Volvo V40 D4 Nordic+ (2016)

autoreview

Volvo V40 D4 Nordic+ (2016)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Nordic+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst242.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze

  • 4.089 km

Bij mijn nieuwe werkgever was het aantal te kiezen merken beperkt tot de volgende merken:

- Mercedes (te duur)
- BMW (te duur)
- Alfa (te duur)
- Peugeot
- Citroen
- Volvo
- Opel
- Fiat
- Renault
- Dacia

Voor mij zijn de volgende zaken belangrijk in een auto:
- Riant vermogen
- Dynamisch weggedrag
- ACC/ Lane assist
- Goede stoelen met stoelverwarming
- Voldoende comfortabel om elke dag minimaal 4 uur in door te brengen

Voor mij bleven hier de Peugeot 308 GT 180pk HDI en de Volvo V40 D4 Nordic+ over. Mercedes, BMW en Alfa zijn voor mij namelijk te duur, Renault leverde niet voldoende vermogen, de vorige Opel voldeed niet wat betreft gebruiksgemak en de rest is niet naar mijn smaak.

Omdat ik van Peugeot Nederland onvoldoende reactie kreeg op mijn herhaalde vraag voor een proefrit bleef er nog maar 1 auto over. Na een korte proefrit in een D2 besloten dat deze auto prima reed en dat dit hem moest worden. De nordic+ versie is standaard rijk uitgerust en de app met standkachel is helemaal een mooie optie.

Als extra’s heb ik de volgende zaken toegevoegd:
- Reservewiel
- Verschuifbare armsteun
- 17 inch Ixion3 velgen
- Donker getinte ramen vanaf B stijl
- Intellisafe pro line

De verschuifbare armsteun heeft niet echt meerwaarde (ook niet in hoogte verstelbaar) en die zou ik een volgende keer niet meer nemen. De velgen en de donker getinte ramen staan hem goed. Als kleur heb ik gekozen voor “Passion Red” (geen meerprijs). De metallic kleuren vond ik er niet echt uitspringen en dit betekende ook meteen weer 2 tientjes extra per maand. Al met al een erg dure auto voor dit formaat (37k) maar het is dan ook wel een rijke uitrusting en er ligt ook 190pk in het vooronder.
Wat ik wel onbegrijpelijk vind is dat Volvo deze auto (nordic uitvoeringen) alleen levert met 16 inch milieu banden en heeft begrensd op 190 km/h. Er is geen voordeel in de bijtelling of wat dan ook dus waarom deze aanpassingen? Misschien dat Volvo hier zelf ook achter is gekomen want de auto blijkt inmiddels in de praktijk geen begrenzer te hebben...

Eerste indruk

  • 4.089 km

Na 4000km heb ik een aardige eerste indruk van de auto kunnen krijgen.

Uitrusting
De auto is rijk uitgerust met o.a. Full led, Volvo on Call app, standkachel, verwarmde stoelen, parkeersensoren achter, aardige geluidsinstallatie, licht/ regensensor, verwarmde voorruit en nog een aantal comfort verhogende zaken. Het intellisafe pro pakket voegt daar een blind spot systeem, ACC, LKA en colission warning aan toe.

Wat er naar mijn mening voor dit geld nog bij had mogen zitten zijn sensoren aan de voorkant en een kantelende rechterspiegel bij achteruit rijden.


Weggedrag en Comfort
Het stuurgedrag en de wegligging zijn behoorlijk. Het stuurwiel reageert direct en de auto blijft over het algemeen goed op koers. De grens van de Pirelli Cinturato’s is echter lastig te voorspellen waardoor de auto op vochtig wegdek een beetje begint te “schaatsen” wanneer je stevig gaat rijden. Dit heb ik inmiddels voor het grootste deel op kunnen lossen door de bandenspanning flink te verlagen (stond rondom op 2.7 bar). Hiermee is ook het comfort flink verbeterd. In vergelijking met mijn voorgaande auto’s is de Volvo erg stil. Korte oneffenheden worden natuurlijk wat beter doorgegeven dan in de Insignia maar ook weer niet zo hard als in de Leon. Wat mij betreft prima in balans dus. (Uiteraard) zijn er ook nog geen piepjes of kraakjes te horen. De stoelen zijn redelijk maar niet meer dan dat. Hier had ik Volvo echt wel hoger ingeschat. De stoelen van de Insignia Business, de sportstoelen in de Leon FR en ook de Highline stoelen in de Golf zaten echt stukken beter. De knoppen voor de verstelling van rugleuning en lendensteun zitten op een onmogelijke positie. De zitting is wat aan de korte kant en de stoel kan onvoldoende omlaag. Gelukkig kan de zithoek wel versteld worden (alleen bestuurder). Meestal ben ik blij als ik na 2 uur weer uit kan stappen dus dat is vooralsnog niet zo’n goed teken maar we blijven proberen een prettige positie te vinden.


