Volvo V40 D4 Momentum (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 132.750 km |
KM-stand laatst | 133.500 km |
Dag BMW, Hallo Volvo!
- 133.500 km
Doordat de BMW een bodemloze put leek te worden qua aankomend onderhoud/reparaties, is het besluit gevallen om de BMW in te ruilen en op zoek te gaan naar een andere auto. In de eerste instantie hadden we een Lexus CT200h op het oog, maar wat blijkt, die mag dus geen aanhanger/caravan trekken. Bummer! Toen viel ons oog op de Volvo V40....en daar begon de zoektocht en avonden inlezen!
Bij Seldenrijk Harderwijk zag ik een prachtige Volvo V40 D4 staan met ±132.000 op de teller in de metallic kleur Flamenco Red. Daarbij was deze behoorlijk rijk uitgerust en dat is natuurlijk altijd leuk. Qua eisenlijstje viel het eigenlijk wel mee; niet te veel gelopen, een D3 of D4 motor, onderhoud moet in orde zijn en hij mag niet zilvergrijs zijn. Natuurlijk was er wel een nice-to-have lijst, en daar voldoet deze auto eigenlijk vrijwel helemaal aan!
Na een heerlijke proefrit begonnen de onderhandelingen (wat een vreselijk 'spel' is dat toch ook!). De inruilprijs van de BMW was OK (niet goed, niet vreselijk), staat van de auto dik in orde, paar kleine puntjes die opgelost moesten worden. Nadat we alles zijn overeengekomen direct een afspraak voor een tweede proefrit ingepland, ditmaal met mijn vrouw erbij. Kan ze nooit roepen dat ik een rare kleur auto in mijn early-midlife crisis heb gekocht ;-)! Ook deze proefrit was goed, geen andere manco's meer kunnen ontdekken, dus definitief de koopovereenkomst getekend en afspraak gemaakt voor aflevering.
Helaas bij aflevering toch nog wat gezeur, afspraken die zij niet nakwamen en op een haar na de auto geannuleerd. Uiteindelijk is het allemaal netjes opgelost, maar dat geeft toch een klein rauw randje aan het verhaal. Tijdens de rit naar huis verdween het rauwe randje overigens al snel! Wat een wegligging, lekker stil, perfecte hoeveelheid vermogen en de luxe's....*zwijmel*
Het is een D4 Momentum met allerlei aanvullende pakketten/opties.
De opties die ik mij zo kan herinneren;
- Adaptive Cruise Control
- Automatisch fileparkeren, PDC voor en achter
- Automatisch grootlicht en adaptieve bi-xenon lampen
- BLIS, Lane assist, collision warning met full auto-break
- Keyless entry en drive icm. Volvo Guard alarmklasse 3
- Verkeersbordherkenning en driver alert system
- Regen- en lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel
Ik rij ongeveer 20.000-25.000 kilometer per jaar en na alle berekeningen kon de Diesel in vergelijking met mijn BMW meer dan uit. Verbruik de afgelopen 1000km was ongeveer 1:17,5 maar dat is natuurlijk inclusief alle proefritten en spelen met het vermogen.
Volgende week breng ik de Volvo naar de Volvo Dealer om een afneembare trekhaak te laten plaatsen en om direct een grote beurt uit te laten voeren. Verder heb ik gemerkt (bij de proefrit al) dat het stuur iets scheef naar links staat, hier mag de dealer ook direct naar kijken.
Het lijkt misschien nog wat vroeg om nu al een review te plaatsen, maar ik zal deze regelmatig updaten en bijzonderheden plaatsen. De ervaring met de auto tot dusver is in ieder geval grandioos. Ik ben iedere keer op zoek naar een reden om de auto te pakken omdat iedere rit genieten is!
PS. Op de een of andere manier vindt AutoWeek dat mijn Volvo een 177pk uitvoering is. Dit klopt echter niet. Het is de D4 My2015 190PK VEA 4cyl motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.