Volvo V40 D4 R-Design (2013) #2

autoreview

Volvo V40 D4 R-Design (2013)

Signalement

UitvoeringV40 D4 R-Design
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 15.000km zitten er op

  • 110.000 km

De eerste 15.000 km met mijn Volvo V40 zitten erop en dus is het tijd om een samenvatting te geven van mijn ervaringen met de auto.

Ik ben begin dit jaar begonnen met het zoeken naar mijn eerste auto. De eisen voor deze auto waren als volgt:
- Diesel, ik maak namelijk minstens 25.000km per jaar (voornamelijk woon-werk);
- liefst hatchback, ik gebruik de auto veelal alleen en dus heb ik weinig ruimte nodig;
- Liefst een 2 liter blok, omdat dat naar mijn idee een prima combinatie is qua vermogen/prestaties en verbruik.
- Leeftijd auto ongeveer 3-5 jaar.

Na wat lang zoeken op internet kwam ik al gauw uit op de Audi A3, Ford Focus en de Volvo V40. Hierbij viel de Ford Focus al snel af, omdat ik moeilijk een 2 liter diesel kon vinden en bij een eerste proefrit van de focus vond ik het interieur zwaar tegen vallen. Dit is bij de Audi A3 en de Volvo V40 veel beter voor elkaar (natuurlijk betaal je daar ook voor).

Dus bleven er 2 keuzes over; dus eerst maar eens gekeken naar de Audi A3 en bleek al lastig om daar een leuke diesel te bemachtigen (veelal 1.6 diesels). Ik wilde ook graag de gefacelifte versie en in combinatie met een 2.0 tdi bleek dit al gauw snel boven mijn budget te gaan.

Dus bleef eigenlijk alleen nog de Volvo V40 over. Het aanbod van de Volvo V40 bestaat wel voornamelijk uit de 1.6 diesel uit 2013, maar zijn ook vele 14% bijtelling D4 V40's te vinden en ook enkele 5 cilinder diesels. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een Volvo V40 D4 (5 cilinder) uit 2013 met een vrij lage kilometerstand en zeer rijke uitrusting (R-design plus line). Ik had al wel enige ervaring met een volvo v40 D2 (lease auto van mijn vader), maar toen ik voor het eerst een proefrit maakte in deze D4 was ik al heel snel verkocht. De D4 overweldigt je meteen met zoveel power en echt een heerlijk geluid (helemaal voor een diesel) en na een kort gesprek met de dealer een zeer goede prijs weten af te spreken voor deze auto.

Dus ik was in April eigenaar geworden van mijn eerste auto; een Volvo V40 D4 R-design plus line, deze heeft o.a. de volgende opties (naast de standaard R-design opties:
- Volledig lederen bekleding
- Verwarmbare voorstoelen
- Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen
- achterruitcamera en sensoren aan de voorkant
- Automatisch inparkeren
- Glazen panaromadak
- Ixion R-design velgen 17 inch

Motor & transmissie
De D4 met 177pk en 400Nm is werkelijk waar een heerlijk blok. Onder de 1500 toeren is die nog een beetje loom, maar daarna pakt die echt heel goed op. De motor nodigt niet uit tot extreem hard rijden en ik zie deze auto ook als een lekkere cruiser. Ik ben zelf ook een rustige rijder en daarvoor is deze auto ook zeer geschikt, de motor is erg stil en kan ook vrij zuinig zijn, over de eerste 15.000km heb ik nu een verbruik van 1 op 21,6. Verder vind ik dat deze auto het meest tot zijn recht komt op de snelweg, hierbij loopt die met gemak tot 220+ en is er altijd voldoende koppel beschikbaar. Al met al qua prestaties dus uitstekend.

kleur en uiterlijk;
De auto is uitgevoerd als R-design met de Osmium grey metallic kleur. Ik heb er niet al te grote velgen onder zitten (17 inch) en dat vind ik juist erg goed staan bij deze auto. Al met al oogt de auto hierdoor erg stoer en sportief zonder schreeuwerig te zijn.

Het rijden:
De V40 is een aardig sturende auto; het is natuurlijk niet zo sportief als een golf of een BMW 1 serie maar de auto ligt aardig goed in de bochten en het comfort is ook erg goed. Vooral op de snelweg kom je erg tot rust in deze auto en dat komt ook voornamelijk door de zeer goede stoelen. Ik ben zelf 1,92m en heb geen enkele moeite om een goede positie te vinden in de auto en dat de stoelen elektrisch verstelbaar zijn maakt het heel makkelijk.

Conclusie
Al met al is het een heerlijke auto om iedere dag in te mogen rijden; de motor is krachtig, klinkt heerlijk en is ook aardig zuinig. Verder is het een heerlijke comfortabele auto en vind ik het interieur en exterieur er geweldig uit zien. De enige minpunten die ik kan aanmerken is het navigatiesysteem en de besturing hiervan. Het is niet al te snel en werkt nogal omslachtig. Verder voelt het scherm en het dashboard daaronder vrij verouderd aan en bevat het naar mijn idee te veel knoppen. Het digitale dashboard bij achter het stuur vind ik dan weer erg leuk gedaan en werkt ook prima. Ik zou dus zeggen op naar de volgende probleemloze kilometers!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.