/demping is stevig, maar (voor ons) niet oncomfortabel.
De zit achter het stuur is hoger dan in de BMW en de Volvo mist natuurlijk ook de uitschuifbare zitting. Maar door de veelheid aan verstelmogelijkheden denk ik dat ik een goede zit ga vinden. We zijn inmiddels bijna 1000 kilometer verder, maar er valt nog genoeg in te stellen.
Af fabriek staat het HK audiosysteem wat flets afgesteld, maar ook hier heb je vele mogelijkheden om het naar persoonlijke smaak aan te passen.
De adaptieve cruise control is een uitkomst. Hoewel in druk (snelweg)verkeer wat ‘hollen en stilstaan’ is het op provinciale wegen erg relaxed.
De VOC app is erg leuk, laat per rit zien hoeveel je verbruikt hebt en van waar naar waar je rijdt. Met de app kan je ook de standkachel bedienen, ramen en deuren openen/sluiten en nog veel meer. Werkt behoorlijk rap (in vergelijking met BMW’s ConnectedDrive).
De Sensus navigatie werkt vooralsnog prima, is snel genoeg (wat betreft (her)berekening), hoewel de instructies wel iets vroeger zouden mogen worden getoond. De stembegeleiding heb ik direct uitgezet. In de BMW hadden we “Frau Helga” die commandeerde, maar deze dame is niet veel beter…
De afwerking ziet er vooralsnog prima uit. Alles zit netjes in elkaar en voelt goed aan. Het stuurwiel vind ik persoonlijk wat dun (maar het M stuur van BMW is ook wel weer erg dik).

En het rijden met zo’n 14% mueslimobiel dan? Nou, gewoon goed. Er is voldoende vermogen beschikbaar, maar onder de 1700 toeren duurt het wat langer. Zit wel wat van een turbogat lijkt het. Dus er zal wel vaker moeten worden teruggeschakeld naar 5 dan ik gewend ben/was. Maar het is zeker geen sloom ding, hij trekt er echt erg goed aan. De 6e versnelling is wel wat lang. Dat de Volvo op 190km/u is begrensd vind ik weer niet zo’n issue (want wanneer rij je dan nu echt als je werkgebied voornamelijk de Benelux is). Schakelen gaat goed en met wat stevigheid (niet ‘roeren in een pot snot’ zeg maar). Het verbruik is – 2x getankt – volgens de app 4,9l/100km, hoewel de gebruiksmonitor 5,25l/100km aangeeft. Niet slecht voor een nieuwe auto denk ik, maar echte conclusies kunnen we pas na meer kilometers trekken. De beloofde 1 op 30 gaan we sowieso nooit halen denk ik (zeker niet met brede sloffen in plaats van de standaard geleverde energy banden).

Vooralsnog zeker niet ontevreden. We gaan nu eens flink kilometers maken en dan rapporteer ik opnieuw over de bevindingen!

De tweede indruk

  • 4.600 km

Ik moet zeggen dat de V40 me prima bevalt. De auto heeft een goede uitstraling, zit goed in elkaar, heeft voldoende features om jezelf bezig te houden en heeft een motor die voor een 14% bijteller eigenlijk ongehoord is.
Even wat plussen en minnen:
+++ motor; loopt rustig rond en heeft goede trekkracht (met name boven 1700 tpm)
+++ stoelen; de stoelen zitten lekker 'loungey', hoewel ik de uitschuifbare zitting zoals bij BMW mis
+++ ruimte; vergeleken met de 125d lekker ruim (kofferbak is groter, opbergmogelijkheden zijn legio)
+++ gadgets; voldoende (veiligheids)features die in duurdere klassen niet zouden misstaan
--- verbruik; beetje dubbel, had niet verwacht dat ik 1:30 zou rijden maar 1:18 had ik ook niet verwacht
--- demping; de Volvo is wat zacht gedempt, met name voor waardoor hij wat hangt in bochten
--- Premium Audio (Harman Kardon); geeft op zich goed geluid maar door ontbreken van woofers toch wat plat. Bovendien als je volume wilt, trillen de deurpanelen

Na jaren BMW is de Volvo m.n. voor de buitenwacht een andere klasse, maar als je ermee rijdt heb je zeker dat gevoel niet. Wellicht is de premium klasse 'overrated'. Wat wel opvalt is dat de wegligging van de V40 ongebalanseerder lijkt te zijn dan bij BMW, wellicht spenderen die meer tijd aan finetuning en 'rijdersgenot' dan bij Volvo. Vooralsnog na 4600km staat de wijzer op "positief"!