Motor/ bak/ prestaties/ verbruik
De motor is met zijn 190pk natuurlijk voldoende sterk om de V40 in rap tempo vooruit te sleuren. De alertheid bij lage toeren is erg goed maar na het overschakelen heeft de auto even tijd nodig om weer op stoom te komen. Het blok klinkt lekker en trekt erg goed door naar hogere toerentallen. Een heerlijk gevoel dat er altijd meer dan voldoende vermogen aan boord is! Het gevoel in de koppeling is hierbij een beetje zompig en zonder veel gevoel. Het schakelen gaat trefzeker met wat weerstand (schakelt nu al goed maar zal wellicht nog wat soepeler worden als e.e.a. goed is ingelopen). In verhouding met de Insignia en de Leon schakelt de V40 in elk geval een stuk beter. De verhoudingen van de bak zijn aan de korte kant. Dit levert op de snelweg echter wel een lekker vlotte auto op (in 6) waarbij je eigenlijk niet hoeft terug te schakelen om voldoende te versnellen. De auto versnelt zeer vanzelfsprekend en je hebt dan ook vaak niet in de gaten dat het een stuk sneller gaat dan bij andere auto’s. Bij voluit accelereren op droog trekt de auto flink in het stuur en merk je dat je op/ net over de grens van de beschikbare grip rijdt. Op nat hoef je dat natuurlijk niet te proberen.

Het verbruik is schrikbarend hoog. Ik kan echt niet begrijpen dat de V40 met deze motor ooit 14% bijtelling had. Met normaal tot fors gebruik kom ik gemiddeld op 1:15,5. Met dezelfde rijstijl reed ik met de Insignia 1:17,5 en met de Seat 1:18,5. Blijf je onder de 110 km/h dan is de auto wel zuinig maar met 130 km/h wordt het 1:14 (boordcomputer). Dit had ik niet verwacht en is ook wel een tegenvaller. Ik hoop dat de auto in de loop der tijd nog wat zuiniger wordt. Gelukkig is er wel 62 liter diesel aan boord zodat er op een volle tank minstens zo’n 850 km gereden kan worden.


Elektronische hulpmiddelen
Het blind spot systeem werkt erg prettig en ziet ook bij achteruitrijden fietsers en voetgangers aankomen nog voordat je ze zelf gespot hebt. Dit is echt super (had ik niet verwacht). De parkeersensoren zelf zijn wel wat aan de trage kant.

ACC werkt op zich goed maar net iets minder geraffineerd dan het systeem van VAG wat ik in de Seat had. Hier is verder ook alleen maar de afstand tot de voorligger in te stellen en niet de manier van afremmen/ optrekken waardoor er af en toe nogal hard geremd wordt terwijl dat niet echt nodig is. Het waarschuwingssignaal voor de afstand tot de voorligger is waardeloos. In NL rij je in de spits volgens het systeem altijd te kort op je voorganger waardoor de waarschuwing continu actief is. Gelukkig is dit signaal uit te zetten in het menu.

Teleurgesteld ben ik in het LKA (lane keeping assist) systeem. De auto ziet de belijning vaker niet dan wel en stuurt echt op het allerlaatste moment bij als de lijn al wordt gedetecteerd. Je kunt er echt niet op vertrouwen en dit systeem is vele malen minder ver dan het systeem wat VAG gebruikt. De verkeersbordherkenning die ook in dit pakket zit werkt dan weer behoorlijk goed. Er worden niet vaak borden gemist.

Het navigatiesysteem had een touchscreen mogen hebben maar ik mis het niet echt. Tot nu toe werkt de navigatie prettig en het versturen van bestemmingen vanaf de telefoon is echt ideaal. Het systeem is (net) snel genoeg en de kwaliteit van het beeldscherm voldoet maar daar houdt het dan ook mee op.

In het menu van het infotainment systeem kunnen verder een behoorlijk aantal zaken worden ingesteld (erg prettig om de auto aan je persoonlijke voorkeuren aan te kunnen passen). Wel is het vreemd dat de regensensor en de cruise control bij iedere rit opnieuw geactiveerd moeten worden.

