Volvo V40 D4 Business Summum (2014) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | V40 D4 Business Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Eerste ervaringen
- 384 km
Mijn eerste nieuwe Volvo. Totale VAG man geweest altijd. Legio golfjes, Passat, 2 x A4 Avant, 1 A6 Avant, 1 x A3 SB en nu dan een 14% 190PK V40.
Het is een soort sport geworden om mooi te rijden en toch niet te duur. Na de A6 Avant werd me autokosten en bijtelling toch wel wat gortig en op zoek gegaan of ik zakelijk ook kleiner zou willen rijden. Tijdje (bijna 2 jaar) een A3 Avant 1.4 TFSI S Tronic gehad. Prima auto, beetje gedateerd qua interieur en 125 PK is prima maar houdt niet echt over met een DSG bak samen als je veel rijdt. Verder was het prima auto maar toch nog 1:14 Benzine en 20% bijtelling.
Toen zag ik de V40 D4 190 PK, dan gaat een autohart toch wel even sneller kloppen. Zeker als je dan persberichten ziet van RICA met 240PK en 480NM chiptuning.
Een proefrit gemaakt en positief verrast door zowel de performance, de best OK wegligging en zeer OK prijs voor een zweedse degelijke auto.
V40 D4 Summum met Luxuryline en Modern Wood bestelt. Vorige week gekregen na 6 weken wachten (dealer had er 100 in bestelling.. niet meer echt exclusief :-)
Wat een luxe! De lijst is bijna te lang om op te noemen. Zeer verguld met de navi (was bij volvo echt slecht) maar deze 2014 update met prima spraak herkenning is prima voor navi en radio en telefoon. De comfortsleutel gekoppeld aan memory seats voor twee personen en spiegels is ook grote luxe. Verder adaptive xenon, stoelverwarming, voorruitverwarming, achteruitrijcamera, PDC voor en achter, panorama glasdak, etc. echt top.
Ik had een 184PK audi A3 handbak (25% bijtelling) geconfigureerd exact zoals de Volvo en het verschil was 17.000 euro. Dat was voor mij ook een reden om een keer iets anders te kiezen. Hou van Audi maar het wordt betalen voor het merk meer dan de waarde. 10% meer is ok, maar 30% meer is niet meer realistisch.
Over de auto. Heb hem nog kort maar paar dingen vallen me gelijk op:
- Relatief stil voor een diesel, vooral omdat hij zo laagtoerig 140km/h rijdt is hij stiller dan een benzine op hogere snelheid (vergelijking A3)
- Hij ligt steviger maar toch gemoedelijker dan mijn A3 in de bocht (vorige model)
- 4 personen (mannen tot 1.82) zaten prima vandaag in de auto voor 2/3 uur.. dus dat hij heel klein is van binnen is echt bull shit. Ook de kofferbak is echt niet zo heel klein.. 5 gevulde sporttassen gaan er makkelijk in.
- Erg veel configureerbaar in set-up, is erg fijn en verder is de auto computer makkelijk te leren en in te stellen.
Ik heb nu eerste paar honderd kilometer behoorlijk zitten sleuren maar toch komt hij niet boven de 6.2 / 100 maar van de week keer naar Parijs voor werk en zal ik hem een keer netjes op CC rijden en kijken wat de verbruikcijfers doen. 4.8 / 100 hoop ik nog wel te gaan halen..
Kortom, Volvo is even iets anders dan Audi, even imago change maar wat een heerlijke auto met ongelofelijk veel luxe. Toch nog 38K euro maar 14% bijtelling en mooie moderne auto met veel rijplezier..
Bijna eerste 1000km
- 920 km
Er is natuurlijk nog niet zo veel veranderd. Kan alleen zeggen dat ik erg tevreden ben met deze bijna 1000km. Hij is comfortabel, snel en ik krijg veel complimenten om het creme leer, het modern wood dashboard en osmium grey met panorama dak. Hij oogt heel chique en als je 's avonds het licht aandoet dan licht de hele auto van binnen mooi op.. erg uitnodigend.
Twee dingen die me tegenvallen... Wie maakt er nou een regensensor die je elke rit aan moet zetten? Dan heb ik ook geen automatische regensensor nodig.. Datzelfde geldt beetje voor CC.. je moet eerst altijd de cruise control aanzetten voordat je hem kan vastzetten.. dat was ik niet gewend met audi.
