Volvo V40 D4 Business Summum (2014) #4

autoreview

Volvo V40 D4 Business Summum (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Business Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

V40 D4 Business Summum

  • 1.000 km

Afgelopen vrijdag hebben we dan toch eindelijk, na bijna 5 maanden wachten, onze power blue metallic Volvo V40 D4 in ontvangst kunnen nemen.

Even kort de optielijst:
* D4 Business Summum.
* Power blue metallic.
* Business pack met premium audio en park assist pilot.
* Achteruitrijcamera
* P120 interieur: zwart leer, zwarte kleur boven op het dash, lichte kleur onderpanelen.
* Shimmer graphite alu inleg middenconsole
* Standaard 16 inch lichtmetaal.
* Neerklapbare passagiersstoel

Verder is de Summum natuurlijk al zeer compleet van zichzelf. De bemoeizuchtige rijhulpjes heb ik buiten de deur gehouden, op de parkeervoorzieningen na. Deze heb ik vooral aangevinkt wegens het beperkte zicht naar achteren, en daarvan kan ik alvast melden dat het allemaal perfect werkt.

De velgen waren ook een bewuste keuze, ik vind de 16 inch velgen mooi, (Freya niet). Daarnaast hoeft het van mij niet zo protserig buiten, als ik binnen maar goed zit. Mijn opties zijn dan ook allemaal comfortverhogend en niet zo zeer flashy van buiten.

Rijden

De D4 heb ik nu 1000 kilometer mee gereden. Perfecte aandrijflijn, die nodeloos snel is. De auto zelf is verder heel comfortabel, en het rijgedrag van de aandrijflijn eigenlijk ook. Hij is heel snel maar nodigt niet echt uit om als een bezetene te gaan scheuren. Het gaat gewoon heel vloeiend allemaal, heel plezierig. Hetzelfde geldt voor de wegligging. Ook met eco-bandjes kun je ontzettend hard de bochten door, zonder dat je als inzittende het gevoel hebt dat je snel gaat. Je ziet het alleen aan de snelheidsmeter en de medeweggebruikers. (en je vriendin die nu ineens niet meer moppert als je hem met 50 door een haakse bocht ramt).

Voor de geinteresseerden qua bakverhoudingen: 70 in 6 lukt, maar niet van harte. Constant 80 is 6 is prima. 100 in 6 is 1500 toeren, en dan is hij al snel bij accelereren. 130 is ongeveer 2000 toeren. Dan is verder accelereren echt perfect, je hebt maximaal koppel ter beschikking en je vermogensreserve stijgt alleen maar verder door naarmate je sneller rijdt.

Verbruik

Het verbruik kunnen we pas meten aan de pomp, maar de boordcomputer belooft in elk geval alvast gouden bergen: 4.3 liter op 100 kilometer scoor ik nu. Ik heb 1000 kilometer gereden, en ik kan nog 500 kilometer door tot de tankbeurt. Ik ga het natuurlijk niet op de laatste druppel aan laten komen, maar de actieradius is in de praktijk dus zeer riant.

Uiteindelijk ben ik de verbruiksmonitor ook in gaan vullen. De boordcomputer wijkt een klein beetje af, maar niet veel. Het praktijkverbruik komt nu op 4.38l/100km. Actieradius voordat de auto gaat mekkeren om brandstof is circa 1200 kilometer. Daarna heeft hij nog zat (10 liter ongeveer), maar met een brandstoflampje aan zit je natuurlijk niet zo lekker meer.

Infotainment en overige zaken

Het infotainment, met de premium audio, is prima. Veel instelmogelijkheden, kun je prima aanpassen naar eigen wens. Af fabriek zijn de instellingen een beetje flets, vandaar dat hier vaak matige reviews over zijn. Dit is echter aan te passen.

Telefoon koppelen, streamen, en USB sticks lezen werkt allemaal als een trein. 30 gb muziek indexeren kost eenmalig een minuut of 2. Navigatie werkt goed, ook met spraakbesturing. Het zelf invoeren van een bestemming is tijdrovend. (maar dat hoeft dus niet).

Betrouwbaarheid kan ik nog niks over zeggen, gebruikskosten ook niet echt, behalve dat het voor een leaserijder natuurlijk goedkoop rijdt met 14% bijtelling.

