Volvo V40 D4 Business Summum (2014) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D4 Business Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 43.800 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Toch weer een spaardiesel, maar dan anders.
- 101.000 km
Na twee nieuwe spaardiesels (Fiat Punto en Renault Clio), heb ik vorig jaar een ex-lease auto gekocht. Tweedehands dus, na jaren van nieuwe auto's. Maar het was niet echt inleveren, met deze Volvo V40 D4 Summum Business.
Met meer dan 50.000 kilometers per jaar, wilde ik wat meer luxe. En ook wat meer veiligheid. Omdat de (3) kinderen toch niet meer met pa en ma op vakantie willen, was de binnenruimte niet zo'n punt. In de V40 kun je namelijk niet fatsoenlijk met 3 volwassenen/grotere kinderen achterin zitten.
Met de luxe zit het bij deze uitvoering wel goed: leer met stoelverwarming, navigatie, climate control, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, noem maar op.
Een standkachel; ja dat was nog wel fijn geweest.
En qua veiligheid: ik heb de eerste stapjes gezet op weg naar de autonoom rijdende auto. Adaptieve cruisecontrol, lane keeping, verkeersbordherkenning. Het is wel even wennen in het begin: dat een ander aan jouw rem zit en aan jouw stuur draait. Maar ik zou het nu niet meer willen missen.
Nu: dat is bijna een jaar nadat ik de auto heb gekocht. Ik heb er al bijna 60.000 km mee gereden. En het is me goed bevallen. Fijne stoelen; ik kom merkbaar minder stram op mijn werk aan, dan toen ik nog Clio reed. Op de snelweg blijf ik beter op mijn eigen rijstrook. Ik houd ook wat meer afstand, zodat het dashboard niet zo rood oplicht.
Minpuntje is wel dat, omdat je behoorlijk laag zit - de V40 is al niet zo'n hoge auto en om de auto zuinig te maken (14% bijtelling in 2014!) is de auto nog wat verlaagd - stap je wat minder makkelijk uit dan uit een MPV. Voordeel: de andere gezinsleden rijden er niet zo graag mee (ook omdat je even moet wennen aan de veiligheidsvoorzieningen).
Wat me is meegevallen is het verbruik. Ik was vooraf een beetje bang dat het verbruik fors hoger zou uitvallen dan bij mijn spaardieseltjes. Daar haalde ik zo'n 1 op 23 à 24 mee. De V40 is meer dan 300 kilo zwaarder dan de Clio. En de motor is ook wat krachtiger: 190 pk (Clio 90) en een koppel van 400 Nm (Clio 220, meen ik).
Maar wat blijkt: bij dezelfde rijstijl blijft het verbruik ook ongeveer hetzelfde. Terwijl je wel die behoorlijke reserves achter de hand hebt, voor als het (even) nodig is.
Eén bezwaar blijft natuurlijk. De staat wil graag elke maand zo'n 125 Euro's van me. Maar dat wordt automatisch afgeschreven, dan voel je de pijn minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 1.6 T2 Momentum Cruise Airco Stoelverwarming Lichtmetaal
- 2015
- 125.731 km

Volvo V40 2.0 T2 Nordic | Origineel NL | Navigatie | Cruise Control | Trekhaak |
- 2016
- 250.938 km

Volvo V40 2.0 T2 R-Design | Origineel NL | 1ste Eigenaar | Leder | Navigatie | Cruise Control |
- 2016
- 30.633 km
Lezersreacties (0)
Reageren