De carkit is erg ondermaats. Het geluid valt regelmatig helemaal weg en het volume is zwaar onvoldoende. Dit kan ook niet bijgeregeld worden. Overigens heb ik dit vaker gelezen i.c.m. het sensus connect systeem. Erg jammer want ik bel nogal veel in de auto en ik ging er een beetje vanuit dat de carkit van goede kwaliteit zou zijn.

De automatische groot licht functie is erg prettig en reageert tijdig. Dit werkt vele malen beter dan in de Seat. Verder heeft de nordic+ full led verlichting die meedraait in de bochten. Hierdoor is er altijd een enorme bak licht beschikbaar. Over donker gesproken: de metaaldraadjes van de voorruitverwarming schitteren in het donker best hinderlijk. Hier moet ik echt aan wennen.

Tot slot de on call functie: Dit vind ik echt geweldig in combinatie met de standkachel (maakt wel erg veel kabaal). Je stelt een tijd in en precies op die tijd is de auto ontdooit en lekker warm. Echt super als je om 6 uur ’s ochtends veel mensen met een krabber in de weer ziet en jij meteen weg kunt rijden. Daarnaast is het logboek ook prettig. Je kunt hierin ook het verbruik zien maar dat komt niet echt overeen met de werkelijkheid. Regelmatig zie ik ritten boven de 1:20 maar in werkelijkheid is dat dan ongeveer 1:17.


Problemen
Vanaf de aflevering heb ik de Volvo gekregen met een stuur wat niet recht staat. Beetje slordig en hier moet ik dan ook nog mee terug. verder is er een kapje op de voorbumper niet netjes gespoten (hangt een uitgelopen druppel lak aan). Mag niet kunnen bij een auto van 37K en mag ook niet gemist worden bij de aflevering.

Aan elkaar gewend

  • 25.600 km

Na een paar maanden en 25.600km ben ik helemaal aan de Volvo gewend. Ik heb de auto uit laten lijnen om het stuur recht te zetten (Volvo dealer deed daar moeilijk over dus hiervoor naar Euromaster gegaan) De volgende zaken vallen in positieve zin of in negatieve zin op:

- De auto blijkt in de praktijk erg snel. Een Golf V GTI heeft er op snelwegtempo merkbaar moeite mee. Ook D en E segment auto's zijn meestal wat minder snel.
- De verlichting is subliem! De meedraaiende ledlampen geven altijd een enorme bak licht.
- De geluidsinstallatie is erg goed. Gezien andere commentaren denk ik dat Volvo een wijziging heeft doorgevoerd bij dit model.
- Het rijcomfort is uitstekend. Korte dwarsrichels worden wel behoorlijk doorgegeven maar dit is zeker acceptabel. Het geluidsniveau is aangenaam laag.
- De wegligging is goed. Op (zeer) hoge snelheid blijft de auto erg stabiel.
- BLIS werkt uitstekend. Mooie toevoeging voor de veiligheid!
- ACC is prettig op niet snelwegen. Ik rij zo'n 100km per dag binnendoor en maak dan altijd gebruik van ACC. Dit werkt super.
- De versnellingsbak schakelt erg lekker en de bakvehoudingen zijn goed (op de eerste versnelling na, die is echt veel te kort).

Mindere punten:
- Het verbruik. Tot nu toe aan de pomp ongeveer 1:16. De auto is dus wat zuiniger geworden (nu ook geen standkachel meer nodig) maar wanneer je boven de 120 komt gaat het hard met het verbruik.
- De stoelen. Ik ben er inmiddels aan gewend maar het blijft net aan. Ik heb er nog geen echt lange ritten mee gemaakt maar ik denk dat 1600 km aan een stuk geen pretje is op deze stoelen (Dat was bij de Leon geen probleem).
- LKA. Niet te vertrouwen en regelmatig blijft het systeem opeens sterk sturen terwijl de weg gewoon recht is. Wat mij betreft waardeloos.
- De Pirelli's presteren slecht op nat wegdek. Daar kan de auto echter niets aan doen.
- Aangrijpen van de koppeling had iets beter gekund maar hier ben ik nu wel aan gewend.

Wat betreft problemen is er nog niets voorgevallen (alleen scheefstaand stuur maar dat was al bij aflevering). Ook geen rammels of andere eigenaardigheden. Ik ben dus blij met de keuze die ik gemaakt heb en het blijkt in de praktijk een prettige auto om mee onderweg te zijn.