Voor nu is dit even de eerste introductie. Ik zal meer toevoegen naarmate ik de auto beter ken.

Ruim 11.000 kilometer onderweg, eerste update

  • 11.000 km

Een kleine update van de eerste paar maanden. De auto ken ik nu heel aardig. Een paar puntjes:

* De stoelen. Na 8000 kilometer heb ik eindelijk mijn stand voor de zetel gevonden. Dit is even flink uitproberen, omdat er zoveel mogelijk is. De truc bleek om niet te ver naar achteren te gaan zitten, en niet te rechtop wegens de toch wel iets beperkte hoofdruimte in de hele auto. Ik zit nu prinsheerlijk.

* Het verbruik. Auto blijft verbazen op dit front. Zelfs een weekend Hamburg met 4 personen en weekendbagage, lekker doorrijden op de autobahn, inclusief 2 keer een stukje op de begrensde topsnelheid, leidt tot 1:22. Gemiddeld zit ik rond de 1:24, met uitschieters naar 1:26 als ik echt alleen in de randstad rondrij. Ik win nog steeds elk stoplichtsprintje op mn sloffen, ik hou me alleen wel aan de op dat moment geldende maximumsnelheid. Wonderbaarlijke aandrijflijn echt. Snel en superzuinig, ik had niet verwacht dat dat kon.

* Betrouwbaarheid. Hier kan ik nog niks over zeggen. Geen enkel probleem natuurlijk nog, ook geen olieverbruik, helemaal niks hoeven doen. Conform verwachting.

* Ruimte. Hoofdruimte houdt niet over, maar zolang je niet langer dan gemiddeld bent kun je dus makkelijk met 4 volwassenen naar Hamburg op en neer, zonder enige klachten. Alle reizigers waren tussen de 1.75 en de 1.85 meter. De beenruimte is riant, ook op de achterbank.

* Afwerking. Houdt zich nog prima. Wel zit er een soort knisper ergens bij de rechterportier, zeker als er harde zijwind is. Ik heb nog niet ontdekt wat het is.

* Audio. Een gevoelig puntje bij de HK Audio van dit model. Ik heb nu een setting die ook bij hoog volume nog goed klinkt zonder trillende portieren. Dat is wel even zoeken. Je moet niet te veel bass vragen, dan wordt het gemis van een subwoofer duidelijk. Algemeen is het geen topsysteem, wel een prima geluid dat beter is dan je gemiddeld in een C-segmenter mag verwachten.

Crash

  • 150.000 km

16 april werd uiteindelijk de laatste rit van de V40. 1 moment van onoplettendheid en je bent blij dat je een veilige auto hebt gekozen. Je denkt dat het je zelf nooit overkomt, maar na 10 jaar zonder krasje ben je toch een keer aan de beurt....

Tijd om de balans op te maken. De V40 heeft zich een betrouwbare metgezel getoond. 2 keer ongepland garagebezoek, 1 keer voor de EGR klep (schildpadmodus...) en 1 keer voor een lampje (tsja, als leaserijder hoef je nu eenmaal niet zelf te rommelen). Nooit stilgevallen.

De V40 D4 is een nodeloos snelle, comfortabele (op 16 inch in elk geval) en zeer zuinige auto (1:24 in de zomer, 1:20 in de winter). Hij is aan de krappe kant, maar groot genoeg zolang de inzittenden onder de 2 meter lang zijn. Met 4 volwassenen van gemiddeld postuur een weekendje Duitsland is geen probleem. Auto is als geheel goed doordacht en netjes afgewerkt. Parkeersensoren en achteruitrijcamera zijn wel aanbevelenswaardig, erg veel overzicht heb je niet, achter zeker niet.

Wat iets minder goed beviel is het Harman Kardon setje, standaard geluid is al goed, HK is ook goed maar doordat er wat veel vermogen via de deurpanelen wordt geblazen gaan de panelen wel eens meetrillen wat resulteert in gekraak alsof je oude versleten speakers hebt. En en ander is wel op te lossen door instellingen en balans aan te passen, maar je verwacht toch meer. Het zwarte leer zou ik ook niet nog eens doen, wordt wel erg warm in de zomer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.