De eerste 10.000

  • 10.100 km

De eerste 10.000km zitten erop. Tijd voor wat meer plussen en minnen wellicht. Overall bevalt de auto prima, dat is de voornaamste conclusie. Bepaalde aspecten zijn minder 'uitgewerkt' dan bij BMW, maar als je de premium nieuwprijs van BMW naast die van Volvo legt, is de keuze voor een BMW rationeel gezien toch moeilijk te verantwoorden.
Zoals eerder aangegeven is de wegligging minder uitgekristaliseerd bij de Volvo dan bij BMW. Met name de 125d was stevig maar toch comfortabel met tot op hoge snelheden zeer stabiel weggedrag waarmee je ook serieus bochten kon ronden. De Volvo heeft met het sportonderstel een behoorlijk harde 'afdronk' terwijl je in bochten toch duidelijk voelt dat de voorkant zoekt en dieper duikt dan de BMW.
De motor van de V40 D4 is een mooi stukje techniek dat enigszins wordt ingetoomd door de versnellingsbakverhoudingen. Zo is het bij een tussensprint in 6 vanaf 90 eigenlijk noodzakelijk naar de 5 terug te schakelen, wat in de BMW niet nodig was. De D4 draait dan ook behoorlijk weinig toeren bij Nederlandse snelheden. Maar zodra je boven de 1700rpm komt, wil de auto serieuze stappen maken.
Kraakjes zijn er ook, net als bij de BMW trouwens. De voornaamste kraak zit in de middenconsole en ondanks een aantal pogingen is het nog niet minder geworden. Dan zal de dealer er naar moeten kijken. Een ander gerammel wordt door de meeste V40 bezitters wel genoemd: met de premium audio/HK rammelt de kaartenbak er lustig op los. Spelen met instellingen helpt enigszins. Sowieso is de HK audio upgrade niet echt goed; het gemis van subwoofers is, nouja, een gemis.
Verbruik is niet zoals aangeprezen, dat moge duidelijk zijn. Ik zit nu in totaliteit op 1:19,3.
Na 10k dus nog zeker tevreden met mijn keuze. Niet alleen in financiële zin, maar ik vind de V40 zoals ik hem heb samengesteld, gewoon een dikke wagen. Uniek is hij niet want met 14% bijtelling is het natuurlijk een prima propositie die niet onopgemerkt is gebleven als ik het aantal 'broertjes en zusjes' zie rijden. Een BMW zoals de 125d ben ik in NL nooit tegengekomen....

20k ervaringen

  • 20.200 km

Na 20.000 km kunnen we wat meer ervaringen delen over de D4.

Wat is goed?
• Motor trekt goed, vanaf zo’n 1700rpm. Zit voldoende pit in. Hij is bovendien redelijk zuinig, ook met 245/18 banden
• Zitcomfort. De stoelen zitten erg lekker en zelfs meer dan 1000km op een dag is prima te doen zonder uitgemergeld de auto uit te komen
• VOC ofwel Volvo On Call; werkt goed, snel (veel sneller dan de Connected Drive app van BMW). Wifi hotspot in de auto werkt goed en snel, hoewel maximaal 3G (is een chipje voor de 4G nu zoveel duurder om er direct in te zetten als je als fabrikant weet dat de technologie al bewezen is?).
• De ruimte voorin is ruim voldoende voor ons, achterin is niet ruim maar van minder belang voor ons. De bagageruimte is voldoende en groter dan van de BMW 1 serie
• BLIS is een handige feature en met name bij uitparkeren als er weinig zicht is, merkt het systeem toch andere verkeersdeelnemers op voordat je ze zelf ziet
• Verlichting is erg helder, de xenonlampen lijken meer licht te produceren dan in de BMW. Er zijn geen mist-/bermlampen voorin dus op polderwegen heb je die niet. Het actieve grootlicht gebruik ik niet want dat werkt voor mij te traag als er tegenliggers zijn

Wat is voldoende?
• Afwerking, hoewel niet alles optimaal is. Er zit een kraakje in de middenconsole bijvoorbeeld
• Wegligging/Comfort is voldoende. De vooras lijkt wat zachter geveerd dan de achteras, waardoor de auto wat hangt bij snellere bochten. Zal met de veiligheid te maken hebben want je gaat gewoon wat langzamer.
• Versnellingsbakverhoudingen zijn ingesteld voor de 85g/km natuurlijk, maar je rijdt erg laag in de toeren, waardoor de 190pk/400Nm niet altijd evident aanwezig zijn en je vaker moet terugschakelen dan je zou willen. Sowieso voelt de 190pk/400Nm niet zo alert aan als in de BMW
• Besturing is OK al is het zeker niet “des BMW’s”. Er zit niet heel veel gevoel in dus ik heb de stuurbekrachtiging op de zwaarste stand gezet om het gevoel ‘te veinzen’. Behoorlijke work-around. Bovendien is het stuurwiel aan de dunne kant (vergeleken met het M-stuur van de BMW)

