Volvo V40 D4 Momentum (2015)

autoreview

Volvo V40 D4 Momentum (2015)
Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)Volvo V40 D4 Momentum (2015)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf57.362 km
KM-stand laatst119.804 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo nummer 7 / V40 D4 Momentum

  • 57.372 km

Op 20 Juni opgehaald....rest volgt

Ervaringen na 1 1/2 week

  • 58.141 km

Na een wat afgekapte introductie, nu een echte review.

De opties:
Momentum D4
Business pack
Intellisafe Pro Line
Scandinavian Line
Winter Line
Afneembare trekhaak
Klasse 3 alarm
17" i.p.v. 16" velgen
Osmium Grey Metalic

Het was even wennen, weer schakelen na een automaat. Echter gezien het brede koppel is het toch betrekkelijk lui rijden in de V40 D4. Het is een voortreffelijk rijdende auto. Ook was het instellen van de uitgebreide mogelijkheden op de auto best wel een studie. Met mijn luiheid in het boekjes lezen viel het toch niet tegen!

Zaken als binnen de lijntjes rijden en de adaptieve cruisecontrol was ook even wennen, maar als je er handig mee omspringt is het een aangename ondersteuning. Een geweldig ervaring ook is het sensus systeem. Bijna alles is ook te zien en te regelen via de app.
De standkachel moet ik komende winter maar uitproberen.

Tevens heb ik in deze korte periode al 85 km met aanhanger gereden en ook 42 km met caravan! Met een geweldige souplesse rolt alles wat je er achter hangt mee, het koppel van 400 Nm en 190 pk trekken alles moeiteloos.

Het interieur is een verademing, alles zit ook op de juiste plek en went snel als je van Volvo naar Volvo overstapt.

De stoelen hebben weer een geweldige zit, Volvowaardig! De instellingen zijn weer goed te regelen.

Het verbruik ......... lastig in te schatten nog. Met de eerste tankbeurt was het gemiddelde 6,57 liter op 100 km. Maar dat was met het wennen, testen en caravan en aanhanger al best wel goed!

Ik geloof dat ik het nu wel even voldoende heb opgesomt....op naar het volgende review met meer ervaringen!

Beresterke motor!

  • 64.161 km

Hallo allemaal,

Na bijna 3 maand weer een update.
Deze zomer zijn we met de V40 naar midden Italië geweest, Lago Trasimeno. We hebben dit met een caravan gedaan, een Hobby 440SF welke we 14 jaar terug nieuw kochten. Toelaatbaar gewicht hiervan is 1250 kg. Dat zal de caravan ongetwijfeld beladen ook zo geweest zijn. Met deze combinatie zijn we via Pforzheim, Füssen, Fernpass en Brennerpas gereden. De passen deden we in de late avond/nacht in de regen.

Ondanks deze tegenvaller, de regen, toch ook iets zeer positiefs ervaren. Adaptief cruisen is heerlijk en de meesturende Xenon is ook geweldig.
Dan nog het automatisch groot licht erbij, dit werkt subliem! In het begin dacht ik .....toch maar grootlicht uit doen bij tegenliggers, maar voor ik de vinger aan de hendel had was het al uit! Perfect!
In Italië is het adaptief cruisecontrol wat lastiger. Door het snijdende Italiaans verkeersgedrag gaat ie gelijk in de remmen, dus toch maar uitgeschakeld op drukkere delen.
Maar dan de trekkracht, wat een brute kracht! Maar af en toe bij klimmen in de 5, zeer weinig in de 4 gereden. Op vlakke stukken eenmaal op snelheid lekker in de 6, geen enkel probleem.

Het verbruik is met de caravan erachter zo'n 1 op 10,5 toch netjes te noemen. De vorige automaat D3 V50 had er toch 8,5 voor nodig. Zonder haal ik een nette 1 op 20. Helaas is dat nog slecht te zien op de verbruiksmonitor waar ik aan deel neem, maar de eerste 6000 km heb ik toch eigenlijk elke tankbeurt de sleurwoning er wel minimaal even achter gehangen. Ook de komende tankbeurt heb ik die er zo'n 25 km aan gehad. Maar daarna hoop ik toch reëler cijfers neer te kunnen zetten.

