Volvo V40 D4 Business R-Design (2014) #4

autoreview

Volvo V40 D4 Business R-Design (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Business R-Design
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst157.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

review take 3

  • 43.000 km

Nogmaals proberen, 2 eerdere reviews gelijk verdwenen (?);

Deze Volvo V40 D4 aangeschaft omdat ik prive weer een 2e auto wilde rijden. We hebben sinds 2012 ook een Volvo C30D2 R-Design en die voldeed prima als prive auto.

De Insignia (vorige auto) had ik de laatste 2 jaar alleen nog maar zakelijk gereden, bijtelling vond ik nl. te fors worden t.o.v. het gering aantal prive kilometers.
Achteraf miste ik de 2e auto voor prive gebruik echter toch teveel zodat de 14% V40 een prima alternatief voor de Insigina werd
(zakelijk goed inzetbaar met minder prive lasten).
Alle voordelen van een lage bijtelling zonder nadelen als stekkeren of vormgeving (Prius).


De Volvo is af fabriek voorzien van o.a.;
- Xenon
- Harman Kardon (Karton) audio
- Volledig leer / Winterline / Xenon
Achteraf is de auto nog voorzien van;
- 18" Ixion met Nokian winterbanden
- Heico sport onderstel (Bilstein B4 schokdempers i.c.m. Eibach veren, = ca. 3 cm verlaagd)
- Rica software upgrade, snelheidsbegrenzer eraf (loopt nu 254km/h op de teller en heeft 480Nm i.p.v. 400 Nm. koppel.
- 18" zomerwielen i.c.m. bovengenoemde Ixion's (waar nu tijdelijk de Nokian winterbanden onder liggen)
- Zomerbanden met OZ Granturismo velgen

De auto bevalt tot nu toe prima, verbruik is ca. 1:15 gemiddeld. Dit lijkt hoog maar de auto wordt veel op hoge snelheden gereden (wonen vlakbij Duitsland) afgewisseld met ook veel korte stukken, niet ideaal dus voor het beste verbruik. Op een rustig ritje op de A2 is 1:22 echter ook makkelijk haalbaar.

De eerste beurt is bij 32.000 km gegeven zonder noemenswaardige problemen/kosten.
Bij 25.000 km is er nog een half litertje olie (0W20) bijgevuld.

Minder aan de auto vind ik;
- Audio:
Harman Kard(t)on is zeer matig, zelfde ervaring had ik met Opel i.c.m. Infinity Sound. Ik zou dit nooit meer aanvinken. Beter standaard houden met een achteraf upgrade bij de audio specialist (Het geluid van de C30 met standaard High Perfomance is overigens veel beter).
- Navigatie: omslachtig trage bediening en veel missing links, daardoor regelmatig de Iphone i.c.m. TomTom inzetten.
- Draaicirkel : absurd groot, veel groter vergeleken met de C30 en Insignia, dit schijnt door de wieluitslag begrenzer te komen (montage nodig bij 18" wielen) .
Moest o.a. in Italie vaak 2 keer steken om de bocht om te kunnen terwijl grotere auto's dit makkelijk in een keer deden. Hinderlijk.

Aanpassing onderstel;
De Heico verlaging is iets waar je goed over na moet denken. Enerzijds is het een drama met bijv. 3 passagiers i.c.m. drempels e.d.. Heb inmiddels de bodemplaat in Italie en een zijskirt (over een absurde drempel in NL) versleten.
Comfort in NL is op de snelwegen overigens ruim voldoende. Belgie en Duitsland (Ruhrgebied met oud asfalt) wordt echter twijfelachtig.
De wegligging daarentegen is fenomenaal, zeker i.c.m. de zomer Dunlops Sportmaxx RT (Gekko spul).
Overigens hebben we een issue met deze banden aangezien het slijtagepatroon zeer extreem is (hierover later in een update meer, is nl. nog in behandeling bij de banden leverancier).

Qua formaat wordt de auto niet geroemd in de diverse testen. Persoonlijk vind ik dit best meevallen. Ben zelf 180 cm en kan prima achter mijzelf zitten, met vakanties gaat de dakbox erop en met 2 knapen van ca. 170 achterin gaat dit prima.

Update

  • 80.000 km

even een update qua banden. Deze zijn vervangen door De RT2. Blijkbaar slijten de Dunlop RT zo snel dat Dunlop besloten heeft deze na een jaar al te vervangen door de RT2.