Waar had men beter over moeten nadenken?
• De vele veiligheidsvoorzieningen zijn niet altijd handig:
o City Safety is te actief; je staat zo met je neus tegen het raam voor een slagboom (bijvoorbeeld bij een parkeergarage of Franse tolpoortjes). Het is (tijdelijk) uit te zetten maar dat vergeet je doorgaans totdat je weer met je neus tegen het stuur zit geplakt…
o ACC is een beetje te veilig afgesteld waardoor zelfs de minimale afstand tot de voorligger groot. Hierdoor remt de auto eerder dan nodig is en dat rijdt niet relaxed op snelwegen. Op provinciale wegen werkt alles goed, op snelwegen niet en zet ik het systeem doorgaans op de ‘normale’ cruise control
o Verkeersbordenherkenning werkt niet echt betrouwbaar want toont vaak te laat verkeerde snelheden. En in de UK laat hij gewoon de mijlen op de borden zien i.p.v. om te rekenen zoals de BMW wel deed. Eigenlijk is het waardeloos want hij controleert ook niet de data van de navigatie.
• Send-to-car werkt niet als de auto/navi aanstaat, terwijl je gemakkelijker in de app dingen kan doorsturen dan met de knoppen of via de stembediening kan ingeven
• Ergonomie van alle systemen; teveel knoppen, teveel (sub)menu’s. Kijk naar iDrive van BMW en kopieer dat gewoon….

Wat is onvoldoende?
• Het “premium” audiosysteem zuigt. Als je het hard zet, rammelen de deuren. Er is geen subwoofer, het geluid is flets. Er zit een equalizer in, maar daar wordt het allemaal niet beter van. Van Harman Kardon had ik, mede gezien het puike systeem in de BMW, echt veel meer verwacht. Het is zelfs zo slecht dat het mij verbaast dat HK zijn naam aan dit Volvo systeem heeft gekoppeld want marketingtechnisch kan hen dit geen goed doen? Had liever een subwoofer gehad in de auto dan bij aflevering een bluetooth stand-alone speakertje van HK (welke wel erg goed klinkt trouwens)
• De tussenpunten voor het ingeven van bestemmingen in de navigatie is zo stom dat het niet weet dat je het tussenpunt hebt bereikt. Het gaat daarna keihard terugrekenen naar het tussenpunt. Bovendien laat het systeem niet zien hoelang je nog moet rijden naar de tussenbestemming, want hij toont de tijd tot de eindbestemming. Oplossing; geen tussenpunten gebruiken.

Al met al bevalt de auto mij prima. Zuinig, snel genoeg, goede stoelen en voldoende gadgets om mij bezig te houden. Ondanks wat "minder premium" dan de BMW, vooralsnog een goede keuze geweest!

Tweede onderhoudsbeurt - update

  • 65.800 km

De tweede onderhoudsbeurt zit er weer op; tijd voor een korte update van de review. Bij de beurt zijn tevens alle 4 de banden vervangen want die waren rond de 2mm profieldiepte. Bovendien cupten de Michelin banden, hoewel ik ze rond de 50k al had gewisseld (voor-achter), met 15k op de winterbanden trouwens. Jammer dat de dealer dan 4 banden van verschillende productieperioden monteert, de oudste is zelfs van week 23-2013! Ook moest de auto (nogmaals) worden uitgelijnd want hij trekt naar rechts. Helaas is dat nog niet verholpen door de dealer.

Behalve enkele rammeltjes doet de auto het erg goed. Die rammeltjes schijnen sowieso bij een groot deel van de V40’s voor te komen. De dealer heeft van alles ingevet, maar dat is natuurlijk symptoombestrijding. Je kan zeggen “zet de radio wat harder” maar daar wordt een mens ook niet blij van want het HK systeem klinkt gewoon niet lekker; het is ongeïnspireerd, flets en bij wat volume vervormd het geluid en rammelt je auto aan alle kanten. Kan nu al wel vertellen dat het premium audio systeem van de nieuwe XC90 (die van Bowers&Wilkins) echt super klinkt, dus Volvo weet wel waar ze kunnen winkelen. Maar goed, dat is ook een hele andere auto dan de V40.

De motor is prima. Hij loopt soepel, de versnellingen zijn lang. Zuinig is hij relatief gezien ook, maar opvallend als het flink waait, kost dat zomaar een verbruik van 5,6/100km i.p.v. 5,1/100km, waarop ik tot nu toe gemiddeld ben uitgekomen. Hij verbruikt geen olie, maar aan de uitlaten te zien stoot hij wel het nodige roet uit.