Maar verder niks dan lof.. Dit soort auto's maakt wel de Audi rijder in je los.. nog even inhalen, nog even doortrekken.. al te vaak weer 151 km/h gezien op 100 wegen met deze auto.. gevaarlijk vlot.
Alweer wat wijzer..
- 2.900 km
Zo alweer wat wijzer met de V40. Wat een heerlijke auto. Vandaag even naar Keulen en maandag naar Parijs. Maandag Parijs 2 uur files gehad, de rest 130km/h.. verbruik over 890 km - 1 op 19.91km - Actie radius +1100 km.. erg lekker.
Vandaag in Duitsland heb ik de auto even de sporen kunnen geven. Dat was ook ronduit prima. De begrenzer is echt de limiterende factor. Je merkt duidelijk dat zelfs BMW's, Passat's etc met 2.0 D motoren echt bij het opengaan van de linkerbaan de V40 niet echt kunnen bijhouden tot aan de 190km/h.. hij trekt echt als een lier aan de auto. Ik moet echt snel de begrenzer eraf laten halen en andere banden eronder gooien.
De auto heeft voor het eerst zichzelf een paar keer ingeparkeerd om het een keer uit te proberen.. blijft wel bizar om te zien dat dat kan.
Verder wat ik echt niet gebruiksvriendelijk vindt tov audi is dat zowel de cruise en regensensor steeds bij starten aangezet moeten worden. Ik vond dat bij de Audi handiger. Daar is op een plus drukken ook gelijk snelheid vastzetten en cruise aan. En de regensensor had een keuze moeten zijn of die aanblijft of niet.. nu altijd eerst handmatig aanzetten bij eerste druppels.. verder echt top auto voor dat geld met die uitrusting, power en zuinigheid bij die snelheden.
21000 km verder..
- 21.000 km
Ok, 5 maanden verder en 21.000 km. Vorige week nog even naar Munchen en Oostenrijk geweest dus ook even goed door kunnen rijden.
Mijn ervaringen na 20TKM:
- Wow, ik vind het daadwerkelijk nog steeds een fantastische auto. Hij rijdt heerlijk, het lichte interieur met panorama dak is fijn en mensen die meerijden complimenteren vaak op zowel esthetiek ex / interieur als rijkracht.
- Op mijn korte ritten naar kantoor en weekenden rijd ik ca. 18.5 km/l en als ik langere ritten rij dan moet ik pas bij ca. 1000/1050km tanken = 19.5/20km / l . Niet superzuinig maar ik rij vrijwel altijd wel 130km per uur overal waar het kan of ik het safe acht qua controles.
- In Duitsland is het echt irritant dat hij gelimiteerd is op 198/199kmh, je voelt dat hij nog zoveel meer in zich heeft. Maar dat is de deal met 14% en mijn winterbanden gaan toch maar tot 210km/h. Maar tussen 140-199 gaat hij voor zo'n betaalbare auto echt als een dolle.. menig A8 3.0 TDI gek gemaakt.. natuurlijk niet voorbij gestreefd maar je hoeft echt niet opzij.
- Kortom echt een fijne auto, navi werkt prima, voorruit verwarming erg fijn, inparkeren blijft echt een grap. Vandaag echt in een mini spot geparkeerd (had het zelf ook gekund maar mijn 69 jarige vader stond toch echt even te kijken ;-)
Wat is er minder? Als ik de radio niet aan heb, dan lijkt er een soort achtergrond geluidje te zijn. Niet echt een rammeltje maar iets wat je hoort. Heb het nog niet kunnen lokaliseren.
Zag laatst dat Rica hun tuning voor elkaar heeft. 231 PK / 450 NM .. best aantrekkelijk, vooral omdat de limiter er dan af gaat. Maar dan moet ik ook weer andere banden kopen voor de zomer die tot 240km/h gaan.. Heeft iemand al ervaring met D4 chippen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 1.6 T4 Momentum AUT|Navi|PDC|Clima|Ambiente|NL Auto
- 2014
- 145.913 km

Volvo V40 2.0 D4 140kw | Ocean Race | Leer | Pano | Navi
- 2014
- 204.808 km

Volvo V40 T4 179PK Summum / Navigatie / Camera / Elektrische Bestuurderstoel / Cruise Control / Stoelverwarming / LM Velgen /
- 2013
- 86.725 km