De Sensus navigatie vind ik op zich wel goed werken, wel wat traag om in te stellen. Handigvis wel dat je met de Volvo app navigatie al is in te stellen vanaf je luie stoel.
De audio is perfect, alleen werkt DAB+ niet goed in de Alpen en Italië. In Duitsland tot Stuttgart nog wel.
De verbruiksgegevens kan je op de app goed volgen evenals waar hij geparkeerd staat. Ideaal in de grote steden.

Kortom, een geweldige ervaring met een evenzo geweldige fijne en mooie auto! Het gemis van de automaat die we ervoor hadden is er nog wel, maar het verbruik is beduidend minder! Daarnaast is door het brede koppel lekker lui schakelen mogelijk, in de 3 doortrekken van 40km/U naar de 100 met caravan, naar de 120/130 op de snelweg is mogelijk als het nodig is. Gezien de lage km-stand bij aanschaf kan ik hier rustig 5 jaar mee sturen zonder hogere kosten te verwachten denk ik.

Tot de volgende keer!

2 jaar verder

  • 95.938 km

We hebben de V40 nu 2 jaar in bezit en 39000 km verder. Het is nog steeds een heerlijke auto. Ik had tot heden geen probleem tot bij laatste beurt. Daar bij bleek een voorveer gebroken te zijn. Dat koste even €400,- extra. Dat terwijl ook rondom ook de remblokken vervangen dienden te worden. Oeps, totaal met beurt 1409 euries verder!

Ook heb ik de terugroepactie gehad, auto leek wat fijner te reageren op het gas. Verbruik viel gunstiger uit.

Maar voor korte duur. Want bij de winterbanden wissel liet ik achter 225/40/17 banden monteren i.p.v. 205/45/17. Het verbruik schoot met ruim 5 % omhoog. Terwijl uiterlijk geen verschil viel waar te nemen. Dus dat doe ik nooit meer! Verbruik zit op 1 op 18,5 nu.

Maar voor de rest nog steeds een heerlijk sturende auto!

V40 ingeruild voor V60 T4 Summum GT

  • 119.804 km

Mijn laatste schrijven over mijn fijne ex V40 D4.
Toch wat vroeger dan aanvankelijk de bedoeling hebben we de auto ingeruild.
We hebben er 3 jaar en 4 maand in gereden over zo'n 61000 km.
Het was een voortreffelijke heerlijke auto en problemen hebben we niet echt gehad buiten de gebroken veer in 2020 en alleen regulier onderhoud. Ook zijn er de bekende terugroepacties geweest maar van klachten hebben nooit last gehad. De dealer loste alles perfect op.

Vanwaar dan ingeruild, tja komt ie.

Hij was wat klein voor ons gebruik na 4 stations te hebben gehad. Daarnaast eigenlijk als belangrijkste een unheimliches gefühl soms met de nieuwe grotere caravan afgelopen zomer. 60cm langer caravan was duidelijk merkbaar bij wat meer wind. Aan trekkracht ontbrak het geen moment! En het ging ook best goed verder. Maar gezien wij in 2003 een ernstig ongeval hebben gehad met zo'n combinatie was het de doorslag.
Ook reden we afgelopen 2 jaar nog geen 17000 km/j, veel te weinig voor een Diesel.
De kofferbak was voor de hond klein en lastig door hoge drempel, en door de lage achterkant kon er ook niet iets groots mee.
Ook had ik voor de V40 een V50 automaat welke ik erg miste.

Het verbruik was al die tijd netjes, 1 op 21 haalbaar. Maar gezien de ritjes maar 20/30 km waren en korte stukjes tussendoor 1 op 18,5/19 gemiddeld.
In de verbruiksmonitor van autoweek komt het uit op 6,39 per 100 km/1 op 15,65 uit. Dat komt door de meer dan 6500 km met caravan in 3 jaar! Want dan rijd ie 1 op 9/9,5
Op zich vind ik dat met mijn redelijk sportieve rijstijl zeer netjes!

Nu komt er binnenkort een review van onze V60 T4 Summum automaat, full options. Wat ik nu al merk is het dynamischer communicatievere rijgedrag van V40 wat erg fijn was, daarentegen de ruimte en comfort van de V60 hoger ligt.

Beiden heerlijke veilige auto's!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.