Volvo V40 D4 Business Summum (2014) #2

autoreview

Volvo V40 D4 Business Summum (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Business Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf26 km
KM-stand laatst625 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 D4 Business Summum (2014)

  • 625 km

Mijn VW Passat werd na 3 jaar economisch total loss verklaard nadat een vrachtwagencombinatie voor mijn neus schaarde en de volledige A31 ter hoogte van Emmen blokkeerde.
Dit was het laaste weekend van januari waarin het behoorlijk sneeuwde. Gelukkig reden wij 65km/u en raakten de geschaarde vrachtwagen met ongeveer 20km/u.
Een plaat van de oplegger doorboorde de gril wat tevens het einde was van mijn Passat. 160.000km met plezier gereden maar de 1.6TDI met 105PK viel wat tegen en de stilte aan boord ontbrak (rij meestal 150km/u 's ochtends vroeg op de A6 en A7).
Met tegenwind door de polder een verbruik van 1:15 en wind mee 1:21. Een dudielijk geval van een te lichte motor vanwege de bijtelling van 20%.
Vanaf die tijd reed ik in een Peugeot 508 Hybrid tot donderdag 10 juli, de dag dat ik mijn Volvo V40 D4 Business Summum kon halen.

De keuze voor de Volvo V40 is gebaseerd op 14% bijtelling i.c.m. het vermogen maar ook het fraaie uiterlijk, de kwaliteit en de vele opties. Ik reed een V50 2.0D (2004-2007) en dat beviel uitstekend. De rust op de snelweg (zeker i.v.m. de Passat die zogenaamd de stilste in z'n klasse), de stoelen en het comfort waren geweldig.
Een VW Golf, Peugeot 308 (SW), Seat Leon of Skoda Octavia met 14% was het nooit geworden.
Voor de D4 verscheen was de keuze gevallen op de Citroen DS5 Hybrid, de Peugeot 508 Hybrid heeft veel electonische problemen en is ook nog eens begrensd op 195km/u (niet echte belangrijk maar op die snelheid kun je niet continue rijden omdat de electronica zelfs dan altijd ingrijpt, dan wel en dan weer geen vermogen).
Voordat ik de DS5 wilde bestellen toch nog op donderdag naar de Volvo garage gegaan om te vragen of de V40 nu ook met de nieuwe D4 zou komen die al in de V/S60 zat. Het antwoord was een duidelijke nee. Gelukkig heb ik het weekend nog even gewacht met bestelen en zag de volgende dinsdag de nieuwe D4 in de telegraaf. De dealers waren niet geinformeerd om de "oude" voorraad nog te verkopen.
Ik zou helemaal gek worden als ik net daarvoor een D2 had besteld :-)

Ik heb gekozen voor de Business Summum uitvoering omdat ik de stoelen van de R-Design aan de krappere kant vond en de standaard opties in de Summum mij meer aansprak.
Ik zou voor mettalic zwart gaan (staat erg goed i.c.m. de zwarte achterkant en getinte ramen) alleen gaf de dealer al aan dat de meeste V40 in die kleur worden besteld.
Vanwege het keyless rijden hou ik de sleutel op zak en loop naar de auto. Ben bang dat er dan veel zwarte V40 naast elkaar staan (in de parkeer garage op het werk) en ik toch weer de sleutel moet gebruiken.
Daarom heb ik de kleur Osmium Grey gekozen, nu maar afwachten hoeveel V40 bezitters hier hetzelfde over dachten :-)

De configuratie:
- Summum met standaard:
- Security Line (Keyless Drive & Volvo Guard Alarm klasse 3)
- Elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen voor stoel en buitenspiegels
- Vasa leder bekleding
- Verwarmbare voorruit & voorstoelen
- Electronic Climate Control
- Business Pack Connect + Sensus Connect met Premium Audio
- Panoramisch dak met elektrisch zongordijn
- Park Assist camera achter
- Scandinavian Line (standkachel)
- DAB+ radio
- Extra getint glas in de achterportieren
- 12V aansluiting in kofferbak
- 17" Freja Diamond Cut/Dark Grey matt velgen
- Osmium Grey mettalic lak

Ik heb de Luxury Line & Intellisafe Pro Line niet gekozen om de auto onder de 40K te houden.


1e indruk:
De nieuwe kleur staat zeer goed en de auto lijkt groter in vergelijking met een zwarte (stond een zwarte naats bij de dealer). Binnen ziet het er weer perfect uit en vooral het scherm is zeer goed afleesbaar.
De kofferbak is voor ons ruim voldoende (er passen gemakkelijk 8 kratten bier in) en achterin is het zeker niet klagen. Ben je echter langer dan 1,80 zit je met het hoofd tegen het plafond.
De stoelen zitten perfect en na een rit van 280km naar Hamburg stap je onvermoeid uit. Ik heb helaas nog niet 's avonds gereden om de sfeerverlichting te zien.

Premium audio:
Op Autozine staat een verslag waarbij het harman kardon systeem niet echt goed klinkt (http://www.autozine.nl/text/1224.html) maar ik vind het geluid zeer goed terwijl in nog moet instellen.
Wat ik echter onbegrijpelijk vind is geen ondersteuning voor DTS! Ik heb veel DTS audio DVD's met helaas alleen een DTS spoor.

Een groot gemis (of ik heb dit nog niet kunnen vinden) is het ontbreken van de hill hold assistent. M.a.w. de auto rolt achteruit als je in de vrij staat. Iets wat ik altijd op mijn vorige auto's had.

In vergelijking met de "200" PK van de Peugeot 508 hybrid (waarvan er 163PK overblijft boven de 120km/u) is de Volvo veel krachtiger. Ook in de 6 gaat het vanaf 100km/u steeds sneller accelererend naar de 199km/u. Ondanks dat er in de folder een bergensing van 190km/u staat loopt ie echt 199 op de teller.
Wanneer je de toeren wat hoger houdt is het echt smullen geblazen. Wanneer het display op sport thema staat zie je hoeveel vermogen er beschikbaar is en hoeveel je gebruikt. Vooral het beschikbare geft aan of je "moet" terugschakelen voor een snellere acceleratie.

Er staat nu 625km op de teller en vanaf morgen begint mijn woon-werk verkeer Groningen - A'dam. Ik zal mijn verslag na een tijdje updaten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.