We hebben meerdere – serieus – lange ritten gedaan (Stockholm (SE), San Sebastian (ES), Lorient (F), Skövde (SE), allen in lange weekends) en dan is de auto in zijn element. De stoelen zitten goed, de navigatie werkt prima met duidelijke instructies (op het scherm, zet nooit de stembegeleiding aan want daar word ik enigszins agressief van) en het programmeren (via de Volvo On Call app) werkt snel en eenvoudig. Zelf het adres invoeren, via de bedieningsknoppen of erger nog, via voicecontrol, werkt gewoon vervelend, dus VOC is een uitkomst.

Eerdere positieve en negatieve opmerkingen eerder in deze review blijven vooralsnog overeind staan. Concluderend: het is een goede, zuinige auto met niet zo “premium” als BMW, Audi of Mercedes. Daarvoor moet de details toch wat beter worden aangepakt!

Update...van een update

  • 71.200 km

Inmiddels ruim 71000km gereden. Sinds 1000km de Polestar "optimalisatie" laten doorvoeren. Hoewel de vermogenstoename (naar 200pk/440nm, dus +10pk/40nm) minimaal lijkt, is de auto een andere geworden. De reponse van het gaspedaal is zoveel beter geworden. Voor de update was het net alsof er een spons onder het gaspedaal lag, met trage (en zware) reacties, maar nu voel je dat de motor ook gewoon veel pk's en koppel heeft i.p.v. dat je toch telkens wordt geconfronteerd met de een spaarprogramma. Het is dus zeker een aanrader, zeker als je weet dat de fabrieksgarantie behouden blijft.
Verder weinig nieuws. De auto doet het goed. De rammeltjes blijven. De audio is nog steeds niet best (maar ik reed laatst een Ford Expedition met Sony muziek upgrade en dan is het Volvo systeem nog zo slecht niet), maar je went eraan (of je accepteert het maar).
Het verbruik is 5,13l/100km vooralsnog (1:19,5), dus niet slecht maar zeker niet de 1:33,3 waarmee de auto de 14% bijtelling heeft verkregen. Maar goed, het verschil tussen test en praktijk is genoegzaam bekend.

Korte update

  • 105.500 km

Korte update; er valt weinig te melden. De kilometerstand is inmiddels ruim over de 105.000 heen. De auto doet het heel goed. Boven verwachting eigenlijk. Het is een heerlijke cruiser. De stoelen zitten erg goed (en lekker warm met stoelverwarming). De auto is hard geveerd, maar lekker direct. Volvo-on-Call werkt nog altijd goed – niet vlekkeloos echter want de dienst ligt er wel eens uit – en de standkachel is de afgelopen weken wel een uitkomst gebleken.
Het verbruik schommelt rond de 1 op 20, met een uitschieter bij hevige wind. Het verbruik is sowieso erg windafhankelijk. Zuiniger dan 1 op 26 heb ik nog geen rit kunnen maken.
De uitlijning verdient wel wat aandacht. Al vanaf dag 1 trekt hij enigszins en hoewel de garage al een poging tot uitlijning heeft ondernomen ga ik binnenkort maar naar een specialist. Zie nu ook dat de banden rechtsvoor meer slijten dan linksvoor. Opvallend is dat de auto toch wel enthousiaster omgaat dan de vorige BMW’s want na ongeveer 60.000km moeten er toch wel nieuwe sloffen om (en bij BMW kon ik doorgaans wel een ton door). Nadeel van 200pk op de voorwielen denk ik.
Kortgaande: een prima auto!

Onderhoud en "einde garantie beurt"

  • 123.500 km

Inmiddels voorbij de 120000 dus tijd voor onderhoud. Naast de reguliere olie en filters 3 kleine garantiedingetjes opgelost (keyless werkt niet altijd, Wifi hotspot meldt zich niet altijd aan, rechtervoorportierbekleding rammelt). Vergeleken met een normale onderhoudsbeurt van bijvoorbeeld BMW een verademing qua prijs trouwens. Nadeeltje was dat de dealer de auto wel erg rommelig teruggaf (stoelen geheel verzet, radio op andere zender, overal rommel op de stoelen) hoewel ik altijd aangeef de auto niet door de wasstraat te halen tijdens de beurt. Negatief puntje van de dealer in deze. Nog de manier waarop ze 'test' rijdend daargelaten (kan je 'heerlijk' controleren via Volvo on Call en de dashcam).
Verder doet de auto het gewoon goed! Ik rijd er veel mee en dan leer je 'm wel kennen. Het verbruik is redelijk stabiel (5.08l/100km gemiddeld).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.