Heb in de tussentijd nog 2 x een halve liter olie bij moeten vullen. Valt mee maar was ik niet gewend bij Opel.

Auto bevalt verder nog prima. Rica heeft een update voor inmiddels 254 pk inmiddels en 508Nm. Hoppa weer 10% erbij, absurd veel toch? Toch laat ik het wel doen binnenkort ;) .

De Xenon verlichting vind ik ondermaats. Is slechter in vergelijk met de C30 en veel slechter t.o.v. de Insignia.
De verlagingsset blijft problemen geven in parkeergarages , drempels e.d. Zou dit volgende keer toch niet meer doen of het moet instelbaar zijn.

De remschijven + blokken zijn bij de laatste beurt overigens ook vervangen.

93.000 beurt

  • 93.000 km

Auto heeft zojuist beurt gehad, geen noemenswaardige zaken, alleen de reguliere sapjes/filters etc.
Ik moet alleen nog een software update krijgen, dit doe ik t.z.t later i.c.m. Rica update.

Heb net voor de zomer vakantie(4.500 km Italie) de laatste set Dunlop Sportmaxx vervangen door de Sportmaxx2.
Banden waren enorm aan het cuppen en heb ze ondanks nog voldoende profiel verwijderd. Wat een genot om weer zonder bijgeluiden te rijden.

Het olieverbruik is ongeveer 1 liter geweest over de laatste 30.000 km. Verbruik is nu gemiddeld ongeveer 1:16.
We konden overigens vanaf de laatste stop Turijn naar huis (ca. 1.030 km) op 1 tank, bizar. Terwijl er toch veel stukken ook met 180+ is gereden, veel berg af denk ik i.c.m. Rica?

110.000 km

  • 110.000 km

Zomerbanden weer gewisseld, loopt weer een stuk stabieler zeker i.c.m. het nieuwe vermogen (Eind vorig jaar ook de Rica stage 2 ge-upload).
Auto hangt heerlijk aan het gas. Heb ook het idee dat het brandstof gebruik daardoor gedaald is.
Op en neer naar Parijs tussen de 120-130 km/h in Belgie en 130-160 km/h in Frankrijk met een gemiddeld verbruik van 1:20 vind ik erg netjes.
Wel stijgt olieverbruik , nu ca. 1 liter op 15.000 km..

roadtripje

  • 127.000 km

Inmiddels een flinke roadtrip gemaakt naar Zuid- Italie (5.000 km totaal).
Auto heeft het prima gedaan met een gemiddeld verbruik van 1:19.
Voor de trip de auto een grote beurt laten geven. Was echter niet helemaal blij met de software update. Auto loopt nu onrustiger, minder lineair. Wellicht een mismatch met de Rica software. Tevens vreet de auto blokken en schijven. Tuurlijk ben ik hier ook debet aan maar was bij mijn zwaardere Insignia toch een stuk minder. Ook zijn mijn ruitenwissers blijkbaar altijd op. Ik heb ze deze keer maar eens niet standaard laten vervangen en na 7.000 km, ook in zware hoosbuien functioneerden deze nog prima (Dealer vervangt te snel preventief vind ik).
Langzaam zit ik weer meer op de pc om te kijken voor een vervanger. Maar zolang we de 14% nog hebben is dit het komend jaar nog niet handig.

Exit

  • 157.000 km

Auto is exit, motorblok gescheurd. Oorzaak volgens dealer onbekend... Ikzelf dacht gelijk aan de motortuning. De Volvo dealer heeft echter geen oorzaak.
Volgens Volvo kenner (niet dealer) heeft dit te maken met EGR problemen.
We hebben nog een D4, heeft recent ook een EGR (zoveelste) rekening achter de rug, kreeg ook kuren. Bij de dealer stonden nog 2 V40's met soortgelijke problemen!!?
Schade aan auto was € 9.000,00.
0,0 coulance, ja € 6.500 inruil tegen een Volvo van 56K. (netto 3.200 terug).
Wij wilden eind dit jaar en volgend jaar sowieso inruilen dus dit komt voor de eerste D4 helaas te vroeg. Gezien de coulance van Volvo elders gaan shoppen en het is een Tesla 3 geworden. Na 2 x een proefrit was ik overtuigd.
Met alle lapmiddelen (EGR/start-stop/adblue) heb ik geen vertrouwen meer in Volvo techniek. Geloof niet dat 300-600K zoals bij vroegere D5 motoren nog haalbaar is.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.