Ruim 40.000 onderweg

  • 41.000 km

Inmiddels ruim 40.000 km onderweg met de rode duivel en de bevindingen zijn grotendeels gelijk gebleven. Na het eerste garagebezoek wel nog even een probleem gehad omdat de garage de onderplaat van de motor niet goed vastgezet had en deze opeen over de grond schraapte (zeer slordig)...

Verder blijven in positieve zin opvallen:
- Comfort
- Souplesse
- Bediening/ kwaliteitsbeleving

In negatieve zin:
- Koppeling
- Verbruik
- Stoelen

Al met al zeer tevreden over de auto. Toch denk ik dat de volgende een automaat gaat worden als het budget het toelaat...

Topsnelheid

  • 120.000 km

Omdat ik het toch niet kon laten om even de topsnelheid uit te proberen ben ik gisteren nog snel even de grens over geweest. De auto blijkt ondanks de gegevens in de folder en de gegevens in de handleiding na de 200 km/h gewoon door te gaan! Dat is een erg positieve verrassing voor me. De auto versneld ook van 200 tot 220 km/h nog erg vlot en loopt uiteindelijk nog door tot 238 op de digitale klok. Wanneer het rustig is op de weg komt de teller misschien nog wat hoger maar gezien de drukte was dit het maximale wat er in zat. Hiermee gaan de prestaties wat mij betreft naar 5 sterren. Het behalen van deze snelheid gaat met een bijzondere overtuiging. Bij 230 km/h kun je bij wijze van spreken nog gewoon met 1 hand aan het stuur rijden. Bij mijn vorige 3 auto's en helemaal bij de Audi TT die we ook hebben moeten er boven de 200 km/h 2 handen stevig aan het stuur en heb je echt het gevoel dat je moet werken. Het verbruik gaat dan wel naar 1:5 maar dat kun je verwachten bij deze snelheden...

Na een trip naar het hoofdkantoor in Munchen blijkt de V40 nog wel meer in zich te hebben. Nu de motor helemaal los is, is 240 altijd wel haalbaar op de digitale klok. Met een beetje bergaf tussen Stuttgart en Munchen zelfs 260 km/h op de klok gehad (nog altijd 254 op de GPS). Een dikke pluim dus!

Ruim 100000 km met de Volvo

  • 120.000 km

Inmiddels ruim 120000 km onderweg met de Volvo. Aan de stoelen ben ik inmiddels gewend. In de praktijk blijkt de Volvo een zeer comfortabele auto die me gaandeweg de kilometers steeds beter is gaan bevallen. Ik stap er elke dag met veel plezier in waarbij opvalt dat de motor een enorme soeplesse heeft en nagenoeg alles nog in nieuwstaat is na meer dan 100000 kilometers.

Wat betreft onderhoud/ mankementen heeft de auto alleen regulier onderhoud gehad en heb ik er verder nooit problemen mee gehad. De laatste tijd valt wel op dat het roetfilter erg vaak regenereert en dan stinkt de auto enorm (dieselwalm komt dan bij stilstaan ook het interieur in). Hier laat ik de eerstvolgende beurt naar kijken. Voor wat betreft Volvo onderdelen: Jammer dat de ruitenwissers zo slecht zijn dat er elke beurt nieuwe op moeten.

Als laatste nog het vermelden waard: De auto is zeer zuinig met banden. Ik rij nog steeds op de eerste set (nu wel behoorlijk versleten) waarbij ik wel moet vermelden dat de auto in totaal ook zo'n 30.000 op winterbanden heeft gereden maar dan nog is 90.000 km een hele prestatie voor een setje banden (de auto wordt behoorlijk sportief bereden).

Auto gekocht

  • 166.000 km

De auto is inmiddels bijna aan het einde van de leaseperiode. Omdat de auto nog steeds erg goed bevalt heb ik besloten om de auto over te nemen. Ik weet nog niet of ik er zelf in blijf rijden of dat de auto als tweede auto gebruikt gaat worden. Omdat de restwaarde van diesels behoorlijk gedaald is, was het overnamebedrag zeer redelijk en ondanks dat de auto bij gebruik als tweede auto niet heel veel kilometers gaat maken heb ik de auto gekocht. De overname gaat over 2 maanden in (einde contract). Mocht er voor die tijd nog iets uitzonderlijks gebeuren dan kan ik nog onder de koop uit.

Wijzigingen die ik nog door wil voeren is de montage van een trekhaak en ik overweeg de EGR klep softwarematig dicht te laten zetten maar alleen als het roetfilter daar geen schade van ondervindt.

Voor wat betreft onderhoud: Pas bij de 150.000 km kwamen ze er bij de garage achter dat een gescheurde buis van de uitlaatgascirculatie zorgde voor de stank in het interieur. Nadat deze vervangen is geen last meer van stank en nu merk ik het niet eens meer als het roetfilter geregenereerd wordt. Wel een prijzig stukje kunststof trouwens (€400).

Daarnaast nog schade gehad: Op de snelweg sprong de achterruit opeens kapot. Geen idee waardoor maar er zit inmiddels een nieuwe in.

Chip/ Trekhaak/ EGR

  • 185.000 km

Inmiddels heeft de auto een krachtkuurtje ondergaan bij VolvoTune waarbij ook de EGR is dichtgezet. Volgens VolvoTune zou de auto nu 235 pk en 470 NM koppel moeten leveren. De auto is in elk geval serieus snel en trekt in elke versnelling als een gek. Het verbruik is gelijk gebleven. De topsnelheid ligt op een rechte weg nu op ruim 250 km/h. Totaal zinloos hier in NL natuurlijk maar leuk om een keer te proberen. Voor de tuning is een air intake reiniging gedaan en een motorflush. Daarnaast zit er nu 5w30 olie in (advies Volvoservice) en er is een trekhaak gemonteerd. Niet zo'n geweldige ervaring gehad hier maar daar kan de auto zelf niets aan doen.

De laatste 20.000 km voel ik het vliegwiel af en toe. Bij de dealer kost het vervangen hiervan (samen met de koppeling) maar liefst €2700... Ik rij nog wel even door met af en toe wat trillingen en als het me te erg stoort vervang ik het denk ik zelf want dit zijn toch wel absurde bedragen.

Voorlopig mag de auto in elk geval blijven. Anders zou de afschrijving ook dermate hoog zijn dat ik beter iets anders had kunnen kopen aangezien het een diesel betreft.

Vliegwiel en koppeling vervangen

  • 191.000 km

Een weekje vrij tussen kerst en oud op nieuw nuttig besteed door zelf koppeling en vliegwiel te vervangen. Er moest ontzettend veel los om de bak eruit te krijgen en met een bandenbrug die maar een meter hoog kan was het toch wel behelpen. Uiteindelijk is het wel gelukt en de auto rijdt weer soepel. Het vliegwiel had inderdaad erg veel speling. De koppeling zag er echter nog als nieuw uit.

Totale kosten met gereedschap voor de SAC koppeling komt op een kleine €800. Toch wel weer een flink bedrag.

Daarnaast heeft de auto in de tussentijd nog een grote beurt, apk en een nieuwe accu gekregen. Onderhoudskosten zitten hiermee op een kleine €0,10 per km. Ik hoop dat dit nog af gaat nemen de komende tijd!

Klein onderhoud

  • 205.000 km

Nu ik de auto zelf in bezit heb doe ik elke 15000 km een kleine beurt (standaard interval alleen 30000km). Olie en filter vervangen, een vers setje ruitenwissers en remschijven en blokken voor en achter. Achter waren de schijven nog nooit vervangen dus dat is best netjes. Aan de voorzijde had ik op lage snelheden een beetje een gevoel alsof de schijven krom waren. Dit is het best te omschrijven als "schommelend" remmen. Er bleek een aanslag op de schijven te zitten en deze kreeg ik er ook niet vanaf geremd. Ondanks dat ze niet versleten waren toch maar vervangen want dat zijn de kosten niet als je het zelf doet. Remmen gaat nu weer zoals het moet.

Draagarm vervangen

  • 216.510 km

De draagarm rechtsvoor maakte al een tijdje krakende geluiden. Dit werd langzamerhand zo serieus dat het af en toe leek dat er iets af zou breken. Omdat de Fuseekogels niet los te vervangen zijn moest de complete draagarm vervangen worden. Deze via Autodoc besteld en op een zaterdag gaan monteren. Natuurlijk valt het dan toch weer tegen want het hele subframe moest ervoor los. Uiteindelijk is de operatie geslaagd. De draagarm zelf kostte maar een paar tientjes maar vanwege het subframe moest er vervolgens uiteraard uitgelijnd worden.

Behalve de draagarm heb ik na een lange rit regelmatig van een auto die moeizaam/ schokkerig reageert op gasgeven. Aan de hand van een advies van een Volvo monteur een sensor in de uitlaat gereinigd. Ik heb het idee dat dit wel iets geholpen heeft maar dit moet zich nog uitwijzen.

Daarnaast nog iets voor in de dure tijden: Sinds het overal in NL 100 km/h is en het in de spits ook niet mogelijk is om sneller te rijden zit ik regelmatig rond de 1:20 met het werkelijke verbruik. Dit is dan wel uitsluitend snelweg op slakkentempo.

De laatste tijd regelmatig gekeken voor een andere auto maar eigenlijk is het zonde om deze weg te doen want de waarde is niet meer zo hoog en de auto rijdt nog prima. Voorlopig nog maar even doorrijden dan.

APK (af) keur en beurt

  • 224.777 km

Auto weggebracht voor de APK. In de middag een telefoontje: afkeur op 1 slechte band en fuseekogel rechts voor. Enigszins verbaasd want daar zat pas een paar duizend kilometer een nieuwe draagarm met fusee op. Gevraagd of het geen speling in het fusee lichaam was maar dat was absoluut niet het geval. Aangegeven dat ik de auto op winterbanden zou zetten en dat ze een offerte voor de fusee konden maken. Bij het wisselen naar winterbanden bleek het toch gewoon het fusee lichaam te zijn, deze opnieuw vastgezet, winterbanden gemonteerd en teruggebracht naar de garage met de melding dat ze de auto maar gauw goed moesten keuren. Dat is dus uiteindelijk ook gebeurd. De banden voor waren scheef afgesleten dus die moet ik goed in de gaten houden. Ik vermoed een slechte uitlijning na het vervangen van de draagarm.

Verder zelf nog een beurtje gegeven met nieuwe filters (olie/ luchtfilter/ brandstoffilter en interieurfilter) en olie. Bij elkaar €100 aan onderdelen. Blij dat ik dat niet bij de garage heb laten doen.

De soms slechte reactie op gasgeven blijft. Ik weet nog niet precies wat het is maar ik ga maar eens beginnen met het inlaattraject loshalen om te kijken of ik hier iets zie. Verder geen problemen of rare dingen. We kunnen er weer even tegenaan.

Grote reparatie en verkocht

  • 230.300 km

Helaas een domper met de Volvo. Het hydraulisch druklager in de bak heeft de geest gegeven (redelijk bekende kwaal). Omdat ik geen zin en vooral geen tijd had om de bak er zelf weer onderuit te halen deze reparatie bij een garage laten uitvoeren. 900 euro armer maar wel weer een functionerende koppeling. De onderhoudskosten komen met deze reparatie erbij op 0.083 per kilometer wat naar mijn idee vrij fors is (zeker omdat ik het meeste zelf gedaan heb). De kosten gaan hiermee terug naar 2 sterren.

Ondanks dat de Volvo het nog prima doet was ik al een tijdje stiekem aan het kijken naar iets anders (benzine/ automaat). Bij het bezichtigen van een Seat Ateca stond daar ook een Audi A5 sportback naast. Die vonden we vervolgens zo mooi dat ik een actieve zoekopdracht op een A5 met voor mij de juiste opties heb gezet. Veel sneller dan gedacht kwam er een A5 met de juiste specificaties voorbij en dat bij de garage hier in het dorp. Die is het uiteindelijk dan ook geworden.

De Volvo kon alleen ingeruild worden tegen exportprijs (want diesel) en dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen omdat de auto werkelijk in perfecte staat is. De Volvo blijft nu toch in de familie want mijn zus gaat erin rijden. De review zal ik blijven bijhouden want ik blijf zelf (voorlopig) het onderhoud doen. Ik ben benieuwd hoe de Audi gaat bevallen ten opzichte van de Volvo.

Beurt en APK

  • 242.000 km

Een paar weken geleden even snel een kleine beurt gedaan (elke 15.000 km krijgt de auto in elk geval nieuwe olie in plaats van elke 30.000 km) en er is inmiddels een APK geweest met partikelmeting. Hier kwam de auto prima doorheen (EGR is weggeschreven). Behalve 2 nieuwe banden geen extra onderhoud. Mijn zus is erg blij met de auto en rijdt er naar volle tevredenheid in. Het ziet er naar uit dat de auto nog wel een tijdje in de familie